Zondag 1 December
Na onze aankomst in Edinburgh een klein rondje door de stad gelopen om daarna bij Colin langs te gaan in de Tipsy Midgie voor zijn ‘Sunday Flight’. Een van de reisgezellen had hem namelijk eerder ontmoet bij Bladnoch en had vooraf contact met hem gehad. Op zijn verzoek had Colin deze zondag een flight Glenallachie neergezet met daarin de standaard 15, een limited UK op sauternes en de 4yo future. Nadat hij hoorde dat Glenallachie de favoriete stokerij was van Niels, een van de reisgezellen, kwam hij met nog een drammetje MM Benchmark op Barolo aan - van het huis. Dit was voor de rest van ons de eerste kennismaking met Colin. Een hele grappige, vriendelijke Schot met een hele duidelijke mening en een hele mooie bar. Het zou dan ook zeker niet ons laatste bezoek zijn.. zelfs niet die dag

De eerste distillery visit stond echter die middag ook gepland maar gelukkig lag die om de hoek. Dus na slechts enkele meters lopen begaven we ons al in de Holyrood distillery. Behoorlijk nieuw en redelijk kleinschalig kregen we daar een goed verhaal te horen over hoe zeer zij eigenlijk continu experimenteren met alle onderdelen van het proces. Iedere batch/botteling die zij doen is uniek en zij zijn dan ook niet van plan iets van een core-range neer te zetten. Iets wat mij persoonlijk wel verbaasde want ik vraag me af hoe zij dat financieel gaan blijven volhouden. Je zou toch zeggen dat er iets van een 'stabiele onderstroom' vereist is om het hoofd boven water te houden. Dit lijkt me in ieder geval geen situatie waar een investeerder vol vertrouwen in zal stappen. Zij zien dit echter anders en denken zich juist op deze manier te onderscheiden. Omdat het mijn allereerste distillerybezoek was realiseerde ik me op dat moment niet hoe uniek hun productieproces daarmee is. Maar daarmee achteraf wel heel leuk om ook die benadering eens te hebben gezien. Tijdens de tour kregen we diverse varianten (afgewaterde) newmake te proeven en aan het einde nog een drammetje van hun Ambir. Niet heel bijzonder maar gezien de jonge leeftijd ook zeker niet slecht.

Nadat we een hapje gegeten hadden vonden we het alle vier een goed idee om nog even terug te gaan naar de Tipsy Midgie. Daar hebben we onder andere kennisgemaakt met de lokale onafhankelijke bottelaar 'Woodrow's of Edinburgh' waar Colin zo ongeveer iedere botteling van had staan. We proefden daar onder andere een Glenallachie, een Bunnahabhain, een Longmorn en een hele mooie Mortlach waarvan ik uiteindelijk ook nog een flesje van in mijn koffer heb weten te stoppen. Tussendoor kwam Colin nog op de proppen met een mooie Longmorn en een bijzondere Teaninich die uit de handel moest worden gehaald vanwege het feit dat op het etiket een rijping staat (Aquavit) die volgens de SWA niet zou mogen. Als afsluiter dronk ik nog een mooie Feis Ile botteling van Bowmore. Al bij al een topdag dus om onze trip mee af te trappen!

Maandag 2 December
Nadat we een klein beetje bijgeslapen zijn van het korte nachtje hiervoor stappen we redelijk op tijd in de auto richting Dufftown. Ware het niet dat we de 4-uur durende trip even mooi door midden kunnen hakken in Pitlochry, waar dan 'toevallig' ook nog eens een leuke distillery staat. Bij Blair Atholl doen we de "Allt Dour Tour" waarbij we zowel een stukje historie als het productieproces te zien/horen krijgen. Deze relatief kleine distillery (± 2,5 miljoen liter/jaar) ligt er allemaal vrij pittoresk bij en we mogen overal foto's van maken. Iets wat later deze week wel anders blijkt te zijn. Kennelijk zijn dampen etc. hier een stuk minder gevaarlijk
De tasting was 'Diageo-based' - wat ook wel aan de (zeer mooie) ruimte te zien was - en begint met een standaard Mortlach. Daarna kwamen enkele eigen expressies, namelijk de flora & founa, een distillery exclusive NAS, de huidige distillery exclusive handfilled en een cask sample van een 1995 Blair Athol op 56%. Als afsluiter kregen we nog de Lagavulin Offerman 2024.
De mooiste was wat mij betreft het casksample (die sowieso niet te koop was). De handfilled was ok-ish maar liet het wat afweten in de finish. Daarnaast was deze met £130,- ook vrij forst geprijsd - evenals de rest van de flessen in de shop. Geen van ons besloot dan ook een aankoop te doen hier en het enige wat meegenomen werd was het proefglaasje dat we bij de tasting hadden gekregen. Na een korte fotostop bij Edradour en een lekkere lunch bij de naastgelegen 'Old Mill Inn' hebben we onze weg dan ook weer voortgezet richting Dufftown. Daar kwamen we 2 uur (en 1 kleine sneeuwstorm later..) aan in ons huisje.

Eerst stop in Dufftown was de plaatselijke 'Costcutter' om wat boodschappen te halen voor het ontbijt etc. Wat me daar direct opviel was het brede assortiment aan vooral ook IB flessen die daar gewoon te koop waren. Een van de leukere was een redelijk jonge Linkwood van MM gebotteld voor het Spirit of Speyside festival dit jaar. Die konden we voor £60,- niet laten staan en ging dan ook mee 'just in case' voor in ons huisje
In de avond hebben we wat gegeten in de 'soort van huiskamer' van de 'Whisky Capital Inn' omdat de bar/restaurant achter niet open was. Wel konden we gewoon de drammetjes van de uitgebreide kaart bestellen. Zo dronk ik onder andere een speciaal voor hen gebottelde Mortlach en een Mortlach van Simply Whisky - een voor mij totaal onbekende bottelaar. De topper voor mij was echter een Spirit of Speyside Speyburn. Hiervan zat gelukkig nog nét één drammetje in de fles! Ik sloot hier ook weer af met wat turf in een Port Charlotte OLC. Een prima tentje dus en ons plan was sowieso ook om hier nog 2x terug te komen. De dame achter de bar vertelde ons dat die andere dagen de bar/restaurant achter wel open zou zijn.

Maar ik begrijp uit je verhaal dat het heel last-minute was. Echt tof dat je de kans hebt gekregen en hebt gegrepen! Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal. Ging de reis volledig per auto/ferry?