Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Jan 2021, 11:45

Mermur schreef:Ik vond de 10 y.o. Local Barley erg lekker en ben op zoek naar een vergelijkbare Springbank (liefst OB, cask strength en weinig tot geen sherry-invloed; en graag onder de €100 ;) ). Iemand tips?

Tot recent was de 14yo Bourbon Wood van een paar jaartjes terug ook voor iets boven de 100 euro op de veiling op de kop te tikken, maar ben bang dat de prijs daarvan te zeer is doorgestegen. Wel een fijne dram!
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 27 Jan 2021, 12:21

De Local Barley 10YO van 2019 is veel fruitiger en cleaner dan veel andere huidige Springbank (gedistilleerd vanaf 2000 ongeveer).
Ik vond zelf de Bourbon Wood 14YO echt niet lekker (muf hout), ook de 12YO Cask Strength batches met een groter aandeel bourbon vond ik minder (zwavel, weinig karakter en geen gebalanceerde mix van smaken).

Mijn tips zouden de Rum Wood 15YO en de Blues Edition 12YO zijn, ook de Bourbon Wood 1991 is erg mooi subtiel en gelaagd.
Verrassend genoeg heeft de Burgundy 12YO ook een vrij fris en gebalanceerd profiel, een beetje als een lichtere sherrybotteling.
Van de Local Barleys komt de 9YO 2018 het dichtste in de buurt van de 10YO 2019 maar de laatste vond ik wel net ietsje mooier.

Als je liefhebber bent van gebalanceerde, pure en frisse smaken dan is het mijns inziens tegenwoordig flink zoeken bij Springbank.
Het lijkt wel alsof ze steeds slechtere (sherry) casks zijn gaan gebruiken en de spirit is naar mijn idee ook veel zwaarder geturfd vanaf 2000 ongeveer, ik kan het verschil met Longrow vaak niet eens opmerken.
1 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 27 Jan 2021, 12:23

Mermur schreef:Ik vond de 10 y.o. Local Barley erg lekker en ben op zoek naar een vergelijkbare Springbank (liefst OB, cask strength en weinig tot geen sherry-invloed; en graag onder de €100 ;) ). Iemand tips?

Verhoog je budget! :bigsmile
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 27 Jan 2021, 12:29

Alvast bedankt voor de tips. Ik vermoed inderdaad dat het vooral het frisse karakter van de 10 y.o. Local Barley was dat me zo aansprak. Springbanks met een stevige sherry-invloed vond ik vaak wat mufs hebben. Ik heb nog een sample van 9 y.o. Local Barley 2018 staan. Dat zal ik vanavond eens in het glas doen.
En ik ben inderdaad bang dat ik de tip van Perry ter harte zal moeten nemen.
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 27 Jan 2021, 13:22

Mermur schreef:Alvast bedankt voor de tips. Ik vermoed inderdaad dat het vooral het frisse karakter van de 10 y.o. Local Barley was dat me zo aansprak. Springbanks met een stevige sherry-invloed vond ik vaak wat mufs hebben. Ik heb nog een sample van 9 y.o. Local Barley 2018 staan. Dat zal ik vanavond eens in het glas doen.
En ik ben inderdaad bang dat ik de tip van Perry ter harte zal moeten nemen.

Die vond ik persoonlijk nog lekkerder dan in ieder geval één van de twee 10yo's LB. Dus enjoy :goedgedaan !

En ja, de tip van Perry is wel een goeie :bigsmile
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Jan 2021, 20:21

Tris schreef:...Als je liefhebber bent van gebalanceerde, pure en frisse smaken dan is het mijns inziens tegenwoordig flink zoeken bij Springbank.
De stamppot boerenkool met een kuiltje jus, uitgebakken turfgerookte spekjes en een flink stuk rookworst.

Wil je wat lichter en eleganter komt Hazelburn eerder in aanmerking. Of ergens anders zoeken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 27 Jan 2021, 21:49

Reichenbach schreef:
Mark schreef: Bij mij gaat het (vooral het laatste jaar) juist weer de andere kant op, ben weer gek op de Islay whisky's en whisky's met wat peat of een vuil randje erin (Ledaig, Ardmore, heerlijk!!)..
Dan is de Longrow toch ook aan te bevelen? Heeft wel een minpunt bij Ralfy omdat het een NAS is.

Ook een hele mooie, maar van Ledaig en Ardmore wordt stukken meer door IB uitgebracht (voor redelijke prijzen). Daar komt bij dat ik de Longrow 18 en 21 toch wel behoorlijke aan de prijs vind.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Jan 2021, 22:09

Ledaig is ook een aardige turf whisky, al associeer ik die rook meer met kampvuur dan turf.

Van Ardmore heb ik wat minder een rook idee bij. De instappers hebben bij mij in ieder geval niet zoveel indruk achter gelaten om deze stokerij verder te ontdekken. Misschien onterecht.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2021, 22:34

Nou, de echte Ledaig’s zijn voor mij toch echte turfbommen hoor! Een paar 1997/1998 en een 2004 reeks van Signatory zijn vette bak peat. Lekker dirty, koeienstal, heel aards en dikke laag Chesterfield er overheen. Vleugel zwavel vaak.
Ardmore is peated of non peated. Geen verschil in naam of andere uiterlijke herkenbaarheden. Maar zowel peated als non peated zitten er pareltjes tussen hoor. De Adrmore van cQs is er ook zo eentje, alleen daar MOET water bij.
En dan is dit https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... re-1995-gm weer het tegenovergestelde. Maar wel echt goed.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 27 Jan 2021, 23:16

Reichenbach schreef:
Tris schreef:...Als je liefhebber bent van gebalanceerde, pure en frisse smaken dan is het mijns inziens tegenwoordig flink zoeken bij Springbank.
De stamppot boerenkool met een kuiltje jus, uitgebakken turfgerookte spekjes en een flink stuk rookworst.

Wil je wat lichter en eleganter komt Hazelburn eerder in aanmerking. Of ergens anders zoeken.

Daarmee ben je bij mij aan het verkeerde adres, als ik iets niet te doen vind dan is het wel Nederlandse pot. :P
Hazelburn vind ik vaak slappe hap en Kilkerran vind ik over het algemeen vrij saai.

Ik ben het duidelijk niet met je eens, mijn waardering voor Springbank heeft grotendeels haar oorsprong in het jaren '90 distillaat wat naar mijn ervaring compleet anders is dan het meeste dat Springbank later is gaan produceren.

Springbank hoort mijns inziens eigenlijk een coastal distillery te zijn met wat maritieme invloeden, een vleugje zilt en mineralen, misschien iets van nat gras of hooi (lichte stallucht), dat is wat het jaren '90 distillaat juist zo goed doet en waarom mensen ook op die flessen jagen denk ik.

Het huidige Springbank is meer voor de liefhebber die later is ingehaakt, die jubelen over de ruwe kantjes, des te meer des te beter, en daarbij nog de vuige sherryvaten die naar mijn idee rijp zijn om weg te gooien.

Ik hou juist ook van karakter in een Whisky en zelfs voor zwavel (voornamelijk uit de spirit) deins ik meestal niet terug maar bij tijd en wijle heb ik bij Springbank gewoon het idee dat de kwaliteit van sommige vaten niet in orde is en dat tezamen met de huidige spirit die volgens mij over het algemeen dus zwaarder geturfd is brengt dat geen smaakprofiel teweeg waar ik echt van ga grijnzen.
Overigens hebben naar mijn mening meer distilleries dit probleem qua spirit hoor (HP kuch kuch), het is raden waarom, mogelijk ook om meer in te spelen op de markt voor geturfde Whisky.

Goed, het gaat in dit soort gevallen uiteindelijk altijd over ervaringen en hoe je iets oppikt, dat kan van persoon tot persoon ontzettend verschillen natuurlijk. :Proost
4 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Jan 2021, 08:42

Gisteravond de 9 y.o. Local Barley 2018 in het glas gehad. Het is, net als de 10 y.o. LB, een complexe en overwegend frisse whisky, maar er zat toch een hint van de muffe sherry in. Ik zal bij Kay eens een aantal samples bestellen van enkel op bourbon gerijpte Springbanks.
2 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 28 Jan 2021, 10:46

Vandaag bij mijn eigen slijter de SB 17 madeira voor 192 euro. Is dit qua aanschaf no brainer of FOMO of er tussenin. Misschien verkeerde draad en bij “twijfel over aanschaf” maar in dit draadje zitten de kenners denk ik. Ik lees dat madeira een wijn is, komt dat in de buurt van Port? Dat vind ik dan wel weer lekker als ondertoon aan een whisky.
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Jan 2021, 11:27

whisky4wood schreef:Vandaag bij mijn eigen slijter de SB 17 madeira voor 192 euro. Is dit qua aanschaf no brainer of FOMO of er tussenin.

Het feit dat je deze vraag nu stelt geeft al aan dat het voor jou in ieder geval géén no-brainer is, en dat is wat telt want het zijn jouw (bijna) tweehonderd euro en of dat voor iemand anders misschien een no-brainer is doet dan eigenlijk niet ter zake.
Als je de kans krijgt zou ik proberen eerst ergens snel nog een sampletje te scoren, Henri heeft hem bijvoorbeeld open en op de lijst staan. Proef hem en bepaal dan of ie je die 192 euro waard is. Zeker als je ook niet bekend bent met Madeira en welke invloed dat zou kunnen hebben op de smaak van whisky.
0 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 28 Jan 2021, 11:50

Dre schreef:
whisky4wood schreef:Vandaag bij mijn eigen slijter de SB 17 madeira voor 192 euro. Is dit qua aanschaf no brainer of FOMO of er tussenin.

Het feit dat je deze vraag nu stelt geeft al aan dat het voor jou in ieder geval géén no-brainer is, en dat is wat telt want het zijn jouw (bijna) tweehonderd euro en of dat voor iemand anders misschien een no-brainer is doet dan eigenlijk niet ter zake.
Als je de kans krijgt zou ik proberen eerst ergens snel nog een sampletje te scoren, Henri heeft hem bijvoorbeeld open en op de lijst staan. Proef hem en bepaal dan of ie je die 192 euro waard is. Zeker als je ook niet bekend bent met Madeira en welke invloed dat zou kunnen hebben op de smaak van whisky.

Dit is buitengewoon interessant. Veel mensen weten inmiddels dat sommige limited releases speciaal zijn, of wat betreft kwaliteit (smaak) of wat betreft verkrijgbaarheid. Door ze in ieder geval aan te schaffen en vervolgens een sample te bestellen kun je beslissen wat je met je fles doet: uiteindelijk open maken of verkopen tegen de dan geldende marktprijs, want waarom zou je het voor minder doen? Door zoete handelen loop je wel de kans als flipper te worden aangemerkt. Onbedoeld, net zo min als sample aanbieders hier onbedoeld ook een bijdrage aan hebben geleverd.
Kortom, mijn stelling is dat door de ruime beschikbaarheid van samples het makkelijker is geworden een dure fles aan te schaffen.
Daarmee wordt de vraag groter en stijgt de second hand prijs, wat het de volgende keer nog makkelijker maakt om bij de release aan te schaffen, sample te proberen en eventueel duurder te verkopen. Kans op miskoop neemt af...vraag neemt toe...etc. Etc.
Neemt niet weg dat ik hoe dan ook heel blij ben met samplelaars!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Jan 2021, 11:59

Perry Veenendaal schreef:
Kortom, mijn stelling is dat door de ruime beschikbaarheid van samples het makkelijker is geworden een dure fles aan te schaffen.

Ik snap je redenatie en dat zal vast voor een aantal mensen inderdaad zo werken. Daarin ben ik waarschijnlijk gewoon nog ouderwets of naïef :gnif , ik koop om te drinken en als de aanschafprijs erg hoog is dan wil ik het gewoon eerst kunnen proeven. Met het 'risico' dat tegen die tijd de fles misschien niet meer te koop is, wat ook weer overkomelijk is want er komt altijd wel weer iets ánders moois langs.
2 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”