Glenfiddich bottelingen en expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glenfiddich bottelingen en expressies

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 01 Sep 2016, 22:05

Dat valt op zich nog mee.
Wordt het misschien wel de moeite waard om te gaan uitproberen. Ben er wel benieuwd naar! :hoera
0 x
Afbeelding

mQkz
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mQkz » 05 Sep 2016, 14:28

Ik ben er ook heel benieuwd naar! Het verrast me wel dat ze 17 Bourbon vaten hebben gekozen en slechts 2 sherry.
0 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 07 Sep 2016, 09:52

De XX en de IPA zullen vanaf medio oktober in Nederland leverbaar zijn. De prijs zal rond de €55 - €60,- liggen.
1 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 08 Sep 2016, 08:05

Ik ben benieuwd of ze ook op het Whisky Festival in Den-Haag te proeven zijn. Misschien dat ik ze toch eerst even wil keuren voordat ik de flessen aan ga schaffen (ondanks dat de prijs enorm meevalt).
0 x
Afbeelding

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 09 Sep 2016, 21:22

Beide whisky's zijn al te krijgen bij de whiskyexchange

https://www.thewhiskyexchange.com/b/40/ ... tch-whisky
0 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 09 Sep 2016, 22:10

Project XX Reviews

Palate: Chocolate covered caramels, black pepper, orange cream and singed orange people lead things, with milk chocolate truffles and hazelnuts bringing up the rear. Water reveals the toffee from the nose on the palate as well as adding sweet stewed apples and sharp Granny Smiths.

:Scratch :Scratch :Scratch
0 x

CptRedEye
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CptRedEye » 19 Sep 2016, 14:11

Met geluk heb ik de IPA van Glenfiddich al mogen proeven op het whiskyfestival in Vroenhoven georganiseerd door Bams. Ik ging in gezelschap van een fanatiek speciaal bier drinken en de 'fiddich vond hij fantastisch!

Ik heb me laten vertellen dat Glenfiddich eerst hun whisky lagert in Amerikaans eikenhouten vaten. Vervolgens kopen zij IPA's op van een lokale brouwerij en de whisky maakt plaats voor het bier. Na 3 maanden wordt de IPA weer verkocht (onduidelijk aan wie of hoe) en krijgt de whisky z'n IPA finish. Helaas geen uitgebreide review, maar dit is wat ik snel neer gekrabbeld had:

Neus
Mout op de voorgrond gevolgd door steenvruchten, wat overgaat in kaneel met een hint hop.

Smaak
Soepel en licht mondgevoel, terwijl er vrijwel alleen 'warme' smaken in voorkomen. Caramel, fruit en een prikkelend klein bittertje.

Afdronk
Zoete mout die medium - lang blijft hangen.

80/100

Aparte whisky en een leuk experiment van Glenfiddich. Om eerlijk te zijn zou ik er zelf niet snel een fles van in huis halen.. De IPA finish een leuke gimmick, maar het blijft bovenal een marketing trucje. Klein detail is overigens wel dat dit m'n 4e dram van de dag was, dus echt een precieze indicatie zal deze proefnotitie niet geven vrees ik :HitHead
Laatst gewijzigd door CptRedEye op 19 Sep 2016, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Wat niet is, kan nog komen.

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 19 Sep 2016, 18:58

CptRedEye schreef:Met geluk heb ik de IPA van Glenfiddich al mogen proeven op het whiskyfestival in Vroenhoven georganiseerd door Bams. Ik ging in gezelschap van een fanatiek speciaal bier drinken en de 'fiddich vond hij fantastisch!

Klinkt best wel goed, wordt zo steeds meer benieuwd naar deze Glenfiddich! :D
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Sep 2016, 10:27

Ik zag 'm op het whisky event in Eindhoven, maar hij was op (...).

Toch een raar verhaal. IPA is nu juist een bier dat niet geschikt is om te rijpen op vat (al die dure hop heeft dan weinig zin). Ik kan me zo ook geen vatgerijpte IPA voor de geest halen, dus waar heeft Glenfiddich die vaten vandaan?

Ik hou wel van een experimentje, dus ik zou 'm wel eens willen proberen. Misschien ooit nog eens.
0 x

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 26 Sep 2016, 10:34

Glenfiddich heeft eigen vaten gebruikt, die ze zelf hebben laten vullen met de IPA. Na verloop van tijd is de IPA er weer uit gehaald, om de whisky erin te finishen.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Sep 2016, 11:33

Dat lijkt dus overeen te komen met het seasonen van vaten met sherry. Dat wordt ook niet echt (meer altijd) gedaan voor de sherryconsumptie zelf maar om de smaak voor de rijping te optimaliseren.

Ik ben ook nog steeds benieuwd.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Sep 2016, 11:48

RBwhiskyworld schreef:Glenfiddich heeft eigen vaten gebruikt, die ze zelf hebben laten vullen met de IPA. Na verloop van tijd is de IPA er weer uit gehaald, om de whisky erin te finishen.

En dat bier wordt dan ook nog gebotteld?
Dan zou ik ze allebei wel eens willen proberen.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 26 Sep 2016, 12:15

-Roy- schreef:Ik zag 'm op het whisky event in Eindhoven, maar hij was op (...).

Toch een raar verhaal. IPA is nu juist een bier dat niet geschikt is om te rijpen op vat (al die dure hop heeft dan weinig zin). Ik kan me zo ook geen vatgerijpte IPA voor de geest halen, dus waar heeft Glenfiddich die vaten vandaan?

Ik hou wel van een experimentje, dus ik zou 'm wel eens willen proberen. Misschien ooit nog eens.

Wellicht daarom maar 3 maanden op vat gezeten, samen met het duikt dat IPA's beperkt goed blijven...?
0 x
Afbeelding

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 26 Sep 2016, 12:17

-Roy- schreef:
RBwhiskyworld schreef:Glenfiddich heeft eigen vaten gebruikt, die ze zelf hebben laten vullen met de IPA. Na verloop van tijd is de IPA er weer uit gehaald, om de whisky erin te finishen.

En dat bier wordt dan ook nog gebotteld?
Dan zou ik ze allebei wel eens willen proberen.

Ja de IPA zal ook beschikbaar komen. Het is nog niet precies bekend wanneer, maar de verwachting is ergens tegen december.
1 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Sep 2016, 13:31

avdboom schreef:Wellicht daarom maar 3 maanden op vat gezeten, samen met het duikt dat IPA's beperkt goed blijven...?

IPA's blijven juist wel goed. Het idee van het heel veel toevoegen van hop is juist dat het bier langer goed blijft. Hop werkt namelijk desinfecterend (en smaakversterkend). "India Pale Ale" is niet als naam gekozen omdat het uit India komt, maar omdat het bier goed bleef tot India.
Maar goed, IPA's 'rijpen' niet, of beter gezegd, de hoppigheid gaat er af als je IPA laat rijpen (en de hop is (zeker op dit moment) het duurste ingrediënt van bier) en de vraag is of je het zoete van het hout wil hebben in een bier dat bitter hoort te zijn.

Maar goed, zoals ik zei, ik sta wel open voor een experiment, dus ik ben op zich wel benieuwd naar beide expressies.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”