Mijn (Jock) V-Blog staat online

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: V-blog Glenfiddich 15yo

Ongelezen berichtdoor Jock » 30 Nov 2009, 09:55

chris schreef:Ben benieuwd Jock,deze Glenfiddich is toch 1 van mijn lievelings whisky's van Glenfiddich. goedgedaan

Ik maakte zaterdag een blog, maar het bleek later te lang te zijn en ik moet het vd week over doen. Mijn blog van zaterdag ging over Frysk Hynder en Millstone. Maar ik heb een idee over Glenfiddich 15 ook. Ik weet toevallig het een en ander over sherry en weet ook wat het Solera systeem is. Omdat de Gelnfiddig 15 een Solera reserve is, heb ik daar iets over te zeggen
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Mijn V-Blog staat online

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Nov 2009, 10:12

Jock schreef:Mijn blog van zaterdag ging over Frysk Hynder en Millstone.

Ben benieuwd. Heb beide nu geproefd (Frysk Hynder op Red Wine Casks en een Millstone American Oak), maar zal wachten op je blog om m'n commentaar te geven :-)
Jock schreef:
chris schreef:Ben benieuwd Jock,deze Glenfiddich is toch 1 van mijn lievelings whisky's van Glenfiddich. goedgedaan

Maar ik heb een idee over Glenfiddich 15 ook. Ik weet toevallig het een en ander over sherry en weet ook wat het Solera systeem is. Omdat de Gelnfiddig 15 een Solera reserve is, heb ik daar iets over te zeggen

Ook benieuwd naar: ook een van mijn favorieten. Zie m'n onderschrift 8-) Mooi systeem; Solera.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Frysk Hynder vs Millstone Recensie 10 Twee Nederlandse Whisk

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Dec 2009, 10:53

Frysk Hynder vs Millstone is online:
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Dec 2009, 14:38

He Jock,

ben het deels met je eens voor wat betreft Frysk Hynder. Zoals eerder te lezen in het onderwerp over Frysk Hynder brengen ze, zoals ik dat noem, geen stabiel product uit. Ik heb op de Mitra WX afgelopen november ook een Frysk Hynder geproefd (zie hieronder), maar dan in Red Wine Casks gerijpt. Ik was verrast, want vond deze wel lekker! Jij hebt in je blog een Oloroso sherry cask gerijpte Frysk Hynder geproeft. Wij kunnen daarom niet vergelijken, helaas.

Ik was erg verrast door 'mijn geproefde' Frysk Hynder. Heb wel gelijk alle gegevens opgeschreven (cask, data) want als ik hem zou willen kopen weet ik dat ik deze wel goed vond. Een andere fles kan zomaar heel anders zijn en tegenvallen (zoals in jouw filmpje). Jammer is dat.

Ook de prijs ja... Wat mij betreft laten ze het paardenhoofd als dop eraf en kan de prijs met 5 euro naar beneden :lol:

Ook de Millstone American Oak had ik geproefd in Leiden. Ook deze was smakelijk, maar vind (persoonlijk) de prijs toch wat hoog...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Dec 2009, 14:49

Hier staat mijn bevinding van de Frysk Hynder.

Frysk Hynder, Barley, Red wine cask #108, 3yo, 40%.

Ook een Red wine cask dus. Is best een goede whisky maar gezien de prijs best duur.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Dec 2009, 14:57

JayDie schreef:Zoals eerder te lezen in het onderwerp over Frysk Hynder brengen ze, zoals ik dat noem, geen stabiel product uit.
(...)
Ik was erg verrast door 'mijn geproefde' Frysk Hynder. Heb wel gelijk alle gegevens opgeschreven (cask, data) want als ik hem zou willen kopen weet ik dat ik deze wel goed vond. Een andere fles kan zomaar heel anders zijn en tegenvallen (zoals in jouw filmpje). Jammer is dat.

John ik ben het met je eens dat ze geen consistent product uitbrengen Frysk Hynder. Maar ik zou oh zo blij zijn als ze nou eenmaal de whiskyiets meer tijd zouden gunnen in eik. 3 jaar is echt veel te jong voor dit product. Ik heb een Glenglassaugh thuis staan. The Spirit Drink That Dare Not Speak Its Name. Heel jong, onder de drie jaar en ik vind het een beter product dan Frysk Hynder. Ook de nieuwe Kilchoman 3 jaar is veel beter als product. Ze;fs de Kilchoman New Spirit vind ik beter. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik vermoed twee dingen bij Frysk Hynder die het product naar beneden haalt.
1. Ze rommelen een beetje met vaten. De ene batch is redelijk en de andere niet.
2. ( hie weet ik niet 100%) ze stoken veel te snel. Als je te snel stookt, krijg je een boze chagrijnige whisky met veel "Feints". en weinig "Esters". Feints geeft zelf een lichte riool geur.

Whisky maken is vooral veel investeren en weinig terug verdienen totdat je jaren hebt gewacht. Ik begrijp het als iemand zegt, "Ik heb het geld er niet voor om te wachten". "Ik wil NU mijn investering terug". Maar als je dan geen mooi product maakt, vind ik dat niet verstandig.
Millstone is echt ander koek. Die maken een uitstekend product. Dat is Zuidam wel vertrouwd natuurlijk. Ze hebben veel ervaring met stoken. Wat ik wel waardeer in Frysk Hynder is dat ze zelf een Malting floor hebben. Dat hebben zelfs weinig Schotse distillerderijen.
Maar ook Millstone van Zuidam willen naar mijn mening iets te graag hun investering snel terug. En dat berekenen ze door aan de klant met een prijs van € 49,95. Voor zo' n prijs heb je wel een heel mooie Single Malt uit Schotland. Maar ik ben trots dat ik beide flessen heb in huis. Mooi om in mijn collectie te hebben en om de stokers te steunen.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Dec 2009, 15:49

Jock schreef:Ik begrijp het als iemand zegt, "Ik heb het geld er niet voor om te wachten". "Ik wil NU mijn investering terug". Maar als je dan geen mooi product maakt, vind ik dat niet verstandig.

Te lezen in het onderwerp over Frysk Hynder gaat het niet om geld, maar om ruimte. Nja... als je niet investeert in ruimte gaat het natuurlijk weer om geld... :Scratch
Jock schreef:Maar ik ben trots dat ik beide flessen heb in huis. Mooi om in mijn collectie te hebben en om de stokers te steunen.

Dat speelt inderdaad ook wel mee.
Jock schreef:Wat ik wel waardeer in Frysk Hynder is dat ze zelf een Malting floor hebben. Dat hebben zelfs weinig Schotse distillerderijen.

Ja, inderdaad. "Eylandt Legend" heeft ook een eigen moutvloer :-)
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Dec 2009, 15:51

Leuk verhaal weer , Jock.
Scheelt me toch weer zo'n 40 euro. Met die wat vreemde achtergrond info die ik hier gelezen heb zou ik een zure smaak in mijn mond aan over houden , denk ik. ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 06 Dec 2009, 15:54

KSB66 schreef:Met die wat vreemde achtergrond info die ik hier gelezen heb zou ik een zure smaak in mijn mond aan over houden , denk ik. ;)

En toch heb ik hem paar weken terug geproefd met dus een verrassend resultaat :-) Het ligt er denk ik maar echt aan welke Cask / botteling je proeft... :?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Dec 2009, 15:55

Jock schreef:Wat ik wel waardeer in Frysk Hynder is dat ze zelf een Malting floor hebben. Dat hebben zelfs weinig Schotse distillerderijen.

Ze hebben geen Malting floor Jock. Ze mouten wel zelf. Ik neem aan dat je daar eigenlijk op doelt ?
Zie het verslag van mijn bezoek viewtopic.php?f=7&t=96&hilit=frysk#p296

Piet schreef:De fabriek bleek nog kleinschaliger dan ik me had voorgesteld (300.000 liter per jaar). Op ongetwijfeld ingenieuze wijze zijn apparaten gecombineerd. Dat kwam echter niet goed uit de verf. Ook de distillatie gebeurt in de brouwketel, een gecombineerd multi-purpose apparaat. Eesten gebeurt ook ergens in een ketel of bak of iets (ik neem aan een Saladin-box ?). Dat hoorde ik later dus heb ik dat niet gezien.

Tijdens de rondleiding werd er gesproken over een "eest vloer". Toen ik vroeg of we die konden zien kon dat niet. Ik moest dat later maar aan de eigenaar vragen.
Die vertelde dat ze dat in hetzelfde apparaat doen, dat moet dus een Saladin-box of iets soortgelijks zijn.
Ze doen het in elk geval wel zelf.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Dec 2009, 16:35

Piet schreef:Tijdens de rondleiding werd er gesproken over een "eest vloer". Toen ik vroeg of we die konden zien kon dat niet. Ik moest dat later maar aan de eigenaar vragen.
Die vertelde dat ze dat in hetzelfde apparaat doen, dat moet dus een Saladin-box of iets soortgelijks zijn.
Ze doen het in elk geval wel zelf.

Ja Piet dat had ik inderdaad niet door. Ik dacht dat als ze met hout drogen, ze dan een vloer zouden hebben. Maar waarschijnlijk gebruiken ze een soort Saladin box of iets dergelijks. Dit is wel leuk voor de Friezen natuurlijk, allemaal.

Nog iets over Millstone. Hun opslag is in een verwarmde ruimte. Dat maakt dat de Angels Share heel behoorlijk is. 5% per jaar zelfs. Na 8 jaar rijping, zeker in de kleine vaten die zij gebruiken kan ik mij voorstellen dat het net zo'n effect heeft als in een koud klimaat enorme warehouse in een langere tijd. Millstone is een heel behoorlijke single malt whisky hoor.
Hun korenwijnen zijn ook samen met Rutte en v. Wees uit Amsterdam ( geen familie van v. Wees uit Amersfoort van whiskyworld.nl) de beste van Nederland vind ik. Ik ga een keertje ook KOrenwijnen en Paradijswijn en Oud Jenever een keer recenseren voor de gein.

Jock
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 06 Dec 2009, 17:05

Ik had schoonpa een 3 jaar oude vatgelagerde jenever gegeven en die was er heel enthousiast over.

om de stokers te steunen.

Maar Jock, dan kun je toch beter iets steunen wat je wel lekker vind, al komt het uit Timboektoe.
Als ik voor het schap sta en moet/wil 40 euro uitgeven en ga een afweging maken van aan de ene kant een NL/friese whisky die ik niet lekker vind maar dan steun ik een Nl-stoker of aan de andere kant een Japanse Whiskey die ik helemaal super vind maar niet weet wie ik hiermee precies ondersteun. Welke zou het worden denk je?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 09 Dec 2009, 20:36

KSB66 schreef:Maar Jock, dan kun je toch beter iets steunen wat je wel lekker vind, al komt het uit Timboektoe.
Als ik voor het schap sta en moet/wil 40 euro uitgeven en ga een afweging maken van aan de ene kant een NL/friese whisky die ik niet lekker vind maar dan steun ik een Nl-stoker of aan de andere kant een Japanse Whiskey die ik helemaal super vind maar niet weet wie ik hiermee precies ondersteun. Welke zou het worden denk je?

Het hangt vanaf. Ik vind het wel fijn om het in mijn collectie te hebben. Ik heb het voorrecht dat enkele slijters mij in whisky betalen voor proeverijen die ik daar doe, dus het os voor mij makkelijk praten. Ik heb deze gewoon gekozen ( onder anderen) na een geslaagde proeverij waar de slijter behoorlijk verkocht heeft.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Dec 2009, 20:54

Jock schreef:...ik heb een idee over Glenfiddich 15 ook. Ik weet toevallig het een en ander over sherry en weet ook wat het Solera systeem is. Omdat de Gelnfiddig 15 een Solera reserve is, heb ik daar iets over te zeggen

Jock, Ralfy is je net voor geweest... had je jouw video al opgenomen?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 12 Dec 2009, 13:05

JayDie schreef:
Jock schreef:...ik heb een idee over Glenfiddich 15 ook. Ik weet toevallig het een en ander over sherry en weet ook wat het Solera systeem is. Omdat de Gelnfiddig 15 een Solera reserve is, heb ik daar iets over te zeggen

Jock, Ralfy is je net voor geweest... had je jouw video al opgenomen?

DAMN! Ik vind dit echt vervelend zeg. Ik had het al weken in de planning. Heb speciaal een Glenfiddich 15 ervoor gekocht. Ik had het nog niet opgenomen, maar twijfel nu of ik het wel of niet moet doen.

Jock
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”