Highland Park expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 08 Jan 2016, 13:06

Jonadawi schreef:Eerder € 450-500

wow dat is veel geld voor een 12jaar oude whisky :Scratch :HitHead
voor die prijs kan je een macallen speymalt 1981 kopen (32jaar)
https://www.bestofwhisky.com/be/macalla ... phail.html
0 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 10 Jan 2016, 13:33

Vraagje

Kan iemand mij die gigantische prijsstijging uitleggen van de hp 18

Hij is even niet leverbaar geweest en daarna ineens 100 euro geworden bij gall & gall en bij andere zelfs soms nog duurder.

Vorig jaar kocht ik deze fles nog voor 65 euro.

Mogelijk is deze vraag al voorbij gekomen. Maar heb niks terug kunnen vinden.

Grtz
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 10 Jan 2016, 18:11

jimvs85 schreef:Kan iemand mij die gigantische prijsstijging uitleggen van de hp 18

Wat je hier ziet is de treurige tendens dat 18+ whisky behoorlijk in prijs gestegen is en Highland Park volgt die trend. Ik vrees dat deze prijsontwikkeling op korte termijn niet zal afremmen. Ik heb toevallig net nog een HP18 op en voor de prijzen van tegenwoordig zal ik geen nieuwe aanschaffen. Jammer, want wat Highland Park aan bottelingen uitbrengt vind ik doorgaans best smakelijk. :(
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

BorisR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor BorisR » 13 Jan 2016, 18:42

Ik heb gisteren mijn flesje HP12 opengemaakt en ik ben zeer tevreden. Smaak van licht rokerig tot zoete tonen en zelfs een licht zuurtje. Heerlijke whisky en een aanrader voor beginners zoals ikzelf :bigsmile
1 x

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 13 Jan 2016, 19:11

BorisR schreef:Ik heb gisteren mijn flesje HP12 opengemaakt en ik ben zeer tevreden. Smaak van licht rokerig tot zoete tonen en zelfs een licht zuurtje. Heerlijke whisky en een aanrader voor beginners zoals ikzelf :bigsmile

Inderdaad een hele mooie allround whisky, goede keuze :goedgedaan
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Jan 2016, 20:04

jimvs85 schreef:
Kan iemand mij die gigantische prijsstijging uitleggen van de hp 18?

Heeft zeker heel veel te maken met de aankondiging van HP zelf dat hun output voor 2015 gehalveerd zou worden tov die van 2014 en dat hebben ze als reden aangegrepen om de prijzen fors te verhogen.
Het is ook wel logisch want zolang er mafketels zijn die voor een beduidend mindere 16 yo in een gefiguurzaagd Ikea kistje het VIER voudige willen betalen als voor de 18 yo zou ik het als distillery ook niet kunnen aanzien als mijn kwalitatief veel betere whisky voor een kwart van de prijs de poort uit zou gaan.
(Om binnenkort nog zo'n Ikea serie op de markt te droppen moet je immers wel voldoende > 16 yo hebben he.... :o )
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Jan 2016, 20:17

Oogadal schreef:
jimvs85 schreef:
Kan iemand mij die gigantische prijsstijging uitleggen van de hp 18?

Heeft zeker heel veel te maken met de aankondiging van HP zelf dat hun output voor 2015 gehalveerd zou worden tov die van 2014 en dat hebben ze als reden aangegrepen om de prijzen fors te verhogen.
Het is ook wel logisch want zolang er mafketels zijn die voor een beduidend mindere 16 yo in een gefiguurzaagd Ikea kistje het VIER voudige willen betalen als voor de 18 yo zou ik het als distillery ook niet kunnen aanzien als mijn kwalitatief veel betere whisky voor een kwart van de prijs de poort uit zou gaan.
(Om binnenkort nog zo'n Ikea serie op de markt te droppen moet je immers wel voldoende > 16 yo hebben he.... :o )

Ho ho, die kistjes van Highland Park hoef je toch zeker niet zelf in elkaar te zetten hè? ;)
4 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 14 Jan 2016, 10:57

Dre schreef:Ho ho, die kistjes van Highland Park hoef je toch zeker niet zelf in elkaar te zetten hè? ;)

:P Ik zie het al voor me... met een plastic zakje met schroefjes en plugjes en een schroevendraaier erbij en dan zo'n IKEA Jip & Janneke handleiding. Ben benieuwd hoeveel mensen die gemonteerd krijgen voor de fles leeg is :gnif
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 14 Jan 2016, 14:08

jimvs85 schreef:Kan iemand mij die gigantische prijsstijging uitleggen van de hp 18

Uitleggen niet. Maar ik heb begrepen dat er een nieuwe prijsstijging van de HP18 (en misschien ook wel andere HP-expressies) aan zit te komen. Eind 2014 is de (inkoop)prijs van de HP18 met 25 procent verhoogd. Een van mijn favoriete slijters (niet iemand ie zomaar onzin lult) wist me nu te vertellen dat er weer een verhoging van 30 procent doorgevoerd is. Dus de HP18 zal binnenkort wel nog meer in prijs gaan stijgen.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Jan 2016, 18:29

Ze lijken de draad een beetje kwijt te zijn bij Highland Park als dat gaat gebeuren! Een verhoging in een dik jaar van dik 60% is toch voor geen meter uit te leggen? En wij maar denken dat de graaicultuur alleen in de financiële wereld en bij tob bestuurders voorkomt... :blacklist
Het is te hopen dat ze hier voor worden afgestraft, maar gezien alle hypes zal dat waarschijnlijk niet eens gebeuren. Het pad naar een jaarlijkse verhoging van de prijzen met dubbele cijfers wordt zo wel heel makkelijk geëffend.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Jan 2016, 19:54

Laten we zeggen... Hoge bomen vangen veel wind... Als het op een dag gaat stormen...
0 x
Afbeelding

Rsold
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rsold » 16 Jan 2016, 14:54

Jammer dat er weer een prijsverhoging zit aan te komen. De 18 yo is 1 van mijn favoriete whisky.

Ik denk dat mensen nu nog meer naar andere goede en goedkopere alternatieven over gaan.

Ik ben dan bang dat het niet lang zal duren dat deze ook weer met de prijs omhoog gaan.

Jammer want zo wordt een leuke betaalbare hobby bijna onbetaalbaar.
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 20 Jan 2016, 20:58

Als ik me niet vergis hebben we een HP Brand ambassadeur onder de forumleden ;) ik zou het cool vinden moesten we vanuit HP een rationale ivm de prijsstijgingen doorkrijgen.
1 x

Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 22 Jan 2016, 13:31

Whiskieke schreef:Als ik me niet vergis hebben we een HP Brand ambassadeur onder de forumleden ;) ik zou het cool vinden moesten we vanuit HP een rationale ivm de prijsstijgingen doorkrijgen.

You rang? ;)

Ik lees goede opmerkingen boven. We hebben niet genoeg voorraad om aan de vraag van 18YO te voldoen. Dit is de afgelopen jaren al een probleem voor ons, waardoor de prijzen per jaar gestegen zijn.

Achtergrondinformatie: in 2013 hadden we wereldwijd 130.000 flessen 18YO. In 2014 65.000. 2015 en 2016 weer minder. Tekorten van 18YO stock komen hoofdzakelijk door groei in consumptie van 12YO en 15YO. De 15YO wordt nog maar mondjesmaat tot helemaal niet gebotteld, zodat we die voorraad langer kunnen laten rijpen. Daar komt nog bij dat niet alle vaten die minimaal 18 jaar rijpen ook geschikt zijn voor gebruik in onze 18YO. Een drawback van het bottelen op natuurlijke kleur :).

Voor 12YO is dat anders, dit is namelijk de HP waarmee meeste nieuwe liefhebbers voor het eerst kennismaken. Die prijs is de afgelopen jaren ook vrij constant gebleven (ik doel hier op de verkoopadviesprijs, die sinds 2011 van zo'n €36 naar €41 gestegen is). Deze willen we dus ook niet terugschroeven.

In oktober 2014 hebben we Dark Origins geïntroduceerd, om het prijsverschil tussen 12YO en 18YO op te kunnen vangen. Daarvoor gebruiken we voornamelijk vaten die bovengemiddeld actief zijn (één vatting bestaat voor 80% uit first fill sherryvaten), zodat we die daarna kunnen gebruiken als refill sherryvat voor meer gentle maturation.

Bovenstaande oplossingen geven ons ademruimte om meer geschikte voorraad van 18YO op te bouwen, zodat we in de toekomst beter aan de vraag kunnen voldoen. Hoop dat dit jullie enig licht op de zaken biedt!
10 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 22 Jan 2016, 14:58

Bedankt voor de uitleg mbt HP18 - appreciated.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”