JayDie schreef:Zoals eerder te lezen in
het onderwerp over Frysk Hynder brengen ze, zoals ik dat noem,
geen stabiel product uit.
(...)
Ik was erg verrast door 'mijn geproefde' Frysk Hynder. Heb wel gelijk alle gegevens opgeschreven (cask, data) want als ik hem zou willen kopen weet ik dat ik deze wel goed vond. Een andere fles kan zomaar heel anders zijn en tegenvallen (zoals in jouw filmpje). Jammer is dat.
John ik ben het met je eens dat ze geen consistent product uitbrengen Frysk Hynder. Maar ik zou oh zo blij zijn als ze nou eenmaal de whiskyiets meer tijd zouden gunnen in eik. 3 jaar is echt veel te jong voor dit product. Ik heb een Glenglassaugh thuis staan. The Spirit Drink That Dare Not Speak Its Name. Heel jong, onder de drie jaar en ik vind het een beter product dan Frysk Hynder. Ook de nieuwe Kilchoman 3 jaar is veel beter als product. Ze;fs de Kilchoman New Spirit vind ik beter. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik vermoed twee dingen bij Frysk Hynder die het product naar beneden haalt.
1. Ze rommelen een beetje met vaten. De ene batch is redelijk en de andere niet.
2. ( hie weet ik niet 100%) ze stoken veel te snel. Als je te snel stookt, krijg je een boze chagrijnige whisky met veel "Feints". en weinig "Esters". Feints geeft zelf een lichte riool geur.
Whisky maken is vooral veel investeren en weinig terug verdienen totdat je jaren hebt gewacht. Ik begrijp het als iemand zegt, "Ik heb het geld er niet voor om te wachten". "Ik wil NU mijn investering terug". Maar als je dan geen mooi product maakt, vind ik dat niet verstandig.
Millstone is echt ander koek. Die maken een uitstekend product. Dat is Zuidam wel vertrouwd natuurlijk. Ze hebben veel ervaring met stoken. Wat ik wel waardeer in Frysk Hynder is dat ze zelf een Malting floor hebben. Dat hebben zelfs weinig Schotse distillerderijen.
Maar ook Millstone van Zuidam willen naar mijn mening iets te graag hun investering snel terug. En dat berekenen ze door aan de klant met een prijs van € 49,95. Voor zo' n prijs heb je wel een heel mooie Single Malt uit Schotland. Maar ik ben trots dat ik beide flessen heb in huis. Mooi om in mijn collectie te hebben en om de stokers te steunen.
Jock