Help Mijn Drinkfles is "te veel waard" geworden om te drinken [was:Drinkfles word Investeringsfles]

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Help Mijn Drinkfles is "te veel waard" geworden om te drinken [was:Drinkfles word Investeringsfles]

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Jun 2018, 14:51

Naar aanleiding van;
Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren
Lucca schreef:Interessant en herkenbaar voor mezelf te lezen vond ik de 'problemen' van leden die ontstaan zijn omdat flessen waarvan je er meerdere kocht (dus zeker bedoeld om te drinken) intussen in een recordtijd krankzinnig 'meer waard' geworden zijn waarna je hem gewoon niet meer 'kunt' openmaken (hij is lekker maar niet € 800,00 lekker - terwijl hij aanvankelijk bijv. aangeschaft werd voor €200-€250).

M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Op zich wel een interessante observatie....

Toen ik net met Whisky begon heb ik voor een (wat later bleek) een zeer leuk bedrag een Snow Phoenix gekocht.
Dit was puur op basis van het Marketing Verhaal en de (in mijn ogen dan toch) hele mooie verpakking.
Deze nam een mooi plekje in op een plank in de kast met het oog op om hem met een speciale gelegenheid open te trekken.

Omdat ik het zonde vond om "de marketing te doorbreken", ook al zie je de lege fles in de dichte doos niet, een tweede aangeschaft voor die speciale gelegenheid. En opnieuw voor een mooi prijsje.

Nu een aantal jaar later blijken deze flessen nog steeds gewild te zijn (als investering) en is hij hier op het forum al een keer voor 2,5x mijn aankoop prijs verkocht. [als ik het mij goed herinner].

Die ene fles blijft staan als "kunst object"... die andere gaat een keer open...

Lucca schreef: Maar ik schrik wat sommige flessen inmiddels kosten, soms 3-4 keer mijn aanschafwaarde ! (niet zien aankomen).......en dan kom ik met mezelf in de knoop doordat ik het 'niet normaal vindt' om zo een dure fles open te maken. Sorry, ik kan het niet, 'een kleine middenklasser' opentrekken.

Maar deze begrijp ik niet helemaal...
De fles die je opentrekt is niet die kleine middenklasser... dat is die fles die je 3-4 keer goedkoper hebt aangeschaft.
De fles die je opentrekt is waard wat jij ervoor betaald hebt. Wil je dat die fles meer waard is, moet je hem verkopen.
Althans dat is hoe ik het zie.

De Snow Phoenix heb ik geproefd en is denk ik niet waard wat ik ervoor betaald heb, maar dat zijn de blaren waar ik op moet zitten.
Hij is zeker geen 3-4 keer (smaak technisch) meer waard dan wat ik ervoor betaald heb. Maar gelukkig heb ik dat er niet voor betaald.

:Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Lucca
Senior
Senior

Re: Drinkfles word Investeringsfles

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 15:27

Een simpel voorbeeldje van een 100% drinkfles :

Een tijdje geleden had ik al een aantal Hibiki's 12 verzameld en kocht ik er ook nog voor een leuke prijs 12x bij in 1 deal voor € 70,00 't stuk bij (bij een slijterij overigens). Lekkere drinkfles en mijn poker buddies wisten er ook wel raad mee.

Alleen, nu gaan ze voor meer dan € 260,00 (staan momenteel live op 230 pond :HitHead :lol: ; waar gaat dit eindigen ?).

Een fles die ik opentrek is niet waard wat ik ervoor betaald heb......maar waard wat de 'gek' ervoor geeft. Zo zie ik het en is het hoe ik erin sta. Dus (in mijn hoofd :HitHead ); als ik een nieuwe verse Hibiki 12 in mijn kast zet dan trek ik een fles van + € 260,00 open (mijn gevoel). En sorry, hij is heerlijk maar dit echt niet waard. Er gaat er echt wel eentje open weer maar op zeker is deze drinkfles ook een beleggingsfles geworden (en wie heeft dit zien aankomen van een Hibiki 12 for godsake).
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Jun 2018, 15:39

Ik heb nog een Glenfiddich 21 jaar oude rum cask staan. Een jaar of 5 geleden in de aanbieding gekocht voor iets meer dan 60 euro en nu blijkbaar 3,5x zo veel waard (al betwijfel ik ten zeerste of je dat er momenteel ook voor krijgt). Zelfde met de oude uitmonstering van de Aberfeldy 21 (zelfs nog minder voor betaald). Nu heb ik inmiddels op basis van geproefde overige GF's en AF's en op basis van de whiskybase scores absoluut niet meer de illusie dat dit interessante whiskies zijn.

In principe koop ik alles om te drinken, maar omdat ik (veel) meer koop dan ik drink gaan die GF en AF automatisch op de lange baan. Er zitten veel interessantere flessen in de collectie om open te maken. Zo lang ik dus meer blijf kopen dan ik drink zie ik deze flessen eigenlijk helemaal nooit open gaan. Dan kunnen ze uiteindelijk dus beter in de verkoop of ruil om er iets voor terug te halen dat wel interessant is om te proeven.

Ik heb in totaal misschien 3, 4 of 5 flessen staan waar ik dit mee heb. Om het dan investeringsflessen te gaan noemen gaat me weer wat ver. Daar zijn de bedragen te laag voor denk ik.
0 x

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 01 Jun 2018, 17:12

HammerHead schreef:Ik heb nog een Glenfiddich 21 jaar oude rum cask staan. Een jaar of 5 geleden in de aanbieding gekocht voor iets meer dan 60 euro en nu blijkbaar 3,5x zo veel waard (al betwijfel ik ten zeerste of je dat er momenteel ook voor krijgt).
..

Kwam hem toevallig tegen , het fluctueert nog wel eens https://www.whiskysite.nl/nl/glenfiddich-21-years-old-rum-cask-finish.html
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 01 Jun 2018, 19:21

Drinkfles wordt investeringsfles is exact de reden waarom ik mijn oudere/duurdere flessen heb weggedaan.Het was het mij allemaal niet meer waard.
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 01 Jun 2018, 20:53

Het mooie van dit forum is dat er zo veel verschillende en uiteenlopende meningen en interesses zijn, variërend van bijv. Henri die de mooiste flessen open trekt (wat zeldzaam is moet zeldzaam blijven heb ik vroeger geleerd) tot spaarders en verzamelaars (zo is het mensdom ontstaan :bigsmile ). Ik koop whisky's omdat 1) ik het lekker vind, 2) omdat ik het verzamelen leuk vind, 3) omdat ik individuele flessen of series gewoon mooi vind en 4) leuk meegenomen dat sommige flessen ook in waarde stijgen. Dat geeft mij ook een beetje een gerust gevoel dat mocht het ooit financieel fout gaan, ik nog altijd wat mooei flessen kan verkopen. Overigens vind ik dat je ook moet rijden in mooie auto's :duimop
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 01 Jun 2018, 20:54

p.s., Lucca, zou leuk zijn wanneer je je WB link zou plaatsen, kan ik jouw verzameling eens bewonderen :nat
1 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 01 Jun 2018, 20:58

Dit is exact hoe ik met mijn verzameling omga. Ik koop nooit (meer) van die typische verzamelwhisky's, maar ik koop wat ik waar voor m'n geld vind en als het echt top is koop ik meerdere flessen. Als iets fors meer geld waard wordt voordat het open gaat en het is me die hogere prijs zelf niet waard, dan verkoop ik het. En als het niet of nauwelijks in waarde stijgt of er voldoende interesse is om een fles te delen, dan gaat het gewoon op. Hoef ik me ook niet druk te maken of ik met bv. een HP Ice of Fire blijf zitten.
1 x
Afbeelding

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 23:21

gerritbakker57 schreef:Het mooie van dit forum is dat er zo veel verschillende en uiteenlopende meningen en interesses zijn, variërend van bijv. Henri die de mooiste flessen open trekt (wat zeldzaam is moet zeldzaam blijven heb ik vroeger geleerd) tot spaarders en verzamelaars (zo is het mensdom ontstaan :bigsmile ). Ik koop whisky's omdat 1) ik het lekker vind, 2) omdat ik het verzamelen leuk vind, 3) omdat ik individuele flessen of series gewoon mooi vind en 4) leuk meegenomen dat sommige flessen ook in waarde stijgen. Dat geeft mij ook een beetje een gerust gevoel dat mocht het ooit financieel fout gaan, ik nog altijd wat mooei flessen kan verkopen. Overigens vind ik dat je ook moet rijden in mooie auto's :duimop

Heel prettig geformuleerd en deel je zienswijze. Ik stuur je voor je gedane verzoek een pb. Misschien kunnen we wb vrienden worden :-P
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 03 Jun 2018, 14:15

Dus een drinkfles word om verschillende redenen een beleggingsfles en is toegelicht.

De aanleiding is dus o.a. waardevermeerdering en word ergens door veroorzaakt en het lijkt mij door verschillende factoren ;

1. Groeiend aantal kopers in een krappe whiskymarkt (Aziaten?).
2. Handelaren/flippers die veel whisky opkopen/prijs opdrijven.

3. Auctions die steeds groter/populairder/bekender worden.
4. Whiskyschaarste dus minder op de markt uitgebracht/gediscontinued.

5. Distilleerderijen met almaar stijgende retailprijzen.
6. Marktbeweging vraag/aanbod.

7. Verzamelaars die grote collecties aanleggen en ongeacht de vraagprijs kopen.
8. Overig n.l. ............

Nu heb ik de volgende 4 vragen :

1. Welke hoort er volgens jou niet in het rijtje thuis ?

2. Welke hoort volgens jou wel in het rijtje thuis ?

3. Welke 'veroorzaker(s)' zou jij nog willen invullen ?

4. In welke volgorde qua invloedrijk zou jij het rijtje opstellen ?

Ik ben benieuwd naar hoe anderen hier tegenaan kijken en hoe jullie erover denken.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2018, 14:45

Dit lijkt wel een vraag uit een cito toets van m'n zoontje.
Wat is het doel hiervan Lucca? Dit zijn toch allemaal vragen die een kind kan beantwoorden... :Scratch
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 03 Jun 2018, 14:51

In welke volgorde zou jij het plaatsen dan ? En wat zou jij weghalen /toevoegen ?
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2018, 14:53

Geen enkele. en niets /nada.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Jun 2018, 15:11

Peter87 schreef:Wat is het doel hiervan Lucca? Dit zijn toch allemaal vragen die een kind kan beantwoorden... :Scratch

Maar tis wel een slimme/sluwe manier om gratis beleggings advies te krijgen... :o

Ik heb wel een goede; Japanse whisky. Dat is/wordt t echt helemaal!
7 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Jun 2018, 15:17

Als hij beleggingsadvies wil zou ik zeggen koop bitcoins. Dar is totaal geen bubbel en je hebt gegarandeerd hoog rendement.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”