Dornoch expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
BuBen
Actief lid
Actief lid

Dornoch expressies

Ongelezen berichtdoor BuBen » 18 Feb 2026, 10:59

Het verbaasde me al even dat er nog nauwelijks gesprek wordt gevoerd over Dornoch Distillery van Thompson Bros distillers (https://www.thompsonbrosdistillers.com/).

Na een bezoek aan hun kasteel, bar en distilleerderij ben ik de hype gaan begrijpen. Helaas heb ik alleen maar drams kunnen drinken van Dornoch en geen fles kunnen vinden. De uitzondering hierop is de Sutherland 5yo en Ardnoch 5yo blended malts die ze met hun buddies bij Clynelish en Ardnamurchan hebben samengesteld.

Als ik hun distillaat kan typeren dan doet het me denken aan de betere Japanners zoals Chichibu en Shizuoka, maar ook Nagahama. Het distillaat lijkt gerst voorop te hebben met, afhankelijk van kleine experimentjes, een florale toon of een peaty toon, een groene paprika toon of gerst-fruitige tonen die aansluiten bij een goed sherry vat. Vaak net een beetje funky, maar niet Springbank type. Eerder Ben Nevis en Clynelish-achtig qua kust- en funktonen. Hun funk is, zoals Ben Nevis (nogmaals imho) wat industrieel van karakter. Metaal, olie, werkplaatsgeuren, misschien een beetje stal-achtig.

In hun bar kon ik cask #144 drinken, een heavily peated versie die absoluut niks te maken had met een unpeated variant die ik de dag eerder uit een private cask ingeschonken kreeg door een gast van de bar. Nou ja, niks, dat industriele karakter met gerst op de voorgrond was er zeker!

De Ardnoch is nu een pareltje in mijn simpele collectie. Niet voor iedereen een lekkere whisky, maar wat een mooi voorbeeld van wat Dornoch nu kan. Ik hoor dat de 2026 Sutherland 5yo heel sterk gaat worden en eigenlijk een stukje ouder is dan 5yo inmiddels.
En over een aantal jaar zullen we de eerste blended-at-birth Ardnochs op de markt krijgen en die ga ik dan ook zeker zoeken als Ardnamurchan én Dornoch fan.

Ik hoor graag wat ieders reactie is op wat Dornoch maakt. Wat mij betreft ook op de Mystery Malts en nieuws over Struie, of bezoekjes aan de Dornoch bar.

Proost!

P.S. #1: https://www.whiskyfun.com/#170226 toont de recenste Dornoch reviews op wf
2 x

Ardking
Senior
Senior

Re: Dornoch expressies

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Feb 2026, 17:53

Leuk om je enthousiasme te lezen en ik ben helemaal niet bekend met deze distilleerderij, dus ga mij er eens in verdiepen!
1 x
"Volo et Valeo"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Dornoch expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Feb 2026, 18:20

BuBen schreef:Ik hoor graag wat ieders reactie is op wat Dornoch maakt.
Ook hier geen ervaring.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”