Port Ellen & Brora worden heropend

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Xqlusive
Senior
Senior

Re: Port Ellen & Brora worden heropend

Ongelezen berichtdoor Xqlusive » 10 Okt 2017, 15:52

Breedút_Genietsje schreef:Ik vind het wel leuk, maar blijf sceptisch...

Maar ik kan mij ook voorstellen dat verzamelaars (lees: beleggers in whisky) het minder goed nieuws vinden.
Iets wat zeldzaam en uniek is, en nooit meer terug komt is geld waard.
En nu is dat alles in één keer weg, en daarmee ook de investering...

Staat of valt dat niet met de kwaliteit van de nieuwe bottleling? of zal er een grote groep (lees ook verzamelaars) puur afgaan op de naam en dus de oude links laten staan?
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Okt 2017, 15:53

Breedút_Genietsje schreef:Ik vind het wel leuk, maar blijf sceptisch...

Maar ik kan mij ook voorstellen dat verzamelaars (lees: beleggers in whisky) het minder goed nieuws vinden.
Iets wat zeldzaam en uniek is, en nooit meer terug komt is geld waard.
En nu is dat alles in één keer weg, en daarmee ook de investering...

Voor de drinkers wan whisky alleen maar goed nieuws!
Ik zie de samplesetjes graag tegemoed; oud vs nieuw ;)

ik verwacht tegenovergesteld.. oude brora, rosebank, port ellen zullen alleen maar meer waard worden
was al verzamelobject en schaars te verkrijgen, dat zal alleen maar meer worden
meer mensen zullen proberen nog wat van de oude stijl proberen te krijgen
de vraag zal groeien, aanbod gelijk tot kleiner zijn, dus waarde stijgt nog meer dan het al deed
3 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 10 Okt 2017, 17:41

Volledig mee eens Henri.

Macallan is nooit dicht geweest en de oude flessen zijn alleen maar meer in trek vanwege de "matige" kwaliteit van de huidige releases.
Ik verwacht dat dit ook bij Brora, Port Ellen en Rosebank gaat gebeuren. De oude flessen gaan echt niet minder waard worden omdat er ineens new make en nieuwe whisky te verkrijgen is. Ook al weten ze de smaak te benaderen en zelf in het extreme geval als alles wat nu op de markt gaat komen beter is dan wat het vroeger was blijven de oude flessen de waarde houden of zelfs duurder worden.
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Okt 2017, 18:40

Port Ellen is in de tachtiger jaren niet alleen gesloten omdat ze maar 4 stills hadden,
de toenmalige kwaliteit schoot ook te kort ten opzichte van de concurrentie...

BWhisky schreef:Dat van die 'verloren investering' of 'waardedalingen' is m.i. kletskoek : de oude stijl Brora, Port Ellen, Rosebank wordt enkel schaarser en dus duurder.

Ik refereer aan de JW Green label, voor de comeback van de 15yo blended malt was een prijs boven de 100 euro niet ongebruikelijk,
nu krijg je ze voor dat bedrag niet meer verkocht.
Maarja dat is misschien twee totaal verschillende appels vergelijken...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 10 Okt 2017, 18:46

nee, die vergelijking gaat hier inderdaad totaal niet op
net als dat we het niet kunnen vergelijken met een oudere glendronach 15 of de gekte van de laatste revival of van wat evt. nog gaat komen
2 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 10 Okt 2017, 22:55

shadowcollector schreef:Volledig mee eens Henri.

Macallan is nooit dicht geweest en de oude flessen zijn alleen maar meer in trek vanwege de "matige" kwaliteit van de huidige releases.
Ik verwacht dat dit ook bij Brora, Port Ellen en Rosebank gaat gebeuren. De oude flessen gaan echt niet minder waard worden omdat er ineens new make en nieuwe whisky te verkrijgen is. Ook al weten ze de smaak te benaderen en zelf in het extreme geval als alles wat nu op de markt gaat komen beter is dan wat het vroeger was blijven de oude flessen de waarde houden of zelfs duurder worden.

Inderdaad en ook volledig eens met Henri.
Denk maar niet dat de prijzen nu ineens gaan instorten en de oude bottelingen veel goedkoper gaan worden.
Het is niet omdat ze een distilleerderij terug openen na +/- 35 jaar dat ze dezelfde whisky kunnen maken hoor.
Als het allemaal zo simpel was. :roll:
Het lijkt mij straf dat ze de oude top Port Ellens gaan kunnen benaderen, laat staan nog beter maken.
Wij gaan het wellicht niet meemaken in ons leven.
Zoals ik al schreef in een ander topic: als alles zo eenvoudig was dan deed elke distilleerderij dit. Hun toppers reproduceren.
Als het zo eenvoudig is, hoe komt het dan dat Bowmore geen type jaren '60 whisky meer kan maken,
Ardbeg hun toppers van de jaren '70 niet meer kan reproduceren,...
Het is niet dat ze dit niet willen hoor. Geloof me als ze dit eenvoudig zouden kunnen deden ze dit onmiddellijk.
Gevolg: die oude legendarische, top bottelingen worden schaarser en dus duurder.
1 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 11 Okt 2017, 13:18

Breedút_Genietsje schreef:Port Ellen is in de tachtiger jaren niet alleen gesloten omdat ze maar 4 stills hadden,
de toenmalige kwaliteit schoot ook te kort ten opzichte van de concurrentie...

Vervolgens het spul "gewoon" een poos langer laten liggen en de prijzen gaan sky-high
De termen "limited", "closed" en "discontinued" doen wat dat betreft wonderen :bigsmile

Dirk
1 x

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Okt 2017, 15:24

nigel_tufnel schreef:
shadowcollector schreef:Volledig mee eens Henri.

Inderdaad en ook volledig eens met Henri.
Denk maar niet dat de prijzen nu ineens gaan instorten en de oude bottelingen veel goedkoper gaan worden.
Het is niet omdat ze een distilleerderij terug openen na +/- 35 jaar dat ze dezelfde whisky kunnen maken hoor.
Als het allemaal zo simpel was. :roll:
Het lijkt mij straf dat ze de oude top Port Ellens gaan kunnen benaderen, laat staan nog beter maken.
Wij gaan het wellicht niet meemaken in ons leven.
Zoals ik al schreef in een ander topic: als alles zo eenvoudig was dan deed elke distilleerderij dit. Hun toppers reproduceren.
Als het zo eenvoudig is, hoe komt het dan dat Bowmore geen type jaren '60 whisky meer kan maken,
Ardbeg hun toppers van de jaren '70 niet meer kan reproduceren,...
Het is niet dat ze dit niet willen hoor. Geloof me als ze dit eenvoudig zouden kunnen deden ze dit onmiddellijk.
Gevolg: die oude legendarische, top bottelingen worden schaarser en dus duurder.

Ik geloof niet dat ze uit zijn op precieze reproductie. Het is allemaal marketing. De namen Port Ellen, Brora en Rosebank zegt de gemiddelde Gall & Gall en Mitra bezoeker weinig. Wanneer daar straks weer een standaard OB fles in de schappen staat, kan de winkelier weer een mooi verhaal vertellen over vroeger en zal de legende groter worden.

De meeste distilleerderijen maken ook steeds meer de afweging tussen kosten en baten. Zijn de oude technieken om een Bowmore '60 of Ardbeg '70 te benaderen wel marge technisch interessant? Daarnaast is de single malt industrie nog steeds marginaal ten opzichte van de blends. In die blends zijn die laatste geweldige nuances in de smaak helemaal niet van doorslaggevende betekenis.

Of het een succes verhaal gaat worden vraag ik mij af. De single malt industrie zorgt inmiddels voor een flinke zeepbel, die binnen een paar jaar gaat klappen. Dan zijn ze mogelijk te laat met deze productie.
0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Okt 2017, 16:46

Daveen schreef:De single malt industrie zorgt inmiddels voor een flinke zeepbel, die binnen een paar jaar gaat klappen. Dan zijn ze mogelijk te laat met deze productie.

Dat werd een paar jaar geleden ook gezegd. Vooralsnog is het tegenovergestelde waar gebleken.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Okt 2017, 16:58

Niemand weet waar de grens ligt. De voorraden nemen echter nog steeds procentueel harder toe dan de vraag naar whisky. Er gaan distilleerderijen omvallen de komende jaren.
Ze kunnen het nu financieel nog opvangen door casks te verkopen die nog jaren in de warehouses dienen te blijven liggen, maar het houdt op een gegeven moment op.

Achter deze 2 distilleerderijen zit natuurlijk wel een enorm concern als Diageo en die kan wel een "gokje" wagen.
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Okt 2017, 20:53

Het nieuws was vanochtend zelfs om "prime time". op BNR ;) Overigens wordt Rosebank niet door Diageo maar door Ian Macleod Distillers heropend. Deze hebben het gebouw maar ook de brandname gekocht. Voordat er een AS whisky uitkomt zijn we vele jaren verder. Ik hoop dat ik er tegen die tijd nog wat van kan proeven.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Okt 2017, 20:55

[quote="Daveen"]Niemand weet waar de grens ligt. De voorraden nemen echter nog steeds procentueel harder toe dan de vraag naar whisky. Er gaan distilleerderijen omvallen de komende jaren.
Ze kunnen het nu financieel nog opvangen door casks te verkopen die nog jaren in de warehouses dienen te blijven liggen, maar het houdt op een gegeven moment op.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Okt 2017, 20:55

Daveen schreef:Niemand weet waar de grens ligt. De voorraden nemen echter nog steeds procentueel harder toe dan de vraag naar whisky. Er gaan distilleerderijen omvallen de komende jaren.

Achter deze 2 distilleerderijen zit natuurlijk wel een enorm concern als Diageo en die kan wel een "gokje" wagen.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?
0 x

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 11 Okt 2017, 22:49

Ik ga even zoeken naar de link, maar er is onderzoek geweest naar de toename in voorraden whisky en de verkoop van whisky over de jaren heen. Dit heeft ook hier ergens op het forum gestaan dacht ik.

Ik put nu even uit mijn herinnering. De omzet in single malt bleef qua omzet relatief hetzelfde (marge stijgt waarschijnlijk vooral). Dus of een fles nu duurder wordt of niet, we geven hetzelfde geld er in totaal aan uit.
Daarnaast groeit de productie echter door en daarmee de voorraden.

Puur economisch gezien kan dit dus niet goed gaan.

Daarnaast is het de vraag of whisky in 2030 of 2040 nog wel een populair drankje is. Zelfs goud heeft zijn flinke ups en downs. En goud kent een groot voordeel ten opzichte van whisky. Dit is maar "beperkt" beschikbaar en kan niet snel bijgemaakt kan worden, in tegenstelling tot whisky.

Het beleggen in whisky voor je pensioen is dus bijna net zo riskant als je pensioen beleggen in het aandeel Heineken.
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 11 Okt 2017, 23:23

Daveen schreef:Ik ga even zoeken naar de link, maar er is onderzoek geweest naar de toename in voorraden whisky en de verkoop van whisky over de jaren heen. Dit heeft ook hier ergens op het forum gestaan dacht ik.

Ik put nu even uit mijn herinnering. De omzet in single malt bleef qua omzet relatief hetzelfde (marge stijgt waarschijnlijk vooral). Dus of een fles nu duurder wordt of niet, we geven hetzelfde geld er in totaal aan uit.
Daarnaast groeit de productie echter door en daarmee de voorraden.

Puur economisch gezien kan dit dus niet goed gaan.

Daarnaast is het de vraag of whisky in 2030 of 2040 nog wel een populair drankje is. Zelfs goud heeft zijn flinke ups en downs. En goud kent een groot voordeel ten opzichte van whisky. Dit is maar "beperkt" beschikbaar en kan niet snel bijgemaakt kan worden, in tegenstelling tot whisky.

Het beleggen in whisky voor je pensioen is dus bijna net zo riskant als je pensioen beleggen in het aandeel Heineken.

Oude whisky is niet zomaar bijgemaakt.
Er zal wellicht behoorlijk wat meer whisky gemaakt zijn de laatste +/- 15 jaar maar dat is nu nog geen oude whisky.
Op termijn zal er dus wellicht teveel aanbod zijn maar momenteel nog niet.
Je ziet het toch ook aan wat er op de markt komt.
Amper nog jaren '70, jaren '80 is er veel minder gemaakt en dus ook schaars, jaren '90 is al meer voorkomend.
Maar toch zie je tegenwoordig hoofdzakelijk whisky van begin jaren 2000 en nog jonger.
Zelfs whisky vanaf 2010 is tegenwoordig vaak te koop. Om over de prijzen nog maar te zwijgen.
oudere OB verdwijnen omdat er te weinig stock is... Dus zo'n gigantische voorraad zal er nog niet zijn.
En als je ziet dat vorige week nog een recordbedrag geveild is voor een vat whisky dan zal de bubbel nog niet zo snel barsten.
Vergeet ook niet dat er meer en meer mensen bijkomen met een fatsoenlijk inkomen.

In de toekomst kijken kan niemand en dat het zo niet gaat blijven daar is iedereen het over eens.
Met de vergelijking met goud (dat je het niet kan bijmaken en whisky wel) ben ik het niet eens.
Het klopt dat je goud niet kan bijmaken, maar Black Bowmore kan je ook niet bijmaken.
En dat is zo voor alle legendarische flessen, ze waren gelimiteerd en er zullen er steeds minder en minder zijn.
Goud kan je niet opdrinken, opeten, het verdampt niet en het verdwijnt niet, whisky wel.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”