Michaël schreef:... Mijn uitspraak is vooral een uiting van een ervaring die ik enkele maanden geleden opdeed in de whisky bar van dhr. Minnekeer in Gent. Alles waarvan ik dacht dat ik goed deed, bleek daar fout. Water in whisky doen: not done. Je glas afdekken: not done. Het glencairn-glas: dikke zever en pure commerce. Zulke ervaringen werken verwarrend voor de beginnende liefhebber.
Volgens mij drink je whisky voor jezelf, en geniet je ervan op je eigen manier. Vanuit dat oogpunt is er volgens mij nooit sprake van goed of fout, het is allemaal persoonlijk, en eenieders geur en smaak is ook weer anders. Alle beweringen, ervaringen en tips van anderen kun je ter harte nemen of in ieder geval uitproberen om te zien of het voor jezelf het genot van de whisky-liefhebberij verhoogt, en of je een mening deelt of niet.
De kwestie wel of geen (paar druppeltjes) water in je whisky: Probeer het uit en zie of je dram er (nog) beter van wordt of juist niet. Het soort glas, maar net wat je zelf prettig vindt drinken of extra vindt bijdragen aan de whiskybeleving. En zo verder.
Al kieper je een 300+ euro whisky van 30 jaar oud in je cola, het is dan jouw whisky van jouw centen betaald en als dat de manier is waarop je hem wilt drinken, dan is het zo en wat anderen daar dan van vinden is dan eigenlijk helemaal niet relevant. Om maar een slecht voorbeeld te geven he
Bottom line: Neem dingen die je leest, hoort of ziet mee, probeer het eventueel uit, ervaar het zelf, en ontwikkel zo je eigen persoonlijke mening en voorkeur, en doe dáár je voordeel mee.

M.a.w. ik ben zuinig met water, heb regelmatig een whisky geproefd door 2 glazen van dezelfde whisky naast elkaar in te schenken: met en zonder water. Vaak is het glas zonder water als betere uit de bus gekomen. 
daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar