Ik was eindelijk zelf in de gelegenheid om te proeven

Ik doe mijn best om eea op te schrijven.
Neus
Direct herkenbaar als Ardbeg dat rokerige is er. Maar ook: gedroogde abrikoos, rozijnen en een beetje sinaasappel. De Marsala is in de neus nog wat ver weg, licht en dan opeens toch ook banaan. Als je het naast sherryfinishes houdt is dit minder "donker" (ook qua kleur) en zwaar dan Oloroso, meer droog en subtiel ofzo, wel prettig
Smaak
Citrus en lichte turfnoten komen eerst, gevolgd door appeltaart, dadels en pure chocolade. De Marsala lijkt te zorgen voor een rozijnen- en pruimenzoet dat in balans blijft met de typische Ardbeg, zonder het te verdringen. Kaneel (en weer die banaan) komt later, maakt het geheel zacht zelfs. Het is zeker niet de meest complexe Ardbeg ooit, maar de balans is genuanceerder dan de marketingjumbomumbo doet vermoeden.
Afdronk
Cacao, rookhout / BBQ, een beetje pittige peper en tot het einde een zweem gedroogde sinaasappelschil. Lekker met stukje pure chocolade!
Als Marsala-liefhebber is dit wat mij betreft best geslaagd. Niet zo rauw en intens als Uigeadail, niet zo puur als de 10 jaar CS, maar een eigen plekje in de range. Rond €100 geen koopje, maar ook weer niet afzetterij.