Ik ben nog niet zo lang in de wereld van whisky. Het rook vroeger altijd heerlijk, als enige drank trok het me. Op mijn dertigste verjaardag ben ik toch overstag gegaan en eens een kleine proeverij geprobeerd.
Een Teeling (12y)
Eagle rare
en een turf waarvan de naam ik je schuldig moet blijven
De Teeling was heerlijk, de eagle rare smaakte ook goed. Dus een tripje naar de slijter later had ik de eerste twee flessen staan. Alleen het smaakte anders dan ik me herinnerde. Bleek dat er meerdere whiskys waren en dat Teeling meerdere uitvoeringen heeft van hun drank... Ik begreep er niets van, probeerde er achter te komen en uit te vinden waarom die zo anders smaakte. Want dat het in een andere verpakking zit zegt niets, toch? Nu weet ik beter.
Whisky is geen standaard product dat uit een fabriek komt. Het is geen cola dat elke keer hetzelfde smaakt, het doel van een maker kan zijn het zoveel mogelijk hetzelfde te laten smaken, of juist de whisky uniek laten zijn. Maar exact hetzelfde is onmogelijk en daar begint voor mij het plezier. Ik heb al in twee jaar whisky drinken ruim 200 verschillende whiskies mogen proeven. Maar daarmee kwalificeer ik hier nog steeds als beginner.
Echter gaat het nooit lukken om een grote collectie op te bouwen omdat baas in huis heeft gezegd dat ik prima een hobby mag hebben, maar als ik meer ruimte nodig zou hebben voor mijn flessen dan ik nu al gebruik ik maar wat van mijn boeken de deur uit moet doen. Want naast whisky hou ik ook veel van lezen en dat doe ik het liefste toch op papier. Toch lijkt het er op dat er meer flessen naar binnen komen dan ik op een verantwoorde manier kan opdrinken. Hoe ik dat ga oplossen met vrouwlief, mijn boeken en de flessen is een zorg voor later.
Dus 200 whiskys verder mag ik ook wel voorzichtig zeggen dat ik een voorkeur heb voor sherry, fruit en de turf die ik tot nu toe heb geprobeerd vind ik echt niet lekker, ik begrijp heel goed waarom het gewaardeerd word door sommige, maar ik val er niet onder.
Go to merken zijn voor mij Glendronach en GlenAllachie, deze hebben me tot nu toe nog nooit teleur gesteld.
Mijn beste whisky die ik tot nu toe ooit op heb is Hart Brothers Glenglassaugh 8y marsala hogshead 58.1% (2012-2021) Deze steekt er voor mij met kop en schouders boven de rest uit en ik ben tot nu toe opzoek naar iets wat het kan overtreffen of evenaren, maar ik heb nog niets gevonden. De enige oplossing is dus maar blijven door proeven. Heel vervelend.
(mocht iemand nog een tip hebben hoor ik het graag)Om de top drie compleet te maken: Tamdhu CS batch 7 en Glendronach CS batch 11
Ondanks dat ik een vers lid ben, heb ik al lange tijd hier rond gekeken en is dit forum al van onschatbare waarde geweest om mijzelf wat wijzer te kunnen maken als het aankomt op whisky.
Mocht iemand verder nog iets willen weten hoor ik het graag. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat je een beetje een idee hebt kunnen krijgen wie ik ben.
Pedro

.
.