Vatencollectieven en zo

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Vatencollectieven en zo

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Apr 2010, 09:34

Omdat ik er inmiddels een aantal voorbij heb zien komen dit onderwerp.

Organisatoren en initiatiefnemers kunnen zelf een apart onderwerp openen voor hun aanbod. Dit is meer een placeholder voor aanbod dat forumleden tegenkomen. Het is wel dan niet actueel. Daarmee bedoel ik dat de mogelijkheid tot inschrijving al lang niet meer van toepassing kan zijn.

Ik herinner me in één van de bladen een aanbieding gelezen te hebben van Hans Offringa. Dat zoek ik nog op.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

The Macallan En Primeur

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Apr 2010, 09:46

In Whisky Passion nummer 4, 2009, blz. 74-75.

The Macallan En Primeur heet het project van Becky en Hans Offringa. Ik kan het niet vinden op de websites.

Het gaat om een botteling in 2021, het jaar waarin Hans 65 wordt.

Gerelateerd artikel op Whisky Passion site.

Geen idee of dit nog open is.

EDIT: Hierop kan nog worden ingeschreven, zie Cask plan "The Macallan En Primeur 2009/2021".
Laatst gewijzigd door Piet op 05 Apr 2010, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Yep
0 x

johan
Senior
Senior

Re: Vatencollectieven: Bladnoch

Ongelezen berichtdoor johan » 04 Apr 2010, 10:57

Bladnoch heeft een tijdje de mogelijkheid gehad om 10% van een vat te kopen, momenteel echter "out of stock" :(
http://www.bladnoch.co.uk/acatalog/copy_of_Cask_Purchases.html
0 x

Bushmills
Actief lid
Actief lid

Re: Vatencollectieven: Frysk Hynder

Ongelezen berichtdoor Bushmills » 07 Apr 2010, 22:56

Bij Frysk Hynder kun je gewoon je eigen vaatje kopen. Kan die mooi door blijven rijpen.

http://www.usheitdistillery.nl/bestelle ... ervat.html

Maar misschien bedoelen jullie wat anders. Of bedoelen jullie meer het plan om er zeker van te zijn dat je een fles uit een bepaald vat kan krijgen?
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Vatencollectieven

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Apr 2010, 23:07

Bushmills schreef:....Maar misschien bedoelen jullie wat anders. Of bedoelen jullie meer het plan om er zeker van te zijn dat je een fles uit een bepaald vat kan krijgen?

Bij Frysk Hynder is het eigenlijk een vaatje i.p.v. een fles als verpakking. Je koopt dus een kant en klaar product.

Bij een Cask-plan, Cask-owner-collectief, Vatencollectief of wat ook koop je in feite the "new spirit" die dan nog moet rijpen tot whisky. Soms heb je invloed op het eindproduct bij andere aanbiedingen weer niet en stel je inderdaad een aandeel (in flessen) zeker.
Omdat je dan (vaak) invloed hebt op het soort vat (grote, nieuw, gebruikt etc.) en de lengte van de lagering, heb je dus ook invloed op het eindproduct. Het kan derhalve een uniek product worden dat normaliter niet te koop is.
Ook is het vaak mogelijk tussentijds, dus tijdens de rijping (opvoeding heet dat bij wijn) te proeven hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Zo'n plan loopt vaak 5, 10 of 12 jaar.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Aandeel "Eylandt Legend"

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2010, 23:40

Nog een leuk en vooral leerzaam "collectief": Aandeel "Eylandt Legend".

Van bovenstaande site:
Wanneer u een aandeel aanschaft ontvangt u:
- 20cl New White Spirit "Eylandt Legend 2010 Revelation"
- 20cl na 1 jaar vatrijping "Eylandt Legend Echoes 2011"
- 20cl na 2 jaar vatrijping "Eylandt Legend Echoes 2012"
- 70cl Single malt, Single cask Zeeuwse Whisky "Eylant Legend" na 3 jaar vatrijping in een genummerde oplage op naam van de eigenaar Deze krijgt u uitgereikt op het bottelingsfeest in 2013.

......Wees snel, er zijn maar 180 aandelen beschikbaar.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Vatencollectieven: Tullibardine

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Mei 2010, 21:26

Hier nog een Cask offer rechtstreeks van de distilleerderij.

Tullibardine: Our Cask Offer.

In celebration of the historic recomissioning of the Tullibardine distillery, we are delighted to announce the launch of a very special cask offer. We’ve laid aside some of the first distillations for those who wish to purchase their own piece of Tullibardine heritage. This new single malt spirit is available (in limited numbers) in three cask sizes: barrel, hogshead and butt.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Vatencollectieven: Tullibardine

Ongelezen berichtdoor Jock » 11 Mei 2010, 22:13

Piet schreef:Hier nog een Cask offer rechtstreeks van de distilleerderij.

Tullibardine: Our Cask Offer.

In celebration of the historic recomissioning of the Tullibardine distillery, we are delighted to announce the launch of a very special cask offer. We’ve laid aside some of the first distillations for those who wish to purchase their own piece of Tullibardine heritage. This new single malt spirit is available (in limited numbers) in three cask sizes: barrel, hogshead and butt.

Ik kan jullie vertellen uit ervaring dat dit werkelijk geweldig is. Tullibardine wringen zich in allrlei bochten om de klanten het naar de zin te maken. Zeer klantgericht!!!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Vatencollectieven en zo

Ongelezen berichtdoor JayDie » 12 Mei 2010, 08:46

Ben daar afgelopen zomer (2009) geweest: leuke rondleiding gehad (prive; daar we maar met 2p ingeschreven waren), maar de whiskies die ik tot nu to van ze gehad heb (1993 Vintage, 1992 en 1988) hebben me niet verbluft... Misschien die Tullibardine 1993 Pedro Ximenez Sherry Wood Finish :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

"Whisky Cask Owners Club" van de IWS

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Mei 2010, 11:29

Voor de compleetheid deze hier ook maar even vermelden, het collectief van de IWS "Whisky Cask Owners Club",
zie: viewtopic.php?f=190&t=385#p7677
0 x

Alpha Beatha
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Alpha Beatha » 25 Sep 2010, 22:02

Whisky vereniging Uisge Beatha. www.uisge-beatha.nl.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Sep 2010, 10:53

Alpha Beatha schreef:Whisky vereniging Uisge Beatha. www.uisge-beatha.nl.

Inderdaad een mooie collectie vaten hier :goedgedaan

De vereniging staat al een tijd in de lijst "Verenigingen, societies en grote(re) clubs en commerciële instellingen" maar dit aspect is nog niet ter sprake gekomen.
0 x

masetti.g
Actief lid
Actief lid

aandeel in een vat of vaten

Ongelezen berichtdoor masetti.g » 22 Jul 2011, 01:18

Ik zou eens in contact komen met mensen die ervaringen hebben met deze materie zowel als investering als voor de leuk. Zelf heb ik niet zoveel ervaring...heb VIA caskplan.nl iets gedaan en heb voor de LOL ook een aandeel in een zeeuwse whisky (botteling 2013).. wie o wie weet meer...vertel....
0 x
Ï Love "Whisky and More"
Http://mwab.Wordpress.com

JayDie
Moderator
Moderator

Re: aandeel in een vat of vaten

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Jul 2011, 13:53

masetti.g schreef:Ik zou eens in contact komen met mensen die ervaringen hebben met deze materie zowel als investering als voor de leuk. Zelf heb ik niet zoveel ervaring...(...) heb voor de LOL ook een aandeel in een zeeuwse whisky (botteling 2013).. wie o wie weet meer...vertel....

Ja, ik! Zie hier: Eylandt Legend - Nederlandse, Zeeuwse, whisky!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

single malt sam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor single malt sam » 29 Okt 2011, 18:24

hallo, wij kopen op regelmatige tijdstippen een vat met onze whiskyclub, www.fmws.be , en dit gaat via een spaarplan over 18 maanden en dit levert ons elk 10 flessen op. dit is echter enkel voor leden.
onze eerste vat was een tullibardine 1993/2008 55%, en ons tweede vat was highland park 1997/2009 58,8% en dit jaar wordt het caol ila ( verwacht in december 2011) .
de samples worden opgestuurd en ons bestuur maakt dan een keuze in functie van de groep en financiële haalbaarheid, maar onze eerste 2 zijn echte smaakbommetjes, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het ook dit jaar weer lekker zal zijn.
jammer genoeg komt nu het vat niet meer mee daar het scotland niet meer mag verlaten. het eerste vat hebben we zelf nog manueel afgevuld , de highland park was reeds gebotteld ( wetgeving ) maar het vat mocht nog meekomen en dit staat nu te pronken in mijn whiskykamer.
:Slainte
Laatst gewijzigd door single malt sam op 29 Okt 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”