mijn "winst" zit er in dat ik door de jaren ontzettend veel contacten heb gemaakt, goede leuke groepen whisky buddies, die veel met elkaar delen en waardoor er ook regelmatig proeverijtjes zijn waar je flessen tegen komt die je normaal wellicht dacht nooit te kunnen proeven. daarnaast natuurlijk ook de "winst" dat een bepaalde slijter je een bepaald flesje gunt waar ie er maar weinig van krijgt omdat hij weet dat jij hem opent en dat daardoor meer mensen hem zullen gaan proeven. ( en die mensen gaan regelmatig vervolgens weer naar die slijter om de fles die ze lekker vonden daar te gaan kopen )
maar hebben we het over financiele winst, dan kan je dat echt doorstrepen.
simpel voorbeeld met een hele grote "stel dat.."
een fles met een aankoopwaarde van 140,- kost bij mij voor 3cl 6,75 inclusief glaswerk
glaswerk, stickers, verpakken, tape etc etc alles is inbegrepen.
uitgaande dat ik de fles helemaal aan anderen zou leegschenken zou ik na aftrek van kosten ongeveer 5,50 aan overhouden ( tijd die ik er in steek niet eens meegerekend en reken maar dat er heel veel tijd in gaat zitten, daarom moet je het alleen doen als je er plezier uit haalt ) .
maar dat gaat al niet op, want buiten dat ik er zelf ook van drink en dus niet volledig kan versampelen, rond ik bestellingen van samples inclusief verzendkosten vaak ook naar beneden af, soms geef ik een extra sampeltje mee en heel regelmatig wordt er niet verzonden maar wordt er opgehaald en dan doen we uiteraard gezellig een bakje koffie en 2 drammetjes en daar reken ik uiteraard geen cent voor. en dan krijg je natuurlijk geen lullig drammetje dus dan schenk al weer een leuk aantal euro's weg als je het zo zou moeten omschrijven.
gaf ik vroeger 500 euro van mijn eigen geld uit aan whiskyflessen, doe ik dat nu nog steeds, alleen nu in de vorm dat ik 2000 besteed en 1500 terug binnen krijg.
daarnaast koop ik zelf ook weer samples van andere mensen.
zoals gezegd, ik wil net zoals zoveel andere mensen, zo veel mogelijk mooie whiskys ontdekken, dit is mogelijk door zelf te sampelen en door zelf ook samples van anderen af te nemen. Zonder het sampelen was het voor mij niet mogelijk geweest om 5600 verschillende expressies geproefd te hebben,
mijn "winst" is dus de verkrijgbaarheid van interessante whisky waar ik wellicht zonder het sampelen nooit aan gekomen was.
daarnaast dus alle leuke contacten en gesprekken die ik met mensen heb, de lol die ik er uit haal, de gezellige avonden, de gevarieerde keuze voor wat ik mezelf en anderen wil inschenken.. ja, in die zin maak ik hartstikke veel winst