Whisky proefnotities met info over de distileerderijen

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
5Peter5
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Whisky proefnotities met info over de distileerderijen

Ongelezen berichtdoor 5Peter5 » 27 Dec 2011, 19:14

Ik ben op zoek naar een leuk en zinvol boek waarin verschillende distileerderijen besproken worden en waarbij van een whisky uit hun range extra aandacht besteed wordt. Ik vind het wel fijn als er niet enkel lappen tekst in het boek te vinden zijn, aangezien dit mijn leesmotivatie niet bevordert!!! :bigsmile
Weet iemand een goed boek voor mij?

Grtz Peter
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Re: Whisky proefnotities met info over de distileerderijen

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 27 Dec 2011, 19:33

Peter,
volgens mij kun je hier leuk boek het een en ander over distilleerderijen vinden.

Kijk anders ook even naar de topic boek bespreking daar zal vast een boek tussen zitten welke voor jou interessant is.
Andere forumleden zullen jou ongetwijfeld ook een mooi boek gaan voorleggen.

Succes met het uitzoeken van de boeken.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 27 Dec 2011, 20:12

Dan is Whisky Classified, Release 3.0, van David Wishart, wellicht een goed boek voor je.
De vorige twee edities zijn in het Nederlands vertaald, maar al geruime tijd uitverkocht. Of Rel.3.0 ook in het Nederlands gaat verschijnen is nog niet bekend.

Een ander boek dat je wellicht zal bevallen is World Whisky, van Charles MacLean et. al. Dit boek is eveneens in het Nederlands uitgegeven, maar niet al te dapper vertaald.

De Smaak van Whisky, van eigen hand, helpt je op weg om single malts te begrijpen en er wordt aandacht aan 10 verschillende malts besteed, alsmede de combinatie met eten. Veel foto's ter illustratie. Je wordt als het ware door een distilleerderij heen geleid.

De eerste twee boeken zijn via www.whiskyboeken.nl te bestellen. Het laatste boek via www.thewhiskycouple.com.

Succes met je zoektocht,
MacOffringa
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Dec 2011, 21:01

Een van mijn eerste whiskyboeken was die van Helen Arthur 'The Single Malt Whisky Companion'. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 28 Dec 2011, 09:44

Als je iets wilt weten over de whiskies zelf, dan is het raadzaam een recente uitgave te kopen zodat je niet allerlei bottelingen besproken krijgt die niet meer in de winkel verkrijgbaar zijn. Anderzijds is internet hier ook een prima bron voor, bijvoorbeeld http://www.whisky-monitor.com of google.nl.

Als je vooral meer wilt weten over het productieproces, dan kun je evengoed een ouder (en goedkoper?) boek aanschaffen. Natuurlijk ook hiervan wel het een en ander te vinden online.

Veel boeken beschrijven deels dezelfde zaken. Het productieproces van whisky zal bijvoorbeeld niet snel uit een boek worden weggelaten, of de geschiedenis (politiek, economisch) die whisky gegaan is. Je kunt daarom besluiten één boek te kopen dat alle 'algemene' whisky zaken uitgebreid behandeld, dan 'hoef' je daarna niet snel meer een boek te kopen vanwege de aanvullingen op deze algemene zaken en kun je je daarna richten - indien je die wens hebt - op specifiekere zaken (zoals een jaarlijkse whisky-bijbel waarin per distilleerderij bottelingen zijn opgenomen).

Recentelijk onder de aandacht op het whiskyforum en inmiddels in het bezit van een aantal leden is The World Atlas of Whisky (ook in het Nederlands). Je zou de leden naar hun ervaringen kunnen vragen.
0 x
Afbeelding

5Peter5
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor 5Peter5 » 28 Dec 2011, 10:37

Dank jullie voor de tips. Nu ga ik maar eens speuren.

Grtz Peter
0 x

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”