Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Feb 2011, 20:34

johan brugge schreef:Welke Brugse Zot heb je dan gekocht? De blonde of de bruine?

Het zal de blonde zijn; bij de bruine staat "Dubbel" op het etiket, niet?
Afbeelding
Bron: HalveMaan.be

Ik ga hem zo eens inschenken :Proost
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Feb 2011, 21:08

Niet te koud serveren, hè JD?! Anders verlies je veel van de smaken.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 02 Mar 2011, 21:23

johan brugge schreef:Niet te koud serveren, hè JD?! Anders verlies je veel van de smaken.

Want niks is zo lekker als de smaak van lauw bier :lol:

Snap natuurlijk wel wat je bedoeld hoor ;)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

De consumptietemperatuur van bier

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Mar 2011, 21:55

Awel, ik zal eens iets zeggen sèh. Ik heb een vriend in Penzance (Cornwall, UK) die brouwer is in een micro brewery. Dwz dat die pub een brouwerij heeft waar al het bier ter plaatse gebrouwen, gerijpt en gebotteld wordt. Hij drinkt zijn bier NOOIT gekoeld, want dat is de gewoonte daar in de UK. Hij adviseerde mij om hetzelfde te doen met de Belgische bieren. Ik verklaarde hem eerst zot en vertikte het dan ook om die bieren niet gekoeld te consumeren. Tot ik eens zijn bieren (ale's) eens kon proeven. Die bieren worden zonder hop gemaakt en zijn heel anders van smaak dan de onze. Ik heb zijn bieren toch eens gekoeld gedronken en daarna 'fris' gedronken. Dwz dat ik ze niet in de koelkast gestoken heb, maar gewoon in een frisse bergplaats. Het verschil in smaak was gigantisch. De bieren die in de koelkast gelegen hadden waren bijlange zo goed niet als die anderen. Sedertdien doe ik hetzelfde met de Belgische bieren en het resultaat is verbluffend. Ze hebben veel meer smaak en je proeft de verschillende ingrediënten ook veel duidelijker. Sommige bieren (zoals de Straffe Hendrik 9) steek ik eerst in de koelkast, maar een half uur voor ik hem schenk haal ik de fles uit de koelkast. Zelfs dat geeft al een heel andere smaak.
0 x

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Re: De consumptietemperatuur van bier

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 03 Mar 2011, 01:00

johan brugge schreef:Awel, ik zal eens iets zeggen sèh. Ik heb een vriend in Penzance (Cornwall, UK) die brouwer is in een micro brewery. Dwz dat die pub een brouwerij heeft waar al het bier ter plaatse gebrouwen, gerijpt en gebotteld wordt. Hij drinkt zijn bier NOOIT gekoeld, want dat is de gewoonte daar in de UK. Hij adviseerde mij om hetzelfde te doen met de Belgische bieren. Ik verklaarde hem eerst zot en vertikte het dan ook om die bieren niet gekoeld te consumeren. Tot ik eens zijn bieren (ale's) eens kon proeven. Die bieren worden zonder hop gemaakt en zijn heel anders van smaak dan de onze. Ik heb zijn bieren toch eens gekoeld gedronken en daarna 'fris' gedronken. Dwz dat ik ze niet in de koelkast gestoken heb, maar gewoon in een frisse bergplaats. Het verschil in smaak was gigantisch. De bieren die in de koelkast gelegen hadden waren bijlange zo goed niet als die anderen. Sedertdien doe ik hetzelfde met de Belgische bieren en het resultaat is verbluffend. Ze hebben veel meer smaak en je proeft de verschillende ingrediënten ook veel duidelijker. Sommige bieren (zoals de Straffe Hendrik 9) steek ik eerst in de koelkast, maar een half uur voor ik hem schenk haal ik de fles uit de koelkast. Zelfs dat geeft al een heel andere smaak.

Hmm... interessant... dus is fris dan zeg maar 'keldertemperatuur'? Zal het eens proberen als ik weer eens speciaalbier drink :D ... met gewoon hertog jan ofso lijkt het me minder de moeite.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mar 2011, 09:16

Interessant, Johan! Ik heb die Brugse Zot eergisteren gedronken. Lekker biertje! Wat is de temperatuur van die "frisse bergplaats"?

Voor gewone Pils zal het wellicht ook uitmaken, maar dat zijn doordrinkers; de speciaal bieren ga je voor zitten en neem je de tijd.

BTW: dit komt overeen met wel of geen ijs bij whisky: kou verdooft je tong en daardoor proef je minder: vind je je whisky 'vies'; gooi er ijs bij en je proeft het niet / minder (maw: in de mix ermee!)
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 03 Mar 2011, 12:16

Pas op, hè. Ik doe dit enkel met speciale bieren en niet met een jupiler of zo. Er is een reden waarom je sommige pils bieren heel koud moet drinken. Anders zijn ze gewoon niet te drinken. :bigsmile En die Hertog Jan is naar mijn mening geen speciaal bier, eerder een stevige pils.
Je moet het eens proberen met een trappist zoals Rochefort 10. Ongeloofelijk hoe anders hij smaakt.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Mar 2011, 12:49

johan brugge schreef:niet met een jupiler of zo. Er is een reden waarom je sommige pils bieren heel koud moet drinken. Anders zijn ze gewoon niet te drinken.

Precies ;-)

Hertog Jan heeft wel speciaal bieren, maar die werden hier idd niet bedoeld. Dat was de 'gewone' pilsener; de doordrinkers.

:Proost
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Mar 2011, 14:58

JayDie schreef:Interessant, Johan! Ik heb die Brugse Zot eergisteren gedronken. Lekker biertje! Wat is de temperatuur van die "frisse bergplaats"?

Ik denk dat het gaat om 10 à 12 °C.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 04 Mar 2011, 21:21

Geen alcohol voor mij vanavond :nono , ben in training om mijn PR op de halve marathon te verbeteren en morgen is de eerste testloop over 10 km op wedstrijdtempo.

Maar dan smaakt hij morgen des te beter :gnif
0 x
No married man is genuinely happy if he has to drink worse whisky than he used to drink when he was single.
H. L. Mencken
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 04 Mar 2011, 21:50

Veel succes morgen Martino ,

Ben zelf ook aan het trainen maar dan voor de marathon van Steenbergen op 14 mei.
Dan heb je morgen zeker wel een dram verdiend.
0 x
Afbeelding

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 04 Mar 2011, 22:13

Carlo schreef:Ben zelf ook aan het trainen maar dan voor de marathon van Steenbergen op 14 mei.
Dan heb je morgen zeker wel een dram verdiend.

Dan ben je nu wel zo'n beetje toe aan je 30 km lopen?

Morgen gaat zeker lukken, voel me goed, geen pijntjes en het wordt heerlijk loopweer :goedgedaan
0 x
No married man is genuinely happy if he has to drink worse whisky than he used to drink when he was single.
H. L. Mencken
Afbeelding

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 05 Mar 2011, 15:09

De 10 km zit erop in een tijd van 48:21 min....vanavond een heerlijke dram :hoera
0 x
H. L. Mencken
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 05 Mar 2011, 18:02

Nette tijd hoor. :goedgedaan
Wat is je streeftijd voor de halve.

Mijn PR is 1:43:59 tijdens de Halve Marathon van Rotterdam in 2009.
0 x
Afbeelding

Martino
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Martino » 05 Mar 2011, 20:37

Carlo schreef:Nette tijd hoor. :goedgedaan
Wat is je streeftijd voor de halve.

Ik wil proberen een halve onder de 1.45 uur te lopen, heb nu een pr van 1.47 uur. Zal lastig worden maar het is haalbaar...

Nog even lekker een maandje doortrainen en dan 9 april er tegen aan.
0 x
H. L. Mencken
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”