Even voorstellen!

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Even voorstellen!

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 13 Aug 2020, 18:16

Hallo allemaal,

Na even rondgezworven te hebben op 't forum denk ik dat het maar eens tijd wordt dat ik mijzelf voorstel. Zeker nu ik zie de passie voor het goedje zo'n mooi gevoel van saamhorigheid en een positief gestemde sfeer op het forum te weeg brengt :bigsmile .

Op een ietswat serieuzere toon, ik ben Youp, 28 jaar oud en woon in Noord-Brabant. Aangewakkerd door andere mensen met dezelfde passie, ben ik recentelijk nieuw gekomen in dit wereldje. Ik heb afgelopen jaar veel uitgeprobeerd en genoten. Ik vind de diversiteit van casks en finishes echt fantastisch. Mijn favorieten tot dusver: Bruichladdich Organic 2009, Benrinnes 15y F&F en Arran 18. Alle 3 redelijk verschillend, maar heb dus ook nog super veel te ontdekken en te proeven. :duimop

Ik heb mijn eigen collectie aangevuld met Laphroaig QC & Ardbeg 10 (ben benieuwd of dit aansluit bij mij), Glendalough 13 Mizunara (met dank aan Tris), Wolfburn May Games 2020 Postponed en Nc'nean Ainnir. Wanneer de portemonnee het toelaat wordt het ook uitgebreid met de Arran Amarone, Red Breast (welke weet ik nog niet; 12, 12 CS of de 15) en een mooie Caol Ila. Ik heb de 12y Caol Ila al wel eens op (in een bar), vond ik zeker lekker en prima, maar wil wel eens een flesje bemachtigen en ervaren. Dacht aan de 25y, die is nu in de aanbieding voor € 130. Is dit het geld waard (zeker voor een beginner), of beter een IB? Ook heb ik voor de komende 10 jaar al een mooi divers pakket van CsQ aandeeltjes (thanks to Squaadgras en Bram :goedgedaan).
9 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Even voorstellen!

Ongelezen berichtdoor JvR » 13 Aug 2020, 18:58

Welkom greente. De Caol Ila heb ik een jaar of 2,5 geleden ook gekocht 'in de aanbieding' voor 100e. Best lekker, maar zou 'm niet weer kopen denk ik. Voor 130 kan je wel echt mooie dingen kopen. Mijn advies zou zijn twee flesjes van 65e.

Bedenk trouwens ook dat de turfinvloed minder wordt naarmate de whisky ouder wordt. Wat overigens natuurlijk niet iets slechts hoeft te zijn.

Mocht je toch eens Caol Ila willen proeven: check eens te sampleaanbod van bijvoorbeeld Henry. Die heeft vaak veel staan.
1 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Aug 2020, 19:04

Ah de Youp, officieel voorgesteld :goedgedaan
Welkom man!
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 13 Aug 2020, 19:56

Hoi Youp,

welkom op het forum. Leuk dat je al zo veel uiteenlopende whiskys hebt geprobeerd. Je bent de eerste newby hier die een F&F geprobeerd heeft volgens mij. Veel plezier en ga vooral de samples proberen. :nat
1 x

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 13 Aug 2020, 19:56

JvR schreef:Welkom greente. De Caol Ila heb ik een jaar of 2,5 geleden ook gekocht 'in de aanbieding' voor 100e. Best lekker, maar zou 'm niet weer kopen denk ik. Voor 130 kan je wel echt mooie dingen kopen. Mijn advies zou zijn twee flesjes van 65e.

Bedenk trouwens ook dat de turfinvloed minder wordt naarmate de whisky ouder wordt. Wat overigens natuurlijk niet iets slechts hoeft te zijn.

Mocht je toch eens Caol Ila willen proeven: check eens te sampleaanbod van bijvoorbeeld Henry. Die heeft vaak veel staan.

Ah top, thanks! Dan ga ik op zoek naar iets anders :goedgedaan

En ik heb inderdaad gelezen dat het een en ander veranderd. Zelf ook al ervaren met de whiskys gerijpt op sherry- en bourbonvaten, beviel mij eigenlijk niet heel slecht. Hou niet zo van scherpe randjes of heel pittig. :bigsmile

Ja, ik ga ook zeker gebruik maken van het mooie aanbod aan samples dat jullie hier aanbieden. Prijs/kwaliteit en de moeite die ervoor gedaan wordt is top! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Aug 2020, 20:22

Welkom,

Je bent nog jong, nog vele jaren om van alles te ontdekken. Zou eerder mijn centen in zetten om enkele van de andere die je noemt in huis te halen, dan 1 fles van de Caol Ila 25. En met het ruime sample aanbod hier kan je je ook wel een tijd vermaken. Misschien ff snuffelen of iemand die Caol Ila 25 ook als sample aanbied, kan je m toch een keer proberen.

Groet Cor
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Aug 2020, 21:48

Welkom op het whiskyforum Youp :Slainte.
Mooie introductie :duimop.

Groet Roelof
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Aug 2020, 10:57

Greentesoup schreef:Hallo allemaal,

Na even rondgezworven te hebben op 't forum denk ik dat het maar eens tijd wordt dat ik mijzelf voorstel. Zeker nu ik zie de passie voor het goedje zo'n mooi gevoel van saamhorigheid en een positief gestemde sfeer op het forum te weeg brengt :bigsmile .

Op een ietswat serieuzere toon, ik ben Youp, 28 jaar oud en woon in Noord-Brabant. Aangewakkerd door andere mensen met dezelfde passie, ben ik recentelijk nieuw gekomen in dit wereldje. Ik heb afgelopen jaar veel uitgeprobeerd en genoten. Ik vind de diversiteit van casks en finishes echt fantastisch. Mijn favorieten tot dusver: Bruichladdich Organic 2009, Benrinnes 15y F&F en Arran 18. Alle 3 redelijk verschillend, maar heb dus ook nog super veel te ontdekken en te proeven. :duimop

Ik heb mijn eigen collectie aangevuld met Laphroaig QC & Ardbeg 10 (ben benieuwd of dit aansluit bij mij), Glendalough 13 Mizunara (met dank aan Tris), Wolfburn May Games 2020 Postponed en Nc'nean Ainnir. Wanneer de portemonnee het toelaat wordt het ook uitgebreid met de Arran Amarone, Red Breast (welke weet ik nog niet; 12, 12 CS of de 15) en een mooie Caol Ila. Ik heb de 12y Caol Ila al wel eens op (in een bar), vond ik zeker lekker en prima, maar wil wel eens een flesje bemachtigen en ervaren. Dacht aan de 25y, die is nu in de aanbieding voor € 130. Is dit het geld waard (zeker voor een beginner), of beter een IB? Ook heb ik voor de komende 10 jaar al een mooi divers pakket van CsQ aandeeltjes (thanks to Squaadgras en Bram :goedgedaan).

Welkom op het forum.

V.w.b. Redbreast: 12y CS! nobrainer (voor mij)
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 14 Aug 2020, 12:01

Erik1908 schreef:Welkom op het forum.

Danku!

Hmm, waarom als ik vragen mag? Ik leunde zelf meer richting de 15. Op dit forum was er namelijk al een topic van en ik kreeg de indruk dat de 15 wel iets toegankelijker is. Dus ik was bang dat de 12 CS potentieel te sterk (te heet, kruidig of peperig) zou zijn. Dus ik dacht dat de 15 zonder te proeven een redelijk safe bet zou zijn. :bigsmile
0 x
Afbeelding

edwin5
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 14 Aug 2020, 12:13

Lastig om zo uit te leggen waarom je kiest voor bepaalde richtingen. Ik vind cs rb (aangepast: redbreast) vaak heel erg goed.

Maar door mannen als soren ben ik verzot geraakt op ledaig en tobermory. En ja dan is het zoeken, proeven, opschrijven en verzamelen.

Vooral het opschrijven heb ik niet altijd gedaan, ik heb er geen spijt van maar soms is het wel jammer.
Je onthoud niet alles namelijk.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 14 Aug 2020, 12:25

Greentesoup schreef:
Erik1908 schreef:Welkom op het forum.

Danku!

Hmm, waarom als ik vragen mag? Ik leunde zelf meer richting de 15. Op dit forum was er namelijk al een topic van en ik kreeg de indruk dat de 15 wel iets toegankelijker is. Dus ik was bang dat de 12 CS potentieel te sterk (te heet, kruidig of peperig) zou zijn. Dus ik dacht dat de 15 zonder te proeven een redelijk safe bet zou zijn. :bigsmile

Goede vraag. Daarom schreef ik er ook bij "voor mij". Ik ben al enige tijd gewend om whisky op hoger abv te drinken. Ik heb ze alle 3 geproefd (12y, 12y CS en 15y). Alle 3 zijn redelijk zacht vergeleken met veel Schotse whisky. Zelfs de CS. De 12y CS heeft in mijn ogen meer body.

Aanbeveling: op dit forum vind je diverse sample aanbieders. Schaf ze alle 3 aan als sample, en maak je eigen keuze. Succes! Benieuwd wat het geworden is.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Greentesoup
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Greentesoup » 14 Aug 2020, 12:45

edwin5 schreef:
Vooral het opschrijven heb ik niet altijd gedaan, ik heb er geen spijt van maar soms is het wel jammer.
Je onthoud niet alles namelijk.

Denk wel een waardevolle tip voor mij. Wij (ik en een maat) schrijven wel punten op, maar daarnaast geen uitleg o.i.d.. Op de lange termijn kan ik mij wel voorstellen dat dit jammer kan worden. Dusss ik denk wel dat het leuk is om dit te doen. Thanks :duimop

Erik1908 schreef:Goede vraag. Daarom schreef ik er ook bij "voor mij". Ik ben al enige tijd gewend om whisky op hoger abv te drinken. Ik heb ze alle 3 geproefd (12y, 12y CS en 15y). Alle 3 zijn redelijk zacht vergeleken met veel Schotse whisky. Zelfs de CS. De 12y CS heeft in mijn ogen meer body.

Aanbeveling: op dit forum vind je diverse sample aanbieders. Schaf ze alle 3 aan als sample, en maak je eigen keuze. Succes! Benieuwd wat het geworden is.

Ik begrijp dat het voor eenieder verschillend is, daarom vroeg ik ook waarom :bigsmile. Vervolgens kan ik een beetje inschatten of ik denk dat dit aansluit bij mijn voorkeur. Maar als jij ze alle drie als redelijk zacht beschouwd, lijken ze mij alle drie lekker :hoera. Misschien is het een betere optie om ze eerst te proberen. In ieder geval bedankt voor de uitleg.
0 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Aug 2020, 16:29

Welkom op het forum Youp! :Slainte
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 14 Aug 2020, 18:03

Welkom, Youp.

Betreffende Redbreast ben ik het wel eens met de anderen hier. De 12 CS heeft gewoon veel meer body. Overigens als je nog niet vaak cask strength whisky drinkt is dat wel een overweging om voor de gewone 12 of 15 te gaan. Meer body wordt vooral veroorzaakt door het hogere alcoholpercentage en voor een minder 'getrainde' neus en tong kan de CS inderdaad scherper overkomen.
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 14 Aug 2020, 19:27

Welkom Youp!
1 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”