The Norlan Whisky Glass

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: The Norlan Whisky Glass

Berichtdoor RvdB » 05 Okt 2016, 07:19

Veel plezier ermee alvast :goedgedaan

Ik vind het echt een waanzinnig glas. Als er ooit nog wat chiquere versies uitkomen (zwaarder, kristal, gegraveerd ik roep maar wat..) dan komen die hier ook nog wel.
0 x
Afbeelding

Braveheart
Senior
Senior

Berichtdoor Braveheart » 10 Dec 2016, 21:41

Misschien wel een mooi glas, maar ik kon m'n lachen niet inhouden zo ongeveer na 1 minuut tijdens het filmpje: "een nadeel van een nosing-glas is dat het sociale karakter van het samen drinken van whisky te niet wordt gedaan omdat je elkaar niet meer goed zou kunnen aankijken." Hier haakte ik af...... Die marketeers...... :P
1 x

balisongnet
Actief lid
Actief lid

Berichtdoor balisongnet » 12 Dec 2016, 16:23

Zien er echt mooie glazen uit, eens beschikbaar in Europa ook eens twee bestellen :)
0 x

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Berichtdoor RBwhiskyworld » 02 Okt 2017, 12:46

Afgelopen week heeft Norlan de nieuwe Norlan Glass VAILD - Black Edition gelanceerd.

Er is verder niets aan het glas veranderd alleen de buitenkant heeft een mat zwarte coating.
Leuk voor blindtastings, en ik moet zeggen op de foto's ziet het er goed uit.
https://norlanglass.uk/products/norlan-glass-vaild-black-edition
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Berichtdoor Dre » 02 Okt 2017, 20:24

RBwhiskyworld schreef:Afgelopen week heeft Norlan de nieuwe Norlan Glass VAILD - Black Edition gelanceerd.

Er is verder niets aan het glas veranderd alleen de buitenkant heeft een mat zwarte coating.
Leuk voor blindtastings, en ik moet zeggen op de foto's ziet het er goed uit.
https://norlanglass.uk/products/norlan-glass-vaild-black-edition

Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niks. Sowieso kan ik al genieten van de soms prachtige kleuren van de whisky, en zo'n zwart ding op tafel... nee. En dan die prijs :o
0 x

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Berichtdoor MacErik » 02 Okt 2017, 21:42

Wat een toestand om een glas......voor mij is het een peppie thee glas, staat het leuk op tafel, maar is natuurlijk veel te duur.
handige marketing die inspeeld op de whisky-hype.......Er zijn al genoeg whiskyglazen op de markt. :Slainte
0 x
Afbeelding

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Berichtdoor Thedge » 04 Okt 2017, 14:36

Het is echt een bijzonder glas. Qua geur en smaak sensatie van de whisky die erin zit met maar weinig glazen te vergelijken. Maar......het drinkgenot is echt ver onder de maat voor mij. Hij ligt niet lekker in de hand en nog belangrijker, de dikke rand is echt te gek voor woorden.
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Revolutionair whisky glas

Berichtdoor DavidH. » 25 Okt 2017, 12:31

https://norlanglass.uk

Zag dit voorbijkomen op Facebook, vind het maar niks en vooral tegen die prijs niet.
Maar wel moeite waard om te delen dacht ik zo wellicht dat iemand hier een doos vol glazen besteld :gnif

MOD-EDIT ; In overleg samengevoegd met bestaand topic / Edwin
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Berichtdoor Roland... » 05 Okt 2023, 21:11

Dag whisky vrienden,
is er misschien iemand die z’n Norlan glass nooit meer gebruikt? Zo ja, heb ik wel interesse om deze over te nemen. Stuur me maar een PBtje als er één of twee stof staan te happen in de kast. Ik ben wel benieuwd naar de ervaring uit zo’n vorm glas, ik drink namelijk ook graag uit de 1920 Blenders glass hoewel deze verschrikkelijk lelijk is… :zwijg
0 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Berichtdoor 4snaar » 16 Okt 2025, 14:37

Ik heb gisteren via via een setje van deze glazen gekregen. Mijn eerste indruk: ze zijn veel lichter dan ik had verwacht. Het voelt bijna plastic aan. Vanavond even een dram proeven en dan vergelijken met andere glazen.
0 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Berichtdoor 4snaar » 21 Okt 2025, 16:03

Wat later dan gepland..

Sinds kort heb ik twee Norlan glazen en ik moet zeggen: ze maken wel een bijzondere indruk. Het eerste wat opvalt is hoe licht ze aanvoelen. Je houdt bijna een fragiel kunstwerkje in je hand. De rand voelt ook anders tegen je lippen dan bij de glencairn. Even wennen, maar het stoort niet; het geeft juist een apart, bijna "elegant" gevoel bij het proeven.

Qua functioneren (en dan met name het ruiken): de glazen doen wat je verwacht en de whisky ziet er mooi uit in je glas. Vooral bij whisky met een hoog alcoholpercentage merk je dat de aroma’s op een subtiele manier beter tot hun recht komen. Het lijkt alsof de scherpte wat "vervliegt" in dit glas, het is geen wereldschokkend verschil, maar net dat kleine beetje dat je neuservaring verfijnt. Niet wereldschokkend anders ofzo.

Ik heb twee whisky’s geprobeerd: een Glenrothes 11 yo en een Ardbeg 8 yo. in een Norlan en in een Glencairn. Bij de Ardbeg viel het subtiele verschil in aroma het meest op Het glas lijkt iets meer diepte te geven aan de complexe turf- en rooktonen. De Glenrothes 11 yo blijft een persoonlijke favoriet : zacht, rond, en met een mooie fruitige en in dit geval ook sherry karakteristiek. In dit glas komt hij heerlijk tot zijn recht (maar dus ook in de glencairn). Ik kon hem niet vinden op whiskybase, maar het is deze fles: https://nl.whisky.com/shop/en/product/Glenrothes-former-club-bottle-2022-2023-11Y-2011-2022.html :offtopic Een echte Bang for your Buck :-)

Al met al zijn de Norlan glazen een fijne toevoeging aan mijn collectie. Ze zijn zeker niet revolutionair, maar door het design en de subtiele verbetering in de neuservaring geven ze je proeverij een net wat elegantere en verfijndere touch. Voor mij zijn ze in elk geval een blijvertje, wel benieuwd hoe lang ze heel blijven in die grote handen van mij. Ik heb ze goedkoop kunnen kopen, ik denk niet dat ik ze voor 35eur per stuk zou vervangen.
Laatst gewijzigd door 4snaar op 23 Okt 2025, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Afbeelding

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 21 Okt 2025, 16:44

En hoe reageert het glas op handwarmte? Dat stukje mis ik.
0 x

4snaar
Senior
Senior

Berichtdoor 4snaar » 22 Okt 2025, 09:11

Aaaan taaaaaafel schreef:En hoe reageert het glas op handwarmte? Dat stukje mis ik.

Het glas wordt wel warm, aan de buitenkant.... Dus de whisky niet. Heb er ook geen uren mee in mijn hand gezeten trouwens.
0 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Berichtdoor Reichenbach » 22 Okt 2025, 19:03

Leuke review.
Die Norlan glazen zijn toch dubbelwandig?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

4snaar
Senior
Senior

Berichtdoor 4snaar » 23 Okt 2025, 09:59

Reichenbach schreef:Leuke review.
Die Norlan glazen zijn toch dubbelwandig?

Dank je wel. En ja, ze zijn als die espresso glaasjes, dubbelwandig. Kun je op deze foto mooi zien.
norlan.jpg
Norlan Glas
norlan.jpg (34.28 KiB) 306 keer bekeken
1 x

Afbeelding

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”