Voorstellen; vind ik ook leuk

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Voorstellen; vind ik ook leuk

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 07 Nov 2024, 15:57

Het thema hier is whisky, dus het mag geen verrassing zijn dat ik durf te zeggen dat ik wel hou van whisky en ook wel een hobby is geworden, zeker in de koudere maanden. Een heerlijke whisky er bij en genieten.
Ik ben nog niet zo lang in de wereld van whisky. Het rook vroeger altijd heerlijk, als enige drank trok het me. Op mijn dertigste verjaardag ben ik toch overstag gegaan en eens een kleine proeverij geprobeerd.
Een Teeling (12y)
Eagle rare
en een turf waarvan de naam ik je schuldig moet blijven
De Teeling was heerlijk, de eagle rare smaakte ook goed. Dus een tripje naar de slijter later had ik de eerste twee flessen staan. Alleen het smaakte anders dan ik me herinnerde. Bleek dat er meerdere whiskys waren en dat Teeling meerdere uitvoeringen heeft van hun drank... Ik begreep er niets van, probeerde er achter te komen en uit te vinden waarom die zo anders smaakte. Want dat het in een andere verpakking zit zegt niets, toch? Nu weet ik beter.

Whisky is geen standaard product dat uit een fabriek komt. Het is geen cola dat elke keer hetzelfde smaakt, het doel van een maker kan zijn het zoveel mogelijk hetzelfde te laten smaken, of juist de whisky uniek laten zijn. Maar exact hetzelfde is onmogelijk en daar begint voor mij het plezier. Ik heb al in twee jaar whisky drinken ruim 200 verschillende whiskies mogen proeven. Maar daarmee kwalificeer ik hier nog steeds als beginner.

Echter gaat het nooit lukken om een grote collectie op te bouwen omdat baas in huis heeft gezegd dat ik prima een hobby mag hebben, maar als ik meer ruimte nodig zou hebben voor mijn flessen dan ik nu al gebruik ik maar wat van mijn boeken de deur uit moet doen. Want naast whisky hou ik ook veel van lezen en dat doe ik het liefste toch op papier. Toch lijkt het er op dat er meer flessen naar binnen komen dan ik op een verantwoorde manier kan opdrinken. Hoe ik dat ga oplossen met vrouwlief, mijn boeken en de flessen is een zorg voor later.

Dus 200 whiskys verder mag ik ook wel voorzichtig zeggen dat ik een voorkeur heb voor sherry, fruit en de turf die ik tot nu toe heb geprobeerd vind ik echt niet lekker, ik begrijp heel goed waarom het gewaardeerd word door sommige, maar ik val er niet onder.

Go to merken zijn voor mij Glendronach en GlenAllachie, deze hebben me tot nu toe nog nooit teleur gesteld.
Mijn beste whisky die ik tot nu toe ooit op heb is Hart Brothers Glenglassaugh 8y marsala hogshead 58.1% (2012-2021) Deze steekt er voor mij met kop en schouders boven de rest uit en ik ben tot nu toe opzoek naar iets wat het kan overtreffen of evenaren, maar ik heb nog niets gevonden. De enige oplossing is dus maar blijven door proeven. Heel vervelend. :bigsmile (mocht iemand nog een tip hebben hoor ik het graag)

Om de top drie compleet te maken: Tamdhu CS batch 7 en Glendronach CS batch 11

Ondanks dat ik een vers lid ben, heb ik al lange tijd hier rond gekeken en is dit forum al van onschatbare waarde geweest om mijzelf wat wijzer te kunnen maken als het aankomt op whisky.

Mocht iemand verder nog iets willen weten hoor ik het graag. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat je een beetje een idee hebt kunnen krijgen wie ik ben.

Pedro
13 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Voorstellen; vind ik ook leuk

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 07 Nov 2024, 17:53

Welkom welkom Pedro.
Da komt goed hier.
Groet Cor
0 x

Herman
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herman » 07 Nov 2024, 18:04

Welkom hier :) ik ben zelf pas een jaar of 3 aan het proeven van whiskey’s en ook nog op ontdekkingstocht en de smaakpapillen ontwikkelen..
Heb de Glendronach ook al eens op voor mij zat er iets teveel sherry invloed in toen maar misschien lag dat ook wel aan wat ik tot dan toe geproefd had dat echt een sherry bom was vergeleken met diverse andere.
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Nov 2024, 18:10

Welkom Pedro,

Glendronach en Glenallachie zijn voor mij ook lange tijd 'vaste waarden' geweest, omdat ik dol ben op sherry en alle andere dessertwijn-casked whisky. Maar de laatste tijd schuift mijn voorkeur een beetje op richting puur bourbon cask en het wat subtielere werk. Maar als er een Dronach of Allachie langs komt, dan laat ik 'em zeker niet staan. :bigsmile

Mvg, Uridium
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Nov 2024, 18:48

Welkom op het forum Pedro.

Mooie introductie die je hebt gegeven.

Ja; er is toch ook de Heineken in whiskyland met weinig variatie in de batches, maar dat is meestal niet het soort interessant voor de liefhebber.
Wat betreft heel goede sherry whisky ben ik niet echt een expert, mijn smaak ligt ergens anders. Al haal ik er zeker mijn neus niet voor op. Denk ik hierbij ook aan Aberlour.
Je hebt ook al de weg naar het sample topic gevonden, dat hoeft je niet meer te worden aanbevolen.

Veel plezier op het forum, en wellicht mogen we ook wat over je volgende ervaringen lezen.

Groet, Richard.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Nov 2024, 20:49

Hallo Pedro,

Welkom op het whiskyforum :Slainte.
Mooie uitgebreide introductie hoor :goedgedaan.
Veel leer en lees plezier hier.

Mvg Roelof
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Nov 2024, 07:00

Welkom Pedro!

:Slainte
0 x

Erikwijn
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Erikwijn » 08 Nov 2024, 08:48

Welkom Pedro!

Veel leesplezier hier :duimop
0 x

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 08 Nov 2024, 14:35

Dank voor het warme welkom.
Erikwijn schreef:Veel leesplezier hier
Freezeroz schreef:Veel leer en lees plezier hier.

Dat gaat zeker goed komen. Er is een schat aan kennis en kunde verzameld.
Reichenbach schreef: Ja; er is toch ook de Heineken in whiskyland met weinig variatie in de batches, maar dat is meestal niet het soort interessant voor de liefhebber

Ik denk dat je hier doelt op de beruchte Jack Danials, JW en andere whisky voor in de cocktails met 20,- per liter?

Uridium schreef: omdat ik dol ben op sherry en alle andere dessertwijn-casked whisky.

Is er een topic op het forum waar aanraders staan om eens te proberen voor mensen met gelijk smaakvoorkeur? Want eerlijk is eerlijk, dat is het lastigste voor mij tot nu toe, zoeken naar diegene die je waarschijnlijk zeker kan waarderen. Nu zijn de samples die ik koop vaak een schot hagel met ongeveer 10% dat echt lekker is en misschien een fles waard is en dan heb ik al gekeken naar het smaakprofiel, vat en producent. (Daarmee zeg ik niet dat het een straf is om de overige 90% van de samples op te moeten drinken). Maar het zou zo fijn zijn als ik daar gerichter in kan gaan zoeken en proberen
0 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 08 Nov 2024, 23:47

Welkom op t forum, veel lees plezier!

Tips waren welkom? De drang naar sherry cask zie ik, misschien soms een Edradour proberen? Die vind ik vaak wel erg goed!

Groet, Jeffrey
0 x

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 09 Nov 2024, 00:30

JeffreyRotterdam schreef: Tips waren welkom? De drang naar sherry cask zie ik, misschien soms een Edradour proberen? Die vind ik vaak wel erg goed! "

Tips zijn zeker welkom. Edradour is voor mij nog onontgonnen terrein. Die ga ik zeker proberen, bedankt!
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 09 Nov 2024, 08:56

Welkom hier!
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 09 Nov 2024, 12:04

Welkom Pedro,

Al redelik thuis in de whisky wereld en hier op het forum lees ik.
Om inderdaad je ontdekkingen te verruimen zou ik veel proberen via samples of bijvoorbeeld het bezoeken van een whisky festival.

Greetz,

Andre
0 x
Afbeelding

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 09 Nov 2024, 13:08

Fat Bastard! schreef:Welkom Pedro,

Om inderdaad je ontdekkingen te verruimen zou ik veel proberen via samples of bijvoorbeeld het bezoeken van een whisky festival.

Greetz,

Andre

Nou, zo thuis in de wereld van whisky ben ik ook weer niet. Ik denk dat mij bescheidenheid past aangaande de kennis en kunde die ik tot nu toe heb vergaard. Ik kan mijn vrienden thuis entertainen met een leuk verhaal over de flessen die ik voor ze in schenk, maar geef me 3 whiskies blind en ik zak hopeloos door het ijs.

Je zegt veel samples proberen; tot nu toe ben ik vooral bezig geweest met samples via whiskysite.nl en af en toe wat van Dramtime. Vooral door 6cl en relatie met de prijs. Maar zijn er 'geheime' plekken op internet te vinden die een uitgebreider assortiment hebben voor soortgelijke prijzen? Want er zijn tal van aanbieders die niet x15 voor een sample van 6cl rekenen maar x30 of meer.

Mocht er een topic over zijn, lees ik het graag, maar ik heb het nog niet kunnen vinden
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 09 Nov 2024, 13:49

pedrowhisky schreef:
Fat Bastard! schreef:Welkom Pedro,

Greetz,

Andre

Nou, zo thuis in de wereld van whisky ben ik ook weer niet. Ik denk dat mij bescheidenheid past aangaande de kennis en kunde die ik tot nu toe heb vergaard. Ik kan mijn vrienden thuis entertainen met een leuk verhaal over de flessen die ik voor ze in schenk, maar geef me 3 whiskies blind en ik zak hopeloos door het ijs.

Je zegt veel samples proberen; tot nu toe ben ik vooral bezig geweest met samples via whiskysite.nl en af en toe wat van Dramtime. Vooral door 6cl en relatie met de prijs. Maar zijn er 'geheime' plekken op internet te vinden die een uitgebreider assortiment hebben voor soortgelijke prijzen? Want er zijn tal van aanbieders die niet x15 voor een sample van 6cl rekenen maar x30 of meer.

Mocht er een topic over zijn, lees ik het graag, maar ik heb het nog niet kunnen vinden

Hier op het forum zijn diverse leden te vinden die actief samples aanbieden, meestal wel te herkennen aan het onderschrift bij hun posts.
Maar ook bij leden die hun whiskybase link delen als onderschrift valt er vaak wel wat moois te regelen.
Meestal strak geprijsd (iig tov commerciële partijen)
en betrouwbaar. Dat wordt hier bijgehouden.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”