Macallan 10 Cask strenght of Macallan 18 jaar sherry cask
Macallan 10 Cask strenght of Macallan 18 jaar sherry cask
Hallo Mede Whisky liefhebbers,
Ik heb een vraagje wat betreft deze twee flessen.
Ik kan aan allebei komen, maar ik twijfel welke de best is. Heb ze allebei geprobeerd maar vind de uiteindelijke keuze maken lastig. De 18 jaar was minder heftig qua smaak als de cask strength. Wat denken jullie en wat is jullie ervaring van deze 2 flessen?
Alvast hartstikke bedankt,
Ik heb een vraagje wat betreft deze twee flessen.
Ik kan aan allebei komen, maar ik twijfel welke de best is. Heb ze allebei geprobeerd maar vind de uiteindelijke keuze maken lastig. De 18 jaar was minder heftig qua smaak als de cask strength. Wat denken jullie en wat is jullie ervaring van deze 2 flessen?
Alvast hartstikke bedankt,
0 x
Glenlivet 21,glenlivet 15 fine oak,Balvenie Single barrel,balvenie 17 madeira cask,Dalmore Cigare malt,Glenfiddich 12,Glenfiddich 15 Solera
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Re: Macallan 10 Cask strenght of Macallan 18 jaar sherry cask
Ik heb geen idee welke van deze 2 het best is.
Ik weet wel dat ik persoonlijk geen van beide zou kopen.
Ik vind The Macallan (en Dalmore) zowat de meest overroepen whisky's die er zijn.
Om over prijs/kwaliteit nog maar te zwijgen!
Voor dat geld kan je veel betere sherried whisky's kopen imho.
Ik weet wel dat ik persoonlijk geen van beide zou kopen.
Ik vind The Macallan (en Dalmore) zowat de meest overroepen whisky's die er zijn.
Om over prijs/kwaliteit nog maar te zwijgen!
Voor dat geld kan je veel betere sherried whisky's kopen imho.
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Volledig mee eens!
Het is bijna onmogelijk om voor dat geld een sherried whisky te kopen die niet beter is trouwens...
Als Jan-Pieter een beginnend whisky drinker is (rondje voorstellen...? viewforum.php?f=22 ) zijn er heel veel mogelijkheden waar hij veel meer aan heeft als het lukraak aanschaffen van een veel te dure whisky...
Het is bijna onmogelijk om voor dat geld een sherried whisky te kopen die niet beter is trouwens...
Als Jan-Pieter een beginnend whisky drinker is (rondje voorstellen...? viewforum.php?f=22 ) zijn er heel veel mogelijkheden waar hij veel meer aan heeft als het lukraak aanschaffen van een veel te dure whisky...
0 x
Super Bedankt voor de reacties.
ben absoluut geen beginnend Whiskydrinker in die zin dat dit niet m'n eerste whisky zal zijn. En ik al een hoop geprobeerd heb en al heel wat in mn kleine verzameling heb staan van whisky's die ik drink en dus lekker vond. Op dit moment ben ik het pad van sherry cask whisky's aan het ontdekken. En wat betreft ik de info/adviezen die ik vind op internet komt macallan vaak goed naar boven. Zoals ik jullie berichten lees vinden jullie van niet. Wat zijn jullie adviezen voor een goede betaalbare whisky?
Ik zal mijzelf gelijk voorstellen in gedeelte daarvoor op het forum.
Dankjewel!
ben absoluut geen beginnend Whiskydrinker in die zin dat dit niet m'n eerste whisky zal zijn. En ik al een hoop geprobeerd heb en al heel wat in mn kleine verzameling heb staan van whisky's die ik drink en dus lekker vond. Op dit moment ben ik het pad van sherry cask whisky's aan het ontdekken. En wat betreft ik de info/adviezen die ik vind op internet komt macallan vaak goed naar boven. Zoals ik jullie berichten lees vinden jullie van niet. Wat zijn jullie adviezen voor een goede betaalbare whisky?
Ik zal mijzelf gelijk voorstellen in gedeelte daarvoor op het forum.
Dankjewel!
0 x
Glenlivet 21,glenlivet 15 fine oak,Balvenie Single barrel,balvenie 17 madeira cask,Dalmore Cigare malt,Glenfiddich 12,Glenfiddich 15 Solera
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Janpieter schreef:Wat zijn jullie adviezen voor een goede betaalbare whisky?
betaalbaar en goede sherried whisky? :
GlenDronach 15yo Revival
GlenDronach Cask Strength (alle batches zijn wel OK)
Aberlour A'bunadh
...
Als het wat duurder mag zijn kan je gerust naar een single cask van GlenDronach (zoek best wel even wat reviews of punten op Whiskybase op)
Het jaar 1993 is normaal gezien altijd wel top bij GlenDronach.
Zou je eerst wat willen proeven/proberen dan is er een zeer uitgebreid aanbod van samples hier op het forum!
0 x
nigel_tufnel schreef:Janpieter schreef:Wat zijn jullie adviezen voor een goede betaalbare whisky?
betaalbaar en goede sherried whisky? :
GlenDronach 15yo Revival
GlenDronach Cask Strength (alle batches zijn wel OK)
Aberlour A'bunadh
...
Als het wat duurder mag zijn kan je gerust naar een single cask van GlenDronach (zoek best wel even wat reviews of punten op Whiskybase op)
Het jaar 1993 is normaal gezien altijd wel top bij GlenDronach.
Zou je eerst wat willen proeven/proberen dan is er een zeer uitgebreid aanbod van samples hier op het forum!
Ik zal eens op pad gaan en gaan zoeken op whiskybase. Wat is de reden dat macallan zo hoog aangeschreven staat en zelfs een hoog aantal punten haalt. Maar aan de andere kant ook veel negatieve reacties krijgt?
0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Janpieter schreef:Ik zal eens op pad gaan en gaan zoeken op whiskybase. Wat is de reden dat macallan zo hoog aangeschreven staat en zelfs een hoog aantal punten haalt. Maar aan de andere kant ook veel negatieve reacties krijgt?
The Macallan moet het vooral hebben van z'n reputatie. Heel wat jaren geleden hadden ze echt een aantal toppers!
Dit hebben de investeerders/speculanten en verzamelaars natuurlijk opgemerkt en het werd een gegeerde whisky.
Helaas is het sinds toen bergaf gegaan...
Ondertussen hebben ze volgens mij al hun age statement whisky's vervangen door NAS exemplaren.
En geven ze hun high end whisky's een fancy naam en stoppen ze in parfumflessen.
Het verbaast me dat hier nog steeds mensen voor vallen by the way want de kwaliteit staat in schril contrast met wat het ooit was...
Dalmore zit in hetzelfde schuitje en als het zo verder gaat zullen er nog wel een aantal stokerijen deze richting op gaan.
1 x
nigel_tufnel schreef:Janpieter schreef:.
Dalmore zit in hetzelfde schuitje en als het zo verder gaat zullen er nog wel een aantal stokerijen deze richting op gaan.
ik vind niet dat de kwaliteit van dalmore achteruit gaat in tegendeel de laatste jaren brengt richard paterson alleen maar toppers uit de nieuwe 21 de 30 ,de constellation collection
dalmore is dan ook de enigste Distillery in de wereld die de vaten van Gonzalez Byass waar vooraf 30 jaar lang sherry heeft in gerijpt mag gebruiken
richard blijft ook experimenteren met verschillende finishen de Dalmore Daniel Boulud( Muscatel, Madeira and Port finish)
de Dalmore The Distillery Exclusive 2015(Port, Moscatel and Madeira + Bourbon Barrels) de king alexander (wine, Madeira, Sherry, Marsala, Kentucky bourbon and Port casks) hoe dan ook dalmore blijft vernieuwing brengen

0 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

brechtvds schreef:ik vind niet dat de kwaliteit van dalmore achteruit gaat in tegendeel de laatste jaren brengt richard paterson alleen maar toppers uit de nieuwe 21 de 30 ,de constellation collection
dalmore is dan ook de enigste Distillery in de wereld die de vaten van Gonzalez Byass waar vooraf 30 jaar lang sherry heeft in gerijpt mag gebruiken
richard blijft ook experimenteren met verschillende finishen de Dalmore Daniel Boulud( Muscatel, Madeira and Port finish)
de Dalmore The Distillery Exclusive 2015(Port, Moscatel and Madeira + Bourbon Barrels) de king alexander (wine, Madeira, Sherry, Marsala, Kentucky bourbon and Port casks) hoe dan ook dalmore blijft vernieuwing brengen![]()
It's only an opinion hoor Brecht!
Btw een heel deel Dalmores zijn eveneens NAS tegen een premium prijs.
Al zijn de meeste van hun whisky's tegen ultra-premium prijs!
Serge Valentin vindt trouwens ook dat de nieuwe 21yo wel meevalt (88 punten) http://www.whiskyfun.com/archiveoctober15-1-Caol-Ila-Mortlach-Aberlour-Dalmore.html#051015
Maar net zoals hij al zegt: 550 pond voor een 21 jaar oude whisky die 88 punten waard is, nee bedankt hoor! Daar pas ik graag voor!
En dan hebben ze de whisky ook nog eens verdund (42%)
Het gebruiken van diverse finishes is trouwens niet altijd of zelden een kwestie van vernieuwing hoor (andere merken zijn er al lang mee bezig)
Dikwijls krijgen whisky's een andere of verschillende finishes om het mindere resultaat nog proberen te redden!
Geloof me als je een top distillaat hebt met een top vat dan heb je het hele finishen, re-racken, etc... niet nodig hoor.
3 x
weet wel dat dit maar een mening is
mijn reactie was totaal niet slecht bedoelt hoor was gewoon even wat punten aanhalen om je mening mss te kunnen veranderen
met de te dure prijs en het verdunnen ben ik het volledig eens daar valt niet over te discuteren het is bijde kl*te om het mooie te zeggen
maar toch ik blijf een dalmore fanboy vind hun whisky heerlijk en hun flessen prachtig heb er dan ook 13 staan hahahah
toch denk ik dat verschillende finishes bijdragen aan een complexere whisky met meer smaak gelaagdheid en smaakdiepte
mijn reactie was totaal niet slecht bedoelt hoor was gewoon even wat punten aanhalen om je mening mss te kunnen veranderen
met de te dure prijs en het verdunnen ben ik het volledig eens daar valt niet over te discuteren het is bijde kl*te om het mooie te zeggen
maar toch ik blijf een dalmore fanboy vind hun whisky heerlijk en hun flessen prachtig heb er dan ook 13 staan hahahah
toch denk ik dat verschillende finishes bijdragen aan een complexere whisky met meer smaak gelaagdheid en smaakdiepte
0 x
Zijn beide mooie whisky's maar totaal niet vergelijkbaar. De macallan 10 caskstrength is een sherrybom (vind ik lekker). De macallan 18 jr sherry cask is veel subtieler. Maar over smaken valt niet te twisten.
gr
Marinus v.d. Stelt
gr
Marinus v.d. Stelt
0 x
Ik heb zojuist de Glendronach 21 gekocht. De 15 jaar kan ik zover ik gezocht heb nergens meer vinden. Iemand al ervaring met de 21? En de glendronach 1993, waar zou ik die kunnen vinden?
0 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

De 21y kan je niet fout mee gaan, topflesje. 

0 x
Janpieter schreef:Ik heb zojuist de Glendronach 21 gekocht. De 15 jaar kan ik zover ik gezocht heb nergens meer vinden. Iemand al ervaring met de 21? En de glendronach 1993, waar zou ik die kunnen vinden?
https://whiskyprijzen.com/whiskies/?q=G ... =&sort=r90
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”