www.WhiskyBase.com - WhiskyBase Shop en slijterij

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
patings
Site Admin
Site Admin

www.WhiskyBase.com - WhiskyBase Shop en slijterij

Ongelezen berichtdoor patings » 09 Jan 2010, 12:52

Uit: Verzamelen en verzamelingen

Belangrijk: WhiskyBase is een web-toepassing die volledig los staat van dit forum. Deze beschrijving geeft aan hoe de twee toepassingen naadloos gecombineerd kunnen worden. Het lijkt dan alsof WhiskyBase bij het forum hoort maar dat is niet zo.
De eigenaar van WhiskyBase is Menno (user: Bachus) die lid van dit forum is en waarmee we contact onderhouden. Voor specifieke zaken en problemen met WhiskBase dien je de daartoe geëigende methode te gebruiken op http://www.whiskybase.com.

Algemene zaken over de Whiskybase website kun je hier adresseren.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: www.WhiskyBase.com: Noord Amerikaans e.a.

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Jan 2010, 13:05

WhiskyBase kent een aantal beperkingen. Een daarvan is dat het nog geen ondersteuning biedt voor alle whisky en whiskey, wereldwijd beschikbaar.

Er wordt gewerkt aan een uitbreiding om onder anderen ook Noord Amerikaanse whiskey (bourbon Rye etc.) te kunnen registreren. Los van de technische aspecten is het heel veel werk om de database te vullen. Dit kan dus nog even duren. Momenteel is het bestand beperkt tot Schotland en Japan.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

JuronymouS
Actief lid
Actief lid

Re: JuronymouS is de naam. Mag ik mij even voorstellen?

Ongelezen berichtdoor JuronymouS » 10 Jan 2010, 12:02

Het maakt voor mij niet zo heel veel verschil, als ik er nu nog bij ga zetten wat ik wel eens in huis heb gehad, dan komt er niet heel veel meer bij (mede omdat ik sommige flessen meerdere malen in huis heb gehad en nu nog heb). Maar zetten jullie er dan zelfs flessen in die je bijvoorbeeld op een festival hebt geproeft? Dan worden de collecties inderdaad heel snel, heel groot. Overigens was het niet helemaal mijn bedoeling om in dit topic over whiskybase te discussiëren. Misschien is een apart topic hierover handig?
0 x
Afbeelding

JuronymouS
Actief lid
Actief lid

Re: www.WhiskyBase.com

Ongelezen berichtdoor JuronymouS » 10 Jan 2010, 12:24

Uit enkele van de even voorstellen topics:
JayDie schreef:
JayDie schreef:My goodness, Piet! Zie dat je (op dit moment) 71 flessen bezit (volgens WhiskyBase)!!! Zow... staan deze allemaal thuis in je kast, of zijn dit whiskies die je al eens gehad hebt?
Woow... ben duidelijk diegene die het groenst is (qua Schotse Single Malts) :Slainte

Piet schreef:Ze staan hier vooral achter me, maar ook een beetje om me heen in mijn werkkamer. (...)
Ik zet ze (als moderator/administrator) niet in mijn onderschrift om geen mensen (zoals jij ;) ) te ontmoedigen dan wel te verplichten :Tongue

JuronymouS schreef:Overigens snap ik niet de precieze bedoeling van de collectie op Whiskybase. Is dat voor wat je momenteel in je kast hebt staan (zoals ik nu heb ingevuld), of voor wat je ooit in je kast hebt gehad, of zelfs voor wat je ooit hebt geproeft? Dat kan ik ook niet echt duidelijk ontdekken op de site aldaar.

Piet schreef:Het is deels hoe je er zelf invulling aan geeft. Wat mij betreft laat het zien wat je hebt en gehad hebt. Je kunt er je eigen proefnotities in zetten die je dan deelt met anderen. Ook is het leuk om direct te kunnen zien wat een ander er van vindt ... en de prijsindicatie is ook leuk.
Je zou er ook proefnotities in kunnen stoppen zonder de fles zelf te hebben maar ik denk dat dat niet de intentie was. Maar proefnotities, ook van de laatste soort kun je hier ook kwijt en bediscussiëren: Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen.
We hebben de eigenaar op het forum en er wordt gewerkt aan een uitbreiding aangezien er nu alleen malts in staan.
Maar je begrijpt dat is een hele klus.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het een goed hulpmiddel is bij de uitoefening van deze liefhebberij. Als ik een fles open en beoordeel dan zet ik wel even de score ook op Whiskybase.

JayDie schreef:volgens mij is dat een beetje aan jezelf, maar ik denk dat de meeste mensen daar plaatsen wat ze "nu" in de kast hebben. Als je alles gaat plaatsen wat je ooit hebt gehad of zelfs ooit geproefd hebt wordt het wel een hele grote collectie...

Piet schreef:Het is deels hoe je er zelf invulling aan geeft. Wat mij betreft laat het zien wat je hebt en gehad hebt.

Ahaaaa! Dat verklaart een hoop! Kijk... ik zet alleen de flessen die ik nu heb in de base, jij dus alles wat je hebt en hebt gehad. Dat verklaart mijn lege schapje vs. jouw volle schap (ook)!

Piet schreef:Nu is een momentopname en wordt vanzelf wat je hebt gehad (vanaf enig nu moment). Dat gaat alleen niet op als je ze er uit haalt wanneer je er een opent of leeg maakt.... en wie doet dat ?

Hier verder discussiëren over het gebruik van WhiskyBase? Dus alleen je huidige collectie erin en ook flessen verwijderen wanneer je ze leegt? Of gewoon alles wat je ooit hebt geproeft in je collectie opnemen?
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Jan 2010, 13:32

JuronymouS schreef:Dus alleen je huidige collectie erin en ook flessen verwijderen wanneer je ze leegt? Of gewoon alles wat je ooit hebt geproeft in je collectie opnemen?

Volgens mij mag je dat helemaal zelf bepalen, maar de enige die antwoord kan geven op de vraag hoe het ooit bedoeld is, is Bachess, de initiator van die website... Ik heb hem reeds gewezen op deze vraag, nu hopen dat hij antwoord :-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Twitter: JayDieNL / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bachess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bachess » 10 Jan 2010, 18:59

Hoi allemaal,

Leuk om te lezen dat Whiskybase ook op dit forum leeft, bedankt!

Wat de collectie betreft; Ik plaats alleen de flessen die ik momenteel in de kast heb staan (dichte en open flessen). De lege flessen verwijder ik uit mijn collectie. Maar het is helemaal aan jou hoe je het wil indelen. Op Whiskybase zitten er ook mensen die alleen hun dichte flessen tonen (en overigens ook weinig flessen open hebben staan). Ook zijn er mensen op Whiskybase die hun flessen in hun collectie zetten die ze al opgedronken hebben, misschien al reminder dat ze die whisky al gehad hebben.

Ik ben momenteel bezig met versie 2 van Whiskybase (maar gaat nog een paar maandjes duren voordat die klaar is). De collectie wordt dan anders ingedeeld. Je kunt aangeven welke flessen je wilt zien, de gesloten, de open en de lege flessen (of allemaal) bij iedere collectie die je bezoekt. Dubbele flessen (of driedubbel) kun je dan ook tonen. Ook zullen er meer flessen op een plankje komen te staan zodat je minder hoeft te scrollen bij de grote collecties (300+). Daarnaast kun je de flessen anders ordenen. Nu staan ze op distillery geordend, in versie 2 kun je kiezen of je ze op vintage, prijs of op distillery wilt zien.

Deze maand gaan we uitbreiden met de landen Ierland en India. Andere landen (USA, Frankrijk etc) volgen later.

Hoop dat je iets aan deze toelichting hebt!
Greetz,
Menno
aka Bachess
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jan 2010, 19:21

Versie 2 van Whiskybase, dat ziet er goed uit Menno die nieuwe mogelijkheden.

Het is om meer dan een reden handig om uitbreidingen zo aan te pakken. Als er behoefte is uit de praktijk i.p.v. alles vooraf proberen te analyseren en implementeren. Als de basis maar goed is. Ik neem aan dat dat een MySQL database is (in elk geval relationeel) dus dat zit wel goed. :goedgedaan :violin

P.s. In het vervolg kun je hier wellicht ook suggesties voor uitbreiding vinden !
0 x

JuronymouS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JuronymouS » 10 Jan 2010, 22:14

Bachess bedankt voor de uitleg en voor de vermelding dat er hard wordt gewerkt aan versie 2! Goed nieuws.
Persoonlijk ga ik het dan waarschijnlijk ook houden bij de flessen die ik op dit moment heb staan om die in WhiskyBase te zetten.
Een erg mooie website in ieder geval en ik kijk uit naar versie twee!
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 10 Jan 2010, 22:46

moet bekennen dat ik er al een tijdje niet gekeken heb.
Vind het nog steeds wel een leuk idee.
wat me weerhield is dat ik geen zin had en heb om 475 flessen een voor een in te gaan voeren. Weet eigenlijk niet of daar aleen oplossing voor is (en ja: ik ben te lui om nu zelf te gaan kijken ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Bachess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bachess » 11 Jan 2010, 17:28

laddie teun schreef:wat me weerhield is dat ik geen zin had en heb om 475 flessen een voor een in te gaan voeren. Weet eigenlijk niet of daar aleen oplossing voor is (en ja: ik ben te lui om nu zelf te gaan kijken ;-)

Daar is wel een oplossing voor hoor! Verdeel al die flessen onder de Maltstockgangers (eventueel alleen die van het eerste uur), Wordt het een nog mooier feestje. :lol:

Daarna heb je nog maar enkele flessen op Whiskybase te plaatsen.

Greetz,
Menno
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: www.WhiskyBase.com - WhiskyBase

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Mei 2011, 20:50

Uit Drummerboy65 = Arjan uit Alphen aan den Rijn
JayDie schreef:Nuanceverschil: sommigen laten flessen die ze ooit gehad hebben, maar allang leeg zijn ook staan. Anderen (waaronder ik) heb er alleen flessen op staan die ik in bezit heb (open of dicht, maar met nog minimaal één dram erin)...

Helaas is anders dan in WhiskyPassion staat, de nieuwe verzie van WhiskyBase nog niet beschikbaar. Ik hoorde van Menno dat er wat vertraging is.
In die nieuwe versie kun je straks aangeven of een fles gesloten, open of leeg is.
Ook kun je aantallen per fles aangeven.
Menno laat het ons weten als het zo ver is.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mei 2011, 16:35

Kreeg zojuist mail:
The new version of Whiskybase is now online!

What's new?
- a new design
- a forum in different languages
- a chatbox
- the possibility to add multiple bottles of the same whisky to your collection
- you can give the status Closed, Opened or Emptied on each bottle
- and lots more

Check it out on http://www.whiskybase.com

Gauw kijken!!!

EDIT: euuhh... ik denk dat er momenteel téveel mensen naar die site toe gaan: traag, foutmeldingen, etc... Of kijk ik nu teveel met m'n QA-oog? 8-)
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 22 Mei 2011, 17:46

Gaat voorlopig idd traag en nogal wat foutmeldingen... maar 't ziet er goed uit op't eerste zicht!
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Mei 2011, 20:19

Ik kan maar niet inloggen op whiskybase. Heeft iemand van jullie ook dat probleem?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mei 2011, 20:25

johan brugge schreef:Ik kan maar niet inloggen op whiskybase. Heeft iemand van jullie ook dat probleem?

Ik kan wel inloggen, maar het kan zomaar zijn dat je op een volgende pagina opnieuw moet inloggen. Soms wel, soms niet... Bij de 'oude' WhiskyBase hadden we ook al inlogproblemen (Internet Explorer vs. FireFox en daar zal nu best 'vs. Chrome' aan toegevoegd kunnen worden...)
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”