Arie schreef:...naast de gebruikelijke proeverij- een proeverij voor de "iets meer gevorderden" zou moeten organiseren: dus een iets andere klasse whisky's, meer info over de whisky zelf ipv het gebruikelijke "ontstaansverhaal" van de whisky in het algemeen en met minder mensen.
Vooral door de ontwikkelingen op het gebied van whisky in de laatste decennia, denk o.a. aan finishings (Rijpen en finishings, welke zijn er ?), zijn er enorm veel thema's om een proeverij, Nosing and Tasting, op te baseren.
Professionals die NaT's organiseren of begeleiden hebben vaak veel ervaring met een hele portefeuille aan thema's. Helaas is het wel zo dat het vaak het gebruikelijke verhaal is of dat het al snel té duur wordt als je iets bijzonders wilt.
Inderdaad wil je niet telkens die geschiedenis herhaald horen. Helaas ben ik zelf ook al meer dan eens op mijn neus gegaan waar ik een Masterclass voor gevorderden en over een heel specifiek onderwerp verwacht had kreeg ik het gebruikelijke verhaal.
Primair is een NaT horizontaal of verticaal, dan wel in de breedte of in de diepte. In beide dimensies zijn er tal van onderwerpen te bedenken en nuances aan te brengen. Het is natuurlijk van groot belang je doelgroep te kennen. Wat is hun ervaring en is er een specifieke interesse en zo ja, waarin ?
In de breedte kun je zelfs naar Wereld-whiskies gaan of whiskies van één bepaald land nemen. Ook in de diepte kun je nog steeds breed gaan. Bijvoorbeeld alleen Schotse whisky maar dan van een beperkt gebied, Highland of Lowland etc.
Voorbeelden van echt de diepte in gaan is dan verschillende jaren en leeftijden van één distilleerderij nemen. Of van één distilleerderij alleen verschillende finishings op tafel zetten.
Op deze manier is er een wel bijna onbeperkt aantal proeverijen te bedenken. Zoals ik al aangaf vooral afhankelijk van ervaring en interesse van de deelnemers. En ja, niet onbelangrijk budget.
Vandaar even dit onderwerp want er zit hier op het forum heel veel ervaring, ook op dit gebied.