Wie Mout er tegenwoordig nog?

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
george_harley
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Mar 2019, 10:43
Locatie: Amsterdam
Contact:

Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor george_harley » 05 Apr 2019, 20:40

Hallo Allemaal,
Ik kom op dit onderwerp omdat mij van de week ter oren kwam dat de Bruichladdich Distilleerderij deze week besloten heeft om in de komende jaren toch zelf te gaan mouten. Mouten is toch een behoorlijk arbeidsintensief klusje waar veel handen voor nodig zijn. (Kanttekening: het is mij nog niet duidelijk of ze het op de ouderwetse manier gaan doen of met een industriële installatie.) Bruichladdich is al sinds de heropening drukdoende om zo veel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk lokaal. Daardoor zijn de boeren op Islay in de afgelopen +-18 jaren van bijna niets naar toch best een aardige hoeveelheid gerst productie gegaan. Zo veel dat ondertussen anno 2019 42% van alle gerst die Bruichladdich gebruikt van het kleine eiland zelf komt. Dit bracht echter het probleem met zich mee dat de door Diageo gerunde fabriek/ mouterij in Port Ellen die alleen de specificatie van de distilleerderij aanneemt en dan precies dat aflevert. Echter koopt Diageo zijn gerst overal in (lees: waar het voor de beste prijs ingekocht kan worden en dat is vaak buiten Schotland). Er is geen mogelijkheid om de verschillende stromen gerst van elkaar te scheiden. Hierdoor was Bruichladdich genoodzaakt alle lokaal verbouwde gerst naar het vaste land te brengen waar het in Inverness bij Bairds Mouterij de omzetting van gerst naar mout doormaakt om vervolgens in een bootje weer terug naar het eiland te gaan. Dit was duur, kost veel tijd en is niet erg lokaal. Als whisky liefhebber kan vind ik deze ontwikkeling, weer lokaal mouten, vooral reuze interessant.

Dus om terug te komen op de vraag die ik in dit topic wil bespreken.

Distilleerderijen die zelf mouten:

Springbank, Campbelltown (naar eigen zeggen 100%)
Laphroaig, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Bowmore, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Kilchoman, Islay. (iets groter deel, maar ook voor toeristische doeleinden)
Highland Park, Orkney Islands. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
The Balvenie, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Benriach, Elgin, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)

Vul gerust aan, ook met andere distilleerderijen en interessante weetjes. Volgens mij zijn er in de afgelopen jaren heel wat kleine distilleerderijen bijgekomen die ook alles zelf willen doen, dus als ik er weer iets over lees...vul ik de lijst ook aan!
:Slainte
4 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Apr 2019, 21:15

De Us Heit distilleerderij mout zelf met lokaal verbouwd gerst voor het Frysk Hynder.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor Willum » 05 Apr 2019, 21:20

Het artikeltje over Bruichladdich:
https://scotchwhisky.com/magazine/latest-news/25128/bruichladdich-to-build-own-maltings/

(Ja, zag dat zij de aanleiding zijn voor dit draadje.. :domdom )
Laatst gewijzigd door Willum op 05 Apr 2019, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

george_harley
Actief lid
Actief lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 Mar 2019, 10:43
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor george_harley » 05 Apr 2019, 22:09

Willum schreef:Duurt nog even, maar Bruichladdich gaat ook gdeeltelijk zelf mouten.
https://scotchwhisky.com/magazine/latest-news/25128/bruichladdich-to-build-own-maltings/


Klopt Willum: ik begon mijn verhaal met dat heugelijke feit.
1 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2019, 22:13

Reichenbach schreef:De Us Heit distilleerderij mout zelf met lokaal verbouwd gerst voor het Frysk Hynder.


Kunnen dan net zo goed in gaan kopen want of met het mouten gaat er serieus iets verkeerd, of in het proces daarna als ik zie wat er uiteindelijk in de fles komt... :roll:

Volgens mij is je lijstje aardig compleet (leuk overzicht!) en ik kan me vergissen, maar mout Ncn’ean ook zelf?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 06 Apr 2019, 07:44

In Denemarken werken ze ook nog traditioneel: https://www.stauningwhisky.com/whisky/
0 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1293
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 06 Apr 2019, 10:55

Oogadal schreef:
Reichenbach schreef:De Us Heit distilleerderij mout zelf met lokaal verbouwd gerst voor het Frysk Hynder.

Kunnen dan net zo goed in gaan kopen want of met het mouten gaat er serieus iets verkeerd, of in het proces daarna als ik zie wat er uiteindelijk in de fles komt... :roll:

Bierbrouwen gaat ze best goed af bij Us Heit in Bolsward,
maar waar dan het grote verschil zit in 'voorbereiding' van bier of wort?

Maakt de toevoeging van hop het tot een smakelijk bier of is de gebruikte gist niet goed genoeg om de alcohol van te destileren... ? :roll:


We gaan oftopic.
Misschien is het mouten nog niet zo eenvoudig als dat het klinkt...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 603
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Jul 2019, 14:00

Aan de andere kant van de plas heeft Coppersea zijn eigen moutvloertje :usa

Verder vond ik:
Aberargie

En schijnt HP ook een moutvloer op Orkney te hebben.

Voor allen geldt uiteraard dat dat niet betekent dat er niks ingekocht wordt.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 24 Jul 2019, 13:37

george_harley schreef:Hallo Allemaal,

Distilleerderijen die zelf mouten:

Springbank, Campbelltown (naar eigen zeggen 100%)
Laphroaig, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Bowmore, Islay. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Kilchoman, Islay. (iets groter deel, maar ook voor toeristische doeleinden)
Highland Park, Orkney Islands. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
The Balvenie, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)
Benriach, Elgin, Speyside. (klein deel, vooral voor toeristische doeleinden)



Ik zou graag wat willen toevoegen :)
'Voor toeristische doeleinden' is mij een beetje te kort door de bocht. Het is veel werk dus voor de lokale bevolking zijn dit vaak, erg belangrijke, arbeidsplaatsen. Vergeet alsjeblieft niet dat veel distilleries een zeer sociale functie in een gemeenschap hebben. Ga voor de grap een kijken wat er bij Springbank aan personeel bij de bottle hal staat.

Bij Highland Park heeft het mouten wel degelijk een belangrijke functie want alle gepeate mout doen ze zelf.
Wat ze inkopen (rond de 80% naar eigen zeggen) is allemaal unpeated! Zo houden ze dus wel een heel eigen karakter.
Ze hebben zelfs eigen turfvelden - Hobbister Moor.

Cheers
3 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Wie Mout er tegenwoordig nog?

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Jul 2019, 16:02

george_harley schreef:Kilchoman, Islay. (iets groter deel, maar ook voor toeristische doeleinden)

Volgens mij niet... volgens mij is het mouten vooral voor de 100% Islay.
Deze botteling is daarom van Barley tot Fles geheel geproduceerd door Kilchoman op Islay...

Van de website;
https://kilchomandistillery.com/our-whisky/100islay/
https://kilchomandistillery.com/our-farm-distillery/
Kilchoman is one of Scotland’s handful of distilleries still practicing traditional floor malting, a process which almost all distilleries outsourced with the onset of commercial distilling. The process involves soaking the barley in water before it is laid on a concrete floor and regularly turned by hand. This triggers the barley to germinate, allowing for the conversion of starch to fermentable sugars and alcohol. The labour intensive nature of floor malting is a significant factor in its demise, though it remains at the heart of our 100% Islay philosophy.

Google Translate;
Kilchoman is een van de handvol distilleerderijen in Schotland die nog steeds traditioneel vloermoutten beoefent, een proces dat bijna alle distilleerderijen uitbesteedden met het begin van commerciële distillatie. Het proces omvat het weken van de gerst in water voordat het op een betonnen vloer wordt gelegd en regelmatig met de hand wordt gedraaid. Dit zorgt ervoor dat de gerst kiemt, waardoor zetmeel wordt omgezet in vergistbare suikers en alcohol. Het arbeidsintensieve karakter van vloermouten is een belangrijke factor in zijn ondergang, hoewel het de kern blijft van onze 100% Islay-filosofie.

Leuk voor de toerist ja, maar niet de hoofdreden... ;)

:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten