Glengoyne 15yo single cask 205

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
frenkb
Actief lid
Actief lid

Glengoyne 15yo single cask 205

Ongelezen berichtdoor frenkb » 21 Jan 2016, 19:57

Onlangs heeft Glengoyne een nieuwe single cask uitgebracht onder eigen label, een 15yo uit het casknummer 205. Wederom een schitterende verpakking en prachtige verhalen. Echter durven ze voor deze toch maar 15 jaar oude single cask 200GBP te vragen, een kleine 260 euro excl. verzendkosten a 13 Sterling. Wat de fles richting de 300 euro duwt. Alleen te koop bij Glengoyne zelf.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze prijsstelling en of iemand deze al heeft kunnen tasten :)

Afbeelding
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Glengoyne 15yo single cask 205

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Jan 2016, 20:40

Kennelijk hebben ze een student marketing die denkt dat met een mooi houten kistje en exclusieve distributie het jaar een vliegende start gaat krijgen...
Prijsstelling is volslagen bezopen voor een 15 yo; de briljante 25 yo op 48% koop je voor minder.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 21 Jan 2016, 20:52

Oogadal schreef:Kennelijk hebben ze een student marketing die denkt dat met een mooi houten kistje en exclusieve distributie het jaar een vliegende start gaat krijgen...

Die loopt ook stage bij The Glenlivet
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 21 Jan 2016, 21:26

Klopt. da's dezelfde :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

frenkb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor frenkb » 21 Jan 2016, 21:30

Oogadal schreef:Klopt. da's dezelfde :P

Zo mogelijk nog erger: 11yo voor 295 :Protest
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Jan 2016, 09:22

Een superieure 15yo zou bij mij max 75 euro mogen kosten.
Deze laat ik over aan mensen die denken dat deze fles een leuke investering is, want exclusief en blablablamarketingblablabla
0 x

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 22 Jan 2016, 09:53

defeatless schreef:Een superieure 15yo zou bij mij max 75 euro mogen kosten.
Deze laat ik over aan mensen die denken dat deze fles een leuke investering is, want exclusief en blablablamarketingblablabla

Je vergeet blablablabla te benoemen
0 x

frenkb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor frenkb » 22 Jan 2016, 14:41

Dan ga ik lekker voor de 25yo en vergeet ik de 15yo lekker :dancing
1 x
Afbeelding

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 22 Jan 2016, 15:34

frenkb schreef:Dan ga ik lekker voor de 25yo en vergeet ik de 15yo lekker :dancing

kan je maar 1 ding zeggen ZEKER DOEN de 25 is hemels :respect
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Jan 2016, 08:37

Hoe zeer ik Glengoyne mag en hoe lekker de 25yo ook is, de prijzen van hun "specials" zijn echt over de top.
Ik hoop dat ik Glengoyne kan bezoeken dit jaar en zou deze 15 yo dan graag tegen de Teapot Dram willen proeven. Die is ook al aan de prijs, maar ca 100 pondjes goedkoper.

Ik stoor me ook aan al die overdadige verpakking. Kan echt niet meer in een tijd waar bedrijven worden geacht om klimaatbewust bezig te zijn. Bovendien gelden er EU-richtlijnen tav milieuvriendelijke verpakking. Wordt eens tijd dat overheden strenger gaan controleren. Dan is hopelijk een deel van de blablabla voorbij en is er weer een reden minder om hoge prijzen te vragen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Jan 2016, 09:47

Ach Paul, zolang vrijwel elke multinational voor de diverse Europese landen haar eigen prijs en marketing beleid uitstippelt en de helft van de vrachtwagens binnen Europa alleen maar met dezelfde goederen kriskras heen en weer rijden denk ik dat die paar houten kistjes niet veel uitmaken..... Misschien planten ze wel boompjes ter compensatie, waar waarschijnlijk nog subsidie op te krijgen is ook vanuit Brussel..
Ik koop mijn handel bijvoorbeeld in Denemarken of Polen, waarbij het van België eerst naar DK gaat, dan terug naar NL waar ik het verkoop aan klanten in Nl, België en Duitsland.....
En die duurbetaalde dagdromers in Brussel maken zich druk over het wattage van een stofzuiger en bedenken een volslagen achterhaalde meetmethode voor uitstoot van auto's. What's next: dat een A-4 tje 1 cm kleiner moet worden?
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Jan 2016, 11:50

Ik snap wel dat dit niet top of mind is en al gauw als groen en zuur gezever overkomt. Mijn insteek is echter eerder bedrijfsmatig (en ik werk in de sector van verpakkingen en verpakkingsafval dus plaatste mijn post niet zonder onderbouwing in mijn hoofd).

Ik snap dus je reactie, maar het is in mijn optiek appels met peren vergelijken. Transport is meer een handelsgerelateerde activiteit, een verpakking aanpassen is een autonome beslissing (los van welke handelsbetrekking dan ook). Dit is dus eenvoudiger te realiseren. Bovendien: hoe minder verpakkingsmateriaal, hoe lager de kosten, hoe lager de prijs (tenzij iemand er grof op zit te verdienen).

Een rekensom:

In 2014 hebben de leden van de SWA meer dan 357 miljoen liter pure alcohol verkocht. Rekening houdend met een gemiddelde ABV van 42% kom je dan uit op ruim 850 miljoen liter whisky en ruim 1,2 miljard flessen. De gemiddelde fles is met ca. 900 gram al aan de zware kant (de wijnindustrie heeft flessen die soms maar 350 gram wegen), laat staan de zware "luxe" flessen. De whiskyflessen kunnen dus lichter, zo'n 300 tot 600 gram per fles.

Dit is in totaal een gewichtsbesparing van 284.000 tot 568.000 ton glas per jaar. Omgerekend is dit een potentieel van besparing van uitstoot van CO2-equivalenten van 125.000 tot 250.000 ton. Dit bespaart vervolgens ook weer uitstoot van diesel in het transport, omdat vrachtwagens lichter beladen zijn.

En dat allemaal is kostprijsverlagend...
2 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Jan 2016, 12:54

Je slaat de spijker op z'n kop Paul; heel de EU is bezig met maar 1 dingetje en alles wat verder daar niet direct mee te maken heeft wordt van tafel geschoven onder het mom appels en peren. Wat denk je dat een vrachauto aan CO2 uitblaft omdat ie eerst 1000 kilometer naar Denemarken moet rijden, vervolgens weer 800 terug naar NL en in NL weer 500 kilometer naar diverse klanten terwijl het ook direct had gekund en je dus zo maar 2000 kilometer CO2 bespaart. En een vrachtauto stoot net even iets meer uit als een Prius, ik gok 500 gram de kilometer. Dus da's al 1 ton alleen voor die ene auto naar mij toen en dat 25 keer per jaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de extra CO2 uitstoot doordat deze onnodige kilometers leiden tot extra druk op het wegennet en dus files.

De hele aanpak van milieubesparende maatregelen is een complete farce, één groot toneelstuk met de EU als grote regisseur om vooral zichzelf aan het werk te houden en lekker op onze kosten te smeren en fêteren.
Wat dacht je van de CO2 belasting van die bezopen maandelijkse migratie van Brussel naar Straatsburg? Of lopen ze dat stukje?

In het echte bedrijfsleven begin je daar waar het snelst het beste resultaat is te boeken met de minste kosten. Ik volg je gedachtegang zeker, maar ik denk dat het vrij naïef is om te verwachten dat een besparing van € 2 de fles aan de productiezijde gaat leiden tot een prijsverlaging voor de consument. En terecht, als een bedrijf een inspanning doet om de kostprijs te verlagen hebben ze geen enkele verplichting dat voordeel gelijk weer weg te geven. Dat doe ik ook niet.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 23 Jan 2016, 13:12

Oh jeetje! Gaan we zover off-topic. Zullen we discussies over Brussel vermijden. Daar zijn andere fora voor. Door de dagdromers in Brussel kan je immers relatief goedkoop een fles whisky in Denemarken bestellen, toch?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 23 Jan 2016, 15:08

Da's dan ook off topic want whisky is nou net weer niet voordeliger in DK....

Maar om weer terug te dwalen naar on topic; als die Glengoyne 15 yo ipv € 260 door een goedkopere fles naar € 258 gaat vind ik 'm nog steeds stevig te duur ;)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”