Whisky proeverij (NaT) onderwerpen, thema's

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Whisky proeverij (NaT) onderwerpen, thema's

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Sep 2010, 12:25

In Whisky proeverij organiseren ? gaat het primair over het hoe van de organisatie. De keuze van een thema voor een proeverij hoort daar natuurlijk bij maar is zo divers dat ik het hier even apart zet.

Arie schreef:...naast de gebruikelijke proeverij- een proeverij voor de "iets meer gevorderden" zou moeten organiseren: dus een iets andere klasse whisky's, meer info over de whisky zelf ipv het gebruikelijke "ontstaansverhaal" van de whisky in het algemeen en met minder mensen.

Vooral door de ontwikkelingen op het gebied van whisky in de laatste decennia, denk o.a. aan finishings (Rijpen en finishings, welke zijn er ?), zijn er enorm veel thema's om een proeverij, Nosing and Tasting, op te baseren.

Professionals die NaT's organiseren of begeleiden hebben vaak veel ervaring met een hele portefeuille aan thema's. Helaas is het wel zo dat het vaak het gebruikelijke verhaal is of dat het al snel té duur wordt als je iets bijzonders wilt.

Inderdaad wil je niet telkens die geschiedenis herhaald horen. Helaas ben ik zelf ook al meer dan eens op mijn neus gegaan waar ik een Masterclass voor gevorderden en over een heel specifiek onderwerp verwacht had kreeg ik het gebruikelijke verhaal.

Primair is een NaT horizontaal of verticaal, dan wel in de breedte of in de diepte. In beide dimensies zijn er tal van onderwerpen te bedenken en nuances aan te brengen. Het is natuurlijk van groot belang je doelgroep te kennen. Wat is hun ervaring en is er een specifieke interesse en zo ja, waarin ?

In de breedte kun je zelfs naar Wereld-whiskies gaan of whiskies van één bepaald land nemen. Ook in de diepte kun je nog steeds breed gaan. Bijvoorbeeld alleen Schotse whisky maar dan van een beperkt gebied, Highland of Lowland etc.
Voorbeelden van echt de diepte in gaan is dan verschillende jaren en leeftijden van één distilleerderij nemen. Of van één distilleerderij alleen verschillende finishings op tafel zetten.
Op deze manier is er een wel bijna onbeperkt aantal proeverijen te bedenken. Zoals ik al aangaf vooral afhankelijk van ervaring en interesse van de deelnemers. En ja, niet onbelangrijk budget.

Vandaar even dit onderwerp want er zit hier op het forum heel veel ervaring, ook op dit gebied.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Re: Thema: IB en OB bottelingen van dezelfde distilleerderij

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Okt 2010, 12:30

Uit Official Bottlings of independent Bottlings?
In het bovenstaande bericht vond ik ook een leuk thema voor een proeverij.
Ray schreef:...De vraag was waarom een IB's kopen als OB's beter te verkrijgen zijn (en je daardoor beter in de gelegenheid bent eerst te proeven). Voor mij is het antwoord omdat de IB's vaak afwijken van de OB's. Hier kun je heerlijk mee spelen. Zet maar eens 6 whisky's op een rij van 1 distilleerderij met zowel IB's als OB's. Soms vallen ze tegen, de IB's. Het is dan ook de sport om de snoepjes ertussen uit te zoeken. ....
0 x

sherrytoon
Nieuwkomer
Nieuwkomer

hoe begin je, je eigen proeverij.

Ongelezen berichtdoor sherrytoon » 24 Jun 2011, 08:59

[*]ik doe regelmatig een eigen proeverijtje thuis. Dan schenk ik er willekeurig een paar in en proeven maar.
Is er iemand die mij een beetje kan sturen in welke volgorde ik de whiskys het beste kan drinken. Mischien is daar een mooi grafiekje of zo van.
Gr. :nat
0 x

rborghmans
Senior
Senior

Re: hoe begin je, je eigen proeverij.

Ongelezen berichtdoor rborghmans » 24 Jun 2011, 15:10

Hier zou ik ook graag een antwoord op krijgen ?
En wat ik ook zoek is hoe kan je nieuwe smaken leren ontdekken. Als je bv whisky neemt die op sherry vaten heeft gelegen, kan je daar dan best een sherry bij zetten om de verschillen te zoeken. Ook met fruit e.d.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Whisky proeverij (NaT) onderwerpen, thema's

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jun 2011, 16:13

@sherrytoon en @rborghmans
Ik heb jullie bericht even hierheen verplaatst. En eigenlijk zijn het verschillende onderwerpen. Wel zeer gerelateerd maar toch, dat is alles hier op het forum.

@sherrytoon
Kijk even door dit onderwerp hier wordt e.e.a. aangedragen om een proeverij op te baseren.

We hebben (onder deze rubriek) ook een onderwerp Whisky proeverij organiseren ? maar dat gaat zoals de titel al doet vermoeden meer in op de organisatie om een proeverij heen.

sherrytoon schreef:[*]ik doe regelmatig een eigen proeverijtje thuis. Dan schenk ik er willekeurig een paar in en proeven maar.
Is er iemand die mij een beetje kan sturen in welke volgorde ik de whiskys het beste kan drinken. Misschien is daar een mooi grafiekje of zo van.

Qua volgorde is het ook weer niet zo eenvoudig. Het gaat er vooral om dat de eerste de minst uitgesproken whisky is en de laatste de meest uitgesproken. Dan dien je dus van te voren een aardig idee van het type whisky te hebben en zelfs graag van de specifieke inhoud.
Ik zal even verder zoeken want daarover is al e.e.a. geschreven en zijn wat voorbeelden gegeven.

Het is vaakst het handigst als jij met een voorstel komt zodat anderen daar qua volgorde over kunnen adviseren.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Aroma's en smaken herkennen

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jun 2011, 20:40

rborghmans schreef:Hier zou ik ook graag een antwoord op krijgen ?
En wat ik ook zoek is hoe kan je nieuwe smaken leren ontdekken. Als je bv whisky neemt die op sherry vaten heeft gelegen, kan je daar dan best een sherry bij zetten om de verschillen te zoeken. Ook met fruit e.d.

Rob, dit laatste is erg breed en staat eigenlijk nog even los van een proeverij op zich.

Je kunt natuurlijk een proeverij organiseren waarop je eigenlijk minder de nadruk legt op de verschillende whiskies maar meer op het proeven, dat deels eigenlijk niet whisky specifiek is.

Ik zou adviseren even door de rubriek Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen te lezen en dan een specifiek onderwerp daar of hier, naar gelang, aan te kaarten.

Daar staat inderdaad een aantal zaken van leren proeven en herkennen.
Hoe zou je kunnen weten of hetgeen je proeft in een whisky het resultaat is van een Port-finishing als je niet weet hoe Port smaak ? En zo is er natuurlijk heel veel.

Kijk eens is Index van aroma's in Whisky.
Smaaktestjes

Om geuren te leren herkennen zijn er ook proefsets, maar die zijn professioneel en vrij duur: The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit voor de liefhebber ? Wel heel leuk en leerzaam.

Zie als maar één voorbeeld van een smaak ontdekken/vergelijken dit onderwerp: Engelse-drop, zoethout, laurier in whisky.
0 x

sherrytoon
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sherrytoon » 25 Jun 2011, 19:43

Als ik nu een proeverijtje voor mezelf wil gaan doen met: Glengoyn 12 yo cast strenght, glenmorangie Sherry wood finish, glenmorangie Nectar, macalan 12 yo sherry oak en nog 1 , deze moet dan nog gekocht worden. wat is dan de goed volgorde van proeven??

Gr. Sherrytoon

ps Woont er iemand in de buurt van montferland of de achterhoek??
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Bruichladdich Sixteen, First Growth – Cuvée, naast elkaar

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2011, 00:23

Dit is ook een interessant thema:

Bruichladdich Sixteen, First Growth – Cuvée, naast elkaar.

Het gaat om een serie van zes whiskies gefinished (3 jaar meen ik) op 6 verschillende eerste crus uit de Bordeaux. Vreemd genoeg is niet vermeld waarin ze de eerste 13 jaar van hun leven hebben doorgebracht, maar nader onderzoek wijst uit dat het Bourbon casks zijn......
.....Hoewel allemaal van een zelfde smaaktype bleken de whiskies toch wel verschillend. ....

Bruichladdich First Growth series A t/m F, 16y0, 46%.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Okt 2011, 00:28

sherrytoon schreef:Als ik nu een proeverijtje voor mezelf wil gaan doen met: Glengoyn 12 yo cast strenght, glenmorangie Sherry wood finish, glenmorangie Nectar, macalan 12 yo sherry oak en nog 1 , deze moet dan nog gekocht worden. wat is dan de goed volgorde van proeven??

Hi Sherrytoon ik denk dat dit er in de vakantieperiode doorheen is geglipt.
Hopelijk heb je er nog wat aan.

Omdat deze whiskies qua smaaktype allemaal in dezelfde hoek zitten is de volgorde wat minder van belang.
Dan gaan de gulden-regels op. De oudere later en ook de CS later, afhankelijk van hoe "krachtig die is/zijn, als laatste.
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”