Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Jan 2016, 11:50
Ik snap wel dat dit niet top of mind is en al gauw als groen en zuur gezever overkomt. Mijn insteek is echter eerder bedrijfsmatig (en ik werk in de sector van verpakkingen en verpakkingsafval dus plaatste mijn post niet zonder onderbouwing in mijn hoofd).
Ik snap dus je reactie, maar het is in mijn optiek appels met peren vergelijken. Transport is meer een handelsgerelateerde activiteit, een verpakking aanpassen is een autonome beslissing (los van welke handelsbetrekking dan ook). Dit is dus eenvoudiger te realiseren. Bovendien: hoe minder verpakkingsmateriaal, hoe lager de kosten, hoe lager de prijs (tenzij iemand er grof op zit te verdienen).
Een rekensom:
In 2014 hebben de leden van de SWA meer dan 357 miljoen liter pure alcohol verkocht. Rekening houdend met een gemiddelde ABV van 42% kom je dan uit op ruim 850 miljoen liter whisky en ruim 1,2 miljard flessen. De gemiddelde fles is met ca. 900 gram al aan de zware kant (de wijnindustrie heeft flessen die soms maar 350 gram wegen), laat staan de zware "luxe" flessen. De whiskyflessen kunnen dus lichter, zo'n 300 tot 600 gram per fles.
Dit is in totaal een gewichtsbesparing van 284.000 tot 568.000 ton glas per jaar. Omgerekend is dit een potentieel van besparing van uitstoot van CO2-equivalenten van 125.000 tot 250.000 ton. Dit bespaart vervolgens ook weer uitstoot van diesel in het transport, omdat vrachtwagens lichter beladen zijn.
En dat allemaal is kostprijsverlagend...
2 x
Affirmanti incumbit probatio