Is het mogelijk dat Port Ellen weer in productie gaat ?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Is het mogelijk dat Port Ellen weer in productie gaat ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Jan 2012, 20:53

Zojuist terug van een Nat Van de SeaBottom Whisky Club alhier.

Het paradepaardje van de middag was een Port Ellen 26 jaar oud van Duncan Taylor op 54,6% (van "meer dan € 200,-").

Hierbij kwam de volgende vraag op: "Is het mogelijk dat Port Ellen weer in productie gaat ?"

Ik heb daarop geantwoord dat ik dacht te weten dat, hoewel het een belangrijke mouterij is voor geturfde mout, de distilleerderij inmiddels ontmanteld is. Maar ja, gezien heb ik dat niet en hoe ik aan die kennis kom ?

Dus toch maar even opgezocht in Islay: Whisky-eiland vol geschiedenis - Robin Brilleman. En inderdaad, daarin wordt dit bevestigd. Op blz.127/128:
.. En zo werd de distilleerderij in mei 1983, zestien jaar na de heropening, voorgoed gesloten. In 1992 werd de vergunning, die op naam stond van Low Robertson & Co. Ltd beëindigd. Vier jaar later werd de distilleerderij ontmanteld en werd het interieur verkocht aan een bedrijf in India. Door vandalisme en verwaarlozing moesten in 2003 het in de jaren '60 van de vorige eeuw gebouwde stillhouse en de grootste kiln met het opvallende rode dak worden gesloopt.

Hiermee lijkt het antwoord, neen, dus bevestigd.
Ik heb e.e.a. nooit zelf gezien dus mochten er ervaringsdeskundigen zijn ?

Een andere vraag was: Wordt de gerst daar met de hand gekeerd? Ook dat kon ik me gezien de schaalgrootte niet voorstellen, maar ook even opgezocht:
In 1973 bouwde men achter de distilleerderij een trommelmouterij en werd de vloermouterij van Port Ellen gesloten. Deze trommelmouterij was zo gebouwd dat hij ook mout kon leveren aan Caol Ila en Lagavulin,.....

Dus in elk geval geen handwerk meer !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Is het mogelijk dat Port Ellen weer in productie gaat ?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 30 Jan 2012, 09:52

Piet schreef:Hierbij kwam de volgende vraag op: "Is het mogelijk dat Port Ellen weer in productie gaat ?"

Hier heb ik op Feis Ile in 2009 bij een rondleiding door de maltings ook een vraag over gesteld aan Kevin Sutherland, Islay senior site manager van Diageo. Zijn woorden waren: "Voorheen zei ik 'zeker niet', maar inmiddels heb ik geleerd 'zeg nooit nooit'."
Het kwam erop neer dat Lagavulin al 24/7 draaide en dat Caol Ila ook naar max capaciteit zou gaan, dus wanneer er uitbreiding in de toekomst nodig was, dan zou het niet 100% ondenkbaar zijn om weer een Port Ellen distillery te bouwen. Echter, de stills bestaan inderdaad niet meer, dus het product zou toch anders worden.
Inmiddels zou de renovatie en capaciteitsuitbreiding van Caol Ila zo'n beetje voltooid zijn, nadat er reeds voor enkele miljoenen in de Maltings is geïnvesteerd de afgelopen drie jaar. Ik zie niets over plannen voor een nieuwe distillery daar.
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 10 Apr 2012, 22:18

Misschien als alle voorraden definitief uitgeput zijn....
en dat wanneer er nergens meer een vat Port Ellen te vinden is, ze op het lumineuse idee komen om de boel weer nieuw leven te geven.
maar goed, dan moeten ze wel ergens anders gaan malten.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Apr 2012, 15:47

Het lijkt me toch echt een onmogelijke opgave. De stills bestaan niet meer, dus je krijgt sowieso andere whisky als ze Port Ellen weer leven inblazen, tenzij ze de exacte maten van die stills hebben genoteerd en ze die zouden namaken.
0 x
Afbeelding

Valon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Valon » 12 Apr 2012, 18:45

Diageo kennende zullen ze het elders destilleren wanneer de voorraad vrijwel volledig is uitgeput.

Marketing technisch kun je aan deze naam op elke gewenste manier een nieuwe invulling geven.

Dit gebeurt ook volop met bieren. Nauwelijks mensen die zich er om bekommeren. Het merendeel van de whisky doelgroep koopt whisky onder andere vanwege de naam, het verhaal en/ of het design. Reken er maar op dat Diageo alle commerciële elementen met elkaar combineert in de toekomst.
0 x

Echoes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Echoes » 08 Jul 2012, 10:16

Port Ellen voelt voor mij als iets magisch...ik weet niet waarom. Alleen de naam is al mooi :-)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”