Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is volgens jullie leuk om te verzamelen

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Jan 2016, 00:09

Michaël schreef:... Mijn uitspraak is vooral een uiting van een ervaring die ik enkele maanden geleden opdeed in de whisky bar van dhr. Minnekeer in Gent. Alles waarvan ik dacht dat ik goed deed, bleek daar fout. Water in whisky doen: not done. Je glas afdekken: not done. Het glencairn-glas: dikke zever en pure commerce. Zulke ervaringen werken verwarrend voor de beginnende liefhebber.

Volgens mij drink je whisky voor jezelf, en geniet je ervan op je eigen manier. Vanuit dat oogpunt is er volgens mij nooit sprake van goed of fout, het is allemaal persoonlijk, en eenieders geur en smaak is ook weer anders. Alle beweringen, ervaringen en tips van anderen kun je ter harte nemen of in ieder geval uitproberen om te zien of het voor jezelf het genot van de whisky-liefhebberij verhoogt, en of je een mening deelt of niet.
De kwestie wel of geen (paar druppeltjes) water in je whisky: Probeer het uit en zie of je dram er (nog) beter van wordt of juist niet. Het soort glas, maar net wat je zelf prettig vindt drinken of extra vindt bijdragen aan de whiskybeleving. En zo verder.
Al kieper je een 300+ euro whisky van 30 jaar oud in je cola, het is dan jouw whisky van jouw centen betaald en als dat de manier is waarop je hem wilt drinken, dan is het zo en wat anderen daar dan van vinden is dan eigenlijk helemaal niet relevant. Om maar een slecht voorbeeld te geven he ;)

Bottom line: Neem dingen die je leest, hoort of ziet mee, probeer het eventueel uit, ervaar het zelf, en ontwikkel zo je eigen persoonlijke mening en voorkeur, en doe dáár je voordeel mee.
10 x

more4malt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor more4malt » 22 Jan 2016, 00:55

100% mee eens Dre, zou het niet beter kunnen verwoorden. :goedgedaan
1 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 22 Jan 2016, 07:41

Dre schreef:
Michaël schreef:... Mijn uitspraak is vooral een uiting van een ervaring die ik enkele maanden geleden opdeed in de whisky bar van dhr. Minnekeer in Gent. Alles waarvan ik dacht dat ik goed deed, bleek daar fout. Water in whisky doen: not done. Je glas afdekken: not done. Het glencairn-glas: dikke zever en pure commerce. Zulke ervaringen werken verwarrend voor de beginnende liefhebber.

Bij een proeverij werd ons uitgelegd dat de whisky voor sommige te sterk kan zijn. En dan kan je er een of twee druppels water bij doen. Omdat die voor jou dan misschien beter smaakt. Je proeft iid voor jezelf en niet voor anderen. Je moet er juist van genieten :Proost
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 22 Jan 2016, 12:06

Dre schreef:

Volgens mij drink je whisky voor jezelf, en geniet je ervan op je eigen manier. Vanuit dat oogpunt is er volgens mij nooit sprake van goed of fout, het is allemaal persoonlijk, en eenieders geur en smaak is ook weer anders. Alle beweringen, ervaringen en tips van anderen kun je ter harte nemen of in ieder geval uitproberen om te zien of het voor jezelf het genot van de whisky-liefhebberij verhoogt, en of je een mening deelt of niet.
De kwestie wel of geen (paar druppeltjes) water in je whisky: Probeer het uit en zie of je dram er (nog) beter van wordt of juist niet. Het soort glas, maar net wat je zelf prettig vindt drinken of extra vindt bijdragen aan de whiskybeleving. En zo verder.
Al kieper je een 300+ euro whisky van 30 jaar oud in je cola, het is dan jouw whisky van jouw centen betaald en als dat de manier is waarop je hem wilt drinken, dan is het zo en wat anderen daar dan van vinden is dan eigenlijk helemaal niet relevant. Om maar een slecht voorbeeld te geven he ;)

Bottom line: Neem dingen die je leest, hoort of ziet mee, probeer het eventueel uit, ervaar het zelf, en ontwikkel zo je eigen persoonlijke mening en voorkeur, en doe dáár je voordeel mee.

Super goed gezegd ! "Wijsheid" :hoedaf
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 22 Jan 2016, 20:02

Michaël schreef:... Zulke ervaringen werken verwarrend voor de beginnende liefhebber.

Ik ken het gevoel! Ik heb best een aantal proeverijen bijgewoond en er zijn gewoon veel mensen die elkaar zwaar tegenspreken. Wel of geen water bij de whisky, glazen, hoe je de smaak definieert. Dit is heel erg verwarrend en dat zal je houden de eerste paar keer dat je met een ''kenner'' in gesprek raakt.
Het belangrijkste is dat je ervan geniet op je eigen manier, al vind je het heerlijk om uit shotglaasjes te drinken! ieder zijn eigen manier en die ervaring is leuk om zelf op te bouwen en te ontdekken. :hoera
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 22 Jan 2016, 20:13

Herkenbaar, slapeloze nachten kreeg ik ervan, maar ik heb dat nu achter me gelaten en uiteindelijk ontwikkel je eigen stijl. Ik drink graag een whisky naast een ijskoude pils. Ik vind het heerlijk om een leuke fles op tafel te zetten na een lekkere maaltijd in goed gezelschap. Analyseren gaat mij niet goed af, de lol is er dan snel af, het wordt te serieus. Ik kan ook een fles bij wijze van spreke verhogen van een 80 naar een 88 op WB of andersom. Samples proeven vind ik dan ook heel moeilijk, ik moet een fles leren kennen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 22 Jan 2016, 21:27

Water in whisky is vooral van belang als je lekker wilt snuffelen: als ik een 60% dram onverdund aan het nosen ben is ie te scherp, zeker jonge whisky. Prikt ie in je neus; water er bij. Als het prikt kun je niet goed ruiken, maar dat is mijn persoonlijke mening.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jan 2016, 21:34

Snuffelen doe ik wel in mijn vrije tijd :bigsmile M.a.w. ik ben zuinig met water, heb regelmatig een whisky geproefd door 2 glazen van dezelfde whisky naast elkaar in te schenken: met en zonder water. Vaak is het glas zonder water als betere uit de bus gekomen.
Alleen als een whisky erg gesloten ruikt (ik herken weinig geuren), of zoals Edwin al stelt, als hij erg prikkelt, druppel ik wat.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 22 Jan 2016, 21:52

Maaaaaarrrrrr.

Morgen is het weer zaterdag en ga ik weer eens even bij de slijter langs voor een leukextra fles. Heb mijn oogen laten vallen op een talisker 30 voor de verzameling. Maar neem ook een lekker flesje hp 12 mee.

:schotland
1 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 22 Jan 2016, 21:54

jimvs85 schreef:Maaaaaarrrrrr.

Morgen is het weer zaterdag en ga ik weer eens even bij de slijter langs voor een leukextra fles. Heb mijn oogen laten vallen op een talisker 30 voor de verzameling. Maar neem ook een lekker flesje hp 12 mee.

:schotland

HP 12 ? weet je dat zeker? Niet om betweterig te doen maar een Benromach of Springbank is ook erg lekker.
0 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 22 Jan 2016, 21:58

Ook lekker.
Maar me hp 12 is op en ben ik ook wel gek op

Maar talisker 30 valt wel in de smaak?...
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 22 Jan 2016, 22:06

jimvs85 schreef:Ook lekker.
Maar me hp 12 is op en ben ik ook wel gek op

Maar talisker 30 valt wel in de smaak?...

Belangrijker is dat hij jou in de smaak valt lijkt me.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 22 Jan 2016, 22:10

Ja ja dat zeker.
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 22 Jan 2016, 22:13

Wat betaal je zo'n 30 jarige Talisker? Misschien eens rondsnuiven wat voor andere mooie 30'ers je van dit geld kan kopen?
0 x

Stephandebeen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stephandebeen » 22 Jan 2016, 23:44

Opeth83 schreef:Wat betaal je zo'n 30 jarige Talisker? Misschien eens rondsnuiven wat voor andere mooie 30'ers je van dit geld kan kopen?

:Scratch daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”