Auchentoshan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Auchentoshan expressies

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 28 Feb 2014, 00:55

Soundwave schreef:Is er trouwens al iemand die de Virgin Oak heeft geproefd? Ik ben erg nieuwsgierig, maar vind hem wel wat prijzig voor een NAS om op de gok te kopen.

Ik vind "wat prijzig" nog een redelijk understatement ;) Maar ik ben ook wel erg benieuwd. Zou het niet technisch gezien erg moeten lijken op Bourbon? Dat is ook nieuw Amerikaans eiken. (even los van de spirit die natuurlijk behoorlijk anders is)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Feb 2014, 01:05

Willem vd K schreef:
Soundwave schreef:Is er trouwens al iemand die de Virgin Oak heeft geproefd? Ik ben erg nieuwsgierig, maar vind hem wel wat prijzig voor een NAS om op de gok te kopen.

Ik vind "wat prijzig" nog een redelijk understatement ;) Maar ik ben ook wel erg benieuwd. Zou het niet technisch gezien erg moeten lijken op Bourbon? Dat is ook nieuw Amerikaans eiken. (even los van de spirit die natuurlijk behoorlijk anders is)

mjah, je kunt in ieder geval erg veel vanille van het eikenhout verwachten denk ik, maar het is wel een single malt, dus zoals je zelf al zegt toch echt anders. Zelf hoop ik eerder dat het wat weg heeft van bijvoorbeeld een Ealanta.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 28 Jan 2016, 00:22

Flesje Valinch gekocht, cask strength. Zat een typisch geurtje in wat ik eerst niet kon thuisbrengen maar heb het gevonden.......rauwe rode kool. Maar erg plezante rode kool. Herkent iemand dit?
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 29 Jan 2016, 19:56

Pinot noir of Spätburgunder wijn.

Zit ook vaak een koolgeur in.
1 x
Afbeelding

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Auchentoshan Three Wood

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 28 Dec 2017, 02:09

Ik heb nog geen proefnotities, maar ik trek net een fles Auchentoshan Three Wood open en ik vind het eigenlijk wat tegenvallen.

Iemand hier ervaring mee?

Het spul is zó zacht dat je amper het idee hebt whisky te drinken. 43% helpt ook niet echt.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Auchentoshan Three Wood

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 28 Dec 2017, 08:12

whiskyblog010 schreef:Ik heb nog geen proefnotities, maar ik trek net een fles Auchentoshan Three Wood open en ik vind het eigenlijk wat tegenvallen.
Iemand hier ervaring mee?
Het spul is zó zacht dat je amper het idee hebt whisky te drinken. 43% helpt ook niet echt.

Even samengevoegd met het Auchentoshan draadje / Edwin

Volgens mij is dit echt een instap whisky voor Auchentoshan.
Niet echt spannend, maar wel een lekkere opener voor een avondje genieten.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

whiskyblog010
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 29 Dec 2017, 15:27

edwinedje schreef:
Volgens mij is dit echt een instap whisky voor Auchentoshan.
Niet echt spannend, maar wel een lekkere opener voor een avondje genieten.

Zijn er voor jou Auchentoshans die wel spannend zijn? Ze gaan prat op die triple destillation, dus ze zullen volgens mij nooit als een bom inslaan.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Dec 2017, 15:32

whiskyblog010 schreef:Zijn er voor jou Auchentoshans die wel spannend zijn? Ze gaan prat op die triple destillation, dus ze zullen volgens mij nooit als een bom inslaan.

Ik heb ter plaatse een Blood Oak geprobeerd en dat was wel een hele ervaring.
Echter niet mijn ervaring. Te bitter bij gebrek aan een betere benaming.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -blood-oak

1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Dec 2017, 16:52

whiskyblog010 schreef:Zijn er voor jou Auchentoshans die wel spannend zijn? Ze gaan prat op die triple destillation, dus ze zullen volgens mij nooit als een bom inslaan.

Auchentoshan kan best heel lekker zijn vind ik.
Ik heb deze op de WB Gathering geproefd en die was heel goed. https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1992-w-f

Op Potstill in Amersfoort dit jaar ook eentje in de Signatory unchillfitered reeks geproefd die prima was.

Maar van de standaard OB instappers die ik geproefd heb was ik inderdaad niet echt onder de indruk. Volgens mij heeft auchentoshan gewoon de tijd in een goed vat nodig om zich mooi te ontwikkelen, een jaartje of 18+
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 26 Jan 2018, 09:33

Wouter1981 schreef:

Maar van de standaard OB instappers die ik geproefd heb was ik inderdaad niet echt onder de indruk. Volgens mij heeft auchentoshan gewoon de tijd in een goed vat nodig om zich mooi te ontwikkelen, een jaartje of 18+

Wat is jouw idee van Auchentoshan 18y? Heb hier net flesje van gekregen en wilde graag jouw ervaringen wel eens horen...
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jan 2018, 10:18

Nuyts schreef:
Wouter1981 schreef:

Wat is jouw idee van Auchentoshan 18y? Heb hier net flesje van gekregen en wilde graag jouw ervaringen wel eens horen...

Ik heb geen ervaring met de 18y OB. Wel met wat onafhankelijke flesjes van 18+. Die vond ik stuk voor stuk erg lekker, maar wel wat prijzig.
2 x

Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 26 Jan 2018, 11:26

Wouter1981 schreef:
Nuyts schreef:
Wouter1981 schreef:
Ik heb geen ervaring met de 18y OB. Wel met wat onafhankelijke flesjes van 18+. Die vond ik stuk voor stuk erg lekker, maar wel wat prijzig.

Dewelke? mss dat ik ergens wat samples kan verkrijgen of nr op zoek kan gaan...
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 26 Jan 2018, 11:30

Wouter1981 schreef:
Nuyts schreef:
Wouter1981 schreef:Maar van de standaard OB instappers die ik geproefd heb was ik inderdaad niet echt onder de indruk. Volgens mij heeft auchentoshan gewoon de tijd in een goed vat nodig om zich mooi te ontwikkelen, een jaartje of 18+

Ik heb gisteravond de 18yo geproefd en ik was er niet kapot van. Ik heb tot op heden een aantal OB's van Auchentoshans mogen proeven:

Heartwood
Solera
Three Wood

Ze hebben allemaal iets vlaks en iets weeïgs wat ik ook terug vindt bij Highland Park, ook niet mijn favoriete destilleerderij (da's een understatement).

Ik heb een aantal weken geleden zelf de 2007 MoS gekocht en die bevalt me wél. En ook de 1992 WhB sprak me wel aan. Waar dat aan ligt? Ik heb geen idee, misschien omdat de MoS en de WhB CS (of iig hoger ABV) is en de OB's niet?
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Jan 2018, 12:59

Nuyts schreef:
Wouter1981 schreef:
Nuyts schreef:

Dewelke? mss dat ik ergens wat samples kan verkrijgen of nr op zoek kan gaan...

Bijvoorbeeld deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-1992-w-f
Geloof ik ook nog te koop hier op het forum.
2 x

Afbeelding

19dave91
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 19dave91 » 04 Feb 2018, 22:55

De auchentoshan classic was één van mijn eerste whiskys die ik kocht voor mijn vader. Ikzelf dronk toen (nog) geen whisky. Ik had wel is een ballentine's etc geproefd bij vrienden en vond dat nooit lekker. Toen nam ik een nipje van deze whisky op aanraden van me pa en ik was om. Gewoon een mooie lichte malt.

Later heb ik van auchentoshan ook de 12yo en three wood gekocht. De three wood is vanaf toen tot nu nog steeds één van de flessen die altijd in huis is. Hele mooie prettige whisky.

Verder heb ik ook eens een flesje amarican oak gehaald van auchentoshan maar die kon we mat minder bekoren. Vond hem niet slecht maar wel wat matig.
Laatst gewijzigd door 19dave91 op 16 Feb 2018, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”