Peated Malt tekorten op Islay

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Peated Malt tekorten op Islay

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Okt 2022, 21:21

0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Peated Malt tekorten op Islay

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Okt 2022, 21:42

Kan er ook nog wel bij :?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Okt 2022, 22:38

Is niks nieuws, is al jaren bekend. Al denk ik dat er nog maar weinig distillery’s op Islay zijn die zelf mouten.. ;)
Met ingekochte peated mout kunnen ze ook prima goede whisky maken, het vat en de klimaat omstandigheden doen meer voor het eindresultaat als of de turf van Islay komt of uit een andere uithoek. En de gerst, Islay is niet groot genoeg om met lokale gerst te werken. Zie ook; george_harley @ Wie Mout er tegenwoordig nog?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 12 Okt 2022, 23:00

Let ook weer even op het onderstaande commentaar dat in de link terug te vinden is..

Thepersonyouhate schreef:October 12, 2022 at 8:26 pm
Using peat for this is fucking disgusting. Alcohol is truly the most destructive drug, apparently on more than one front.

fantastisch medium toch, dat internet :lekker
5 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Okt 2022, 23:02

Dit is inderdaad niet de eerste keer, dat dit bericht circuleert. Maar wellicht is dit een mooie aanleiding, om de prijzen wéér te verhogen :boos
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Okt 2022, 19:31

De gerst en mout is toch internationale handel? Het zou me niks verbazen als een deel van de mout uit Eemshaven komt.

Ook de turf komt tegenwoordig overal vandaan, o.a. Polen en de Baltische staten. Daar zit best wel kwaliteitsverschil in, hoogveen, laagveen, veen van Spagnum, riet, heide of moerasbossen.
Daarnaast kun je mijns inziens vraagtekens stellen bij de specifieke invloed van vaten en de locatie als deze massaal worden opgeslagen in de gigantische warenhuizen van centraal Schotland.

Denk ik dat de animo om whisky te kopen in de nabije toekomst wel af zal nemen, het aanbod en vraag zal dan waarschijnlijk wel weer genormaliseerd worden.

Maar de laatste regels vond ik dan weer wel zorgelijk.
Never mind a whisky shortage, what happens if there’s a European beer shortage?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JeroendeR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroendeR » 13 Okt 2022, 21:29

Dus non-Diageo distillers worden nu gedwongen capaciteit elders te zoeken, of zelf te creeeren.

Meer diversiteit in aanbod en mogelijk meer capaciteit in-house bij bijv. Laphroaig of Kilchoman is zo slecht nog niet.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Okt 2022, 11:07

Uridium schreef:Dit is inderdaad niet de eerste keer, dat dit bericht circuleert. Maar wellicht is dit een mooie aanleiding, om de prijzen wéér te verhogen :boos

Check, noted. :lol:
Zonder dollen; er is niets meer aan vaten te koop van Islay wat enigszins redelijk geprijsd is. Sterker nog, als ik voor de winst zou gaan kan ik beter m'n Islay vaten zo doorverkopen ipv ze te bottelen en met pek en veren overladen te worden omdat de flessen zo duur zijn... Maar uiteindelijk kan geen enkele bottelaar continuïteit bieden als het gebotteld bij lange na niet oplevert (kostprijs + marge) wat een aankoop van een nieuw (jonger!) vat moet kosten. Dan loop je dood.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 14 Okt 2022, 20:12

Dat is hetgeen Phil Thompson me ook vertelde - er zit iets serieus "scheef" op de vatenmarkt momenteel. Volgens hem het gevolg van speculeerders en mensen die zoeken om een "quick buck" te verdienen zonder er bij stil te staan dat zo'n vat uiteindelijk een shelf life heeft en ooit eens op fles zal moeten gestoken worden. Het lijken wel de nieuwe bitcoins te zijn geworden.
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Okt 2022, 13:48

Jaq, je zou het bijna denken. Alleen Bitcoins hebben geen punt waarbij ze doorschieten en dan ook nooit meer stijgen. :lol: Aziaten betalen werkelijk achterlijke bedragen voor alles wat van Islay komt, maakt niet uit wat voor prijs je er op zet, ze kopen het gewoon. Die lijken te denken dat het allemaal toch wel meer waard wordt. Maar een 2002 Ardbeg hoggie die ze kopen voor 1 miljoen £ wordt nooit meer waard. Kom je op € 5000 per fles inclusief kosten. Ex btw en dan moet je nog wat verdienen en slijters zien te vinden die zo gek zijn een doosje te kopen omdat ze er wel heil in zien dit voor tussen de 7500 - 8000 de fles te verkopen. :HitHead
Bottled by Ling-Lang. Succes. :lol:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Okt 2022, 19:47

Volgens mij wordt dat niet in de eerste plaats als belegging gekocht maar als prestigeobject. Prijs maakt dan niet uit om indruk te maken op je vrienden en zakenrelaties.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Okt 2022, 15:46

Ja, dat zal Richard, maar het vat ligt in Schotland under bond en je kunt t op 2 manieren wegkrijgen:
1. Gebotteld als Scotch Single Malt / Islay Single Malt en vrij van accijns en btw verzonden naar land van bestemming waar je dat af moet tikken.
2. Als vat en dan betaal je accijns over de liters alcohol. Als je gaat bottelen mag je er dus geen Scotch Single Malt of Islay Single Malt meer opzetten.

Dus als prestige object niet heel erg interessant. Dan kun je beter een leeg vat kopen, een airbrush artiest inhuren om een mooi fake cask end te maken, vat vullen met water en zo je ‘vrinden’ imponeren…..
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Dandy Culver
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dandy Culver » 23 Nov 2022, 21:32

Reichenbach schreef:Volgens mij wordt dat niet in de eerste plaats als belegging gekocht maar als prestigeobject. Prijs maakt dan niet uit om indruk te maken op je vrienden en zakenrelaties.

Tuurlijk wel, als je indruk wilt maken koop je wel iets wat je kunt laten zien (voorrijden)..
0 x

Smede77
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Smede77 » 17 Feb 2023, 17:25

Ik kreeg vanmorgen het onderstaande artikel door google voorgesteld en had niet verwacht iets te lezen te krijgen over een turf tekort voor sommigen op Islay. Dus ik dacht misschien iets voor hier maar duidelijk geen nieuw verhaal... :roll:

https://www.dramface.com/all-reviews/kilchoman-machir-bay-cs

Heeft toch wel iets nostalgisch om tijdens een rondleiding met een grote hark over de moutvloer te lopen om daarna een blok turf in de oven te mogen gooien :D Doet Diageo dat ook bij Port Ellen Maltings?
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Feb 2023, 21:50

Smede77 schreef:... :D Doet Diageo dat ook bij Port Ellen Maltings?
:bigsmile Daar zijn wel filmpjes van.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”