Tips voor een beginner...

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
klaas1974
Actief lid
Actief lid

Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 19 Okt 2015, 23:10

Mijn zeer beperkte ervaring tot nu toe:
Jura: niet mijn ding!
Glenfiddich 12: ++
Glenfiddich 18: +++
talisker 10: -
bowmore 12: +-
JW green: ++++
Glenmorangie 10 ++++
Glenmorangie quinta rubin: +++++ De lekerste tot nu toe!

Ik denk dat de rokerige misschien wat zwaar zijn voor deze beginner. Maar om er nu ijs of water in te doen is ook weer zo wat :D Een zoetje bevalt daarentegen wel goed.

Tijd voor wat nieuwe flesjes, mogen best 50 - 60 euro kosten of iets meer / minder. Tips worden zeer gewaardeerd!
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Tips voor een beginner...

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Okt 2015, 23:15

zou je dan voor een keer die 50-60 niet proberen te besteden aan sampels bij 1 van de forumleden hier?
dan kan je eerst eens een hoop whisky's proberen alvorens je dat geld aan 1 fles uitgeeft met het risico dat ie tegenvalt.
er zijn heel wat fijne sample-aanbieders hier op het forum, je vind deze hier: viewforum.php?f=710
zelf bied ik ook sampels aan daar, maar bijvoorbeeld squaadgras, peter87 en defeatless hebben ook genoeg keuze voor je :goedgedaan
4 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 19 Okt 2015, 23:16

Hey

Kijk hier eens tussen:
viewtopic.php?f=9&t=8717

:Slainte
1 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Okt 2015, 13:46

1 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 20 Okt 2015, 18:10

Zoals hier al aangegeven zijn samples in het begin natuurlijk aan te raden, zeker als je niet het risico wil lopen veel geld uit te geven aan iets wat je achteraf niet lekker vindt.

Nu weet ik niet welke Glenmorangie Quinta Ruban je hebt gehad maar ik verwacht deze : https://www.whiskybase.com/whisky/56808 ... inta-ruban
Zelf vond ik de oudere versie uit 2007 lekkerder maar intussen is mijn smaak ook wel flink veranderd.

Wat ik zelf ook op mijn verlanglijstje heb staan is deze : http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/pr ... adour/1945

Ik heb hiervan een jongere versie van een paar jaar terug van gehad en die was uitstekend en heel fruitig! Geen finish op portvaten maar lekker 11 jaar lang matured op portvaten en dat proef je!

Veel plezier met je ontdekkingstocht in de whiskywereld. :Proost
1 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Okt 2015, 11:11

Ik ben ook een beginner: dronk mijn eerste whisky midden juli. Inmiddels is het een leuke hobby geworden voor mezelf en heb ik volgende flessen in huis:

Iers:
Jameson (standaard): inmiddels niet meer echt interessant voor me. Te 'gewoon'.
Bushmills 10: zeer mooie en toegankelijke whiskey, zeker voor de prijs.
Bushmills Black Bush: interessante blend o.m.v. de rijping op sherryvaten. De Bushmills 10 bevalt me toch meer.

Amerikaans:
Jim Beam White: niet mijn ding: te veel vanille, niet mooi uitgebalanceerd. Zal interessanter zijn om in de mix te doen, maar dat is niet aan mij besteed.

Japans:
Nikka From The Barrel: hoog alcoholpercentage. Momenteel nog graag enkele druppels water bij. Zeer comlexe en interessante blend.

Schots:
Glenfiddich 12: drink ik nog steeds met veel genot
Glenfiddich 15: nog niet geopend maar heb hoge verwachtingen.
Glenfiddich 18: pas vorige zaterdag geopend en een glaasje van gedronken. Smaakt naar meer. De duurste fles in mijn collectie.
Glenmorangie Original: zeer toegankelijk. Ben 'm nog aan het ontdekken.

Als laatste, en dit wil ik je graag meegeven: ik heb blindelings Highland Park 12 gekocht. Ik ben, zoals je aan voorgaande opsomming van mijn flessen kan zien, ook niet in de rokerige whisky's thuis. Ik wil het rustig aan doen tijdens mijn ontdekkingsreis doorheen dit mooie product. Om toch een impressie op te doen van zo een peated whisky, kocht ik dus de Highland Park. Hij staat dan ook bekend als een toegankelijke whisky binnen dit smaakprofiel. Hij bevalt uitstekend. Het betreft hier dan ook een lichte rokerigheid die voor mij zeer toegankelijk en aangenaam is. Deze is ook te verkrijgen in samples, dus je kan het zeker eens proberen zonder grote fles te moeten kopen.

Momenteel op mijn lijstje om te proeven: Jameson Gold Reserve, Jack Daniels Silver Select, Highland Park 18 (de 21 en 25 zijn me te duur)
1 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 21 Okt 2015, 15:48

Bedankt voor alle reacties! Ik ben benieuwd.
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 22 Okt 2015, 23:35

henri schreef:zou je dan voor een keer die 50-60 niet proberen te besteden aan sampels bij 1 van de forumleden hier?
dan kan je eerst eens een hoop whisky's proberen alvorens je dat geld aan 1 fles uitgeeft met het risico dat ie tegenvalt.
er zijn heel wat fijne sample-aanbieders hier op het forum, je vind deze hier: viewforum.php?f=710
zelf bied ik ook sampels aan daar, maar bijvoorbeeld squaadgras, peter87 en defeatless hebben ook genoeg keuze voor je :goedgedaan

Dat ga ik ongetwijfeld nog wel eens doen. Aan de andere kant tot nu toe vind ik bijna alle single malts erg lekker. Goed de Talisker 10 moet ik misschien aan wennen, en als ik het echt niet lekker vind, kan ik het altijd door de cola van vrienden doen of er een lekkere schotse old fashioned van maken.
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 22 Okt 2015, 23:36

MoreBowmore schreef:Nu weet ik niet welke Glenmorangie Quinta Ruban je hebt gehad maar ik verwacht deze : https://www.whiskybase.com/whisky/56808 ... inta-ruban
Zelf vond ik de oudere versie uit 2007 lekkerder maar intussen is mijn smaak ook wel flink veranderd.

Wat ik zelf ook op mijn verlanglijstje heb staan is deze : http://www.vooreenmooiglas.nl/whisky/pr ... adour/1945
:Proost

Klopt, en goeie tip!
0 x

klaas1974
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor klaas1974 » 22 Okt 2015, 23:36

JayDie schreef:...en ook: viewtopic.php?f=9&t=598

Ik ging gewoon voor advies op maat :lol:
1 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 23 Okt 2015, 03:33

Ik ben sinds juni ook terug begonnen.

Momenteel al een sample of 40-45 soldaat gemaakt van uiteenlopende distillerijen en met vooral ook verschillende finish. Voor het moment staan der nog een goede 30 op me te wachten. Ik denk dat het beter is dat je dat ook doet dan in het wilde weg wat te kopen. Ik heb ook een paar flessen gekocht die ik eerst geproefd had. Nu koop ik wel al eens een fles die ik niet geproefd heb, maar wel al mee te maken heb gehad. Bv Mortlach op sherry vat is voor mij altijd lekker! Een paar samples van gehad en deze waren altijd heel lekker! Nu lijkt precies Bunnahabhain op sherry vat ook een goede combo (die 2 samples die ik had allesinds).

Gewoon even niet te snel vooruit willen gaan met flessen te kopen. Eerst beter wat samples proberen. Aan de leden hier kan je ook vragen om een bepaald 'proefpakket' samen te stellen zodat je van alles wat geproefd heb. Die kennis is hier in overvloed aanwezig!

Groetjes en vooral veel plezier!
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Okt 2015, 13:09

Ik sluit me aan bij Henri en enkele anderen. Als iedereen hier op het forum nu op basis van je vraag 5 whisky's opnoemt, heb je straks een lijst van 1000 stuks en ben je nog geen stap verder. Als je eens begint met in plaats van twee flessen van 60 euro elk, voor dat geld 30-40 verschillende whisky's te proeven, krijg je waarschijnlijk een veel beter beeld van wat je lekker vindt, wat heel lekker en wat minder. En dan koop je uiteindelijk een hele fles van die ene whisky waar je echt enthousiast van werd.
Zelf heb ik een stuk of 60 flessen open staan die binnen je budget vallen. Per 3cl sample moet je dan rekenen op 3 à 4 euro.
Laatst gewijzigd door Kay op 23 Okt 2015, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

J4ck
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor J4ck » 23 Okt 2015, 13:15

Vergeet ook de goede slijter niet! Een beetje slijter heeft altijd wel wat te proeven open staan. Als je bijv. aangeeft van: "niet te rokerig, liefst wat sherry en zachtere smaak.", dan kunnen ze je vaak wat lekkers adviseren.
Toegegeven, het is dan vaak erg lastig om met lege handen de winkel te verlaten! :lol: Maar dan heb je wel weer een goed gesprek en dram gehad, is ook wat waard toch?
De sampleboeren hier op het forum zijn zeker de moeite waard. Die hebben over het algemeen verstand van de verschillende whisky's, ze hebben deze immers al geproefd.
(Sampleboeren klinkt wellicht wat oneerbiedig, zo bedoel ik het niet. Jullie zijn helden!).
1 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 23 Okt 2015, 13:28

J4ck schreef:Als je bijv. aangeeft van: "niet te rokerig, liefst wat sherry en zachtere smaak.", dan kunnen ze je vaak wat lekkers adviseren.

Zo'n omschrijving vereist op zich best al wat proef ervaring hoor!

Daarnaast beperk je jezelf al gauw te veel als je je gelijk in zo'n tunnel begeeft. Als ik na mijn eerste 20 geproefde whisky's zoiets had moeten roepen, dan was het iets geweest in de trand van: Zo rokerig mogelijk, niks van buiten Schotland, geen whisky onder de 10 jaar, geen bourbon vat, geen Lowlander, geen single grain en zeker geen blend. Uiteindelijk ben ik over al die al die zaken anders gaan denken door het proeven van whisky's die een uitzondering vormden op de stelregels die ik in mijn hoofd had op basis van gebrekkige ervaring. En hoe meer je proeft, des te meer van de uitzonderingen er komen en ze niet meer 'de regel bevestigen' maar ontkrachten. Het ene vooroordeel heeft overigens wat langer stand gehouden dan het andere, bourbon gerijpte whisky's ben ik al lang geleden gaan aanschaffen maar de eerste Ieren, Duitsers en single grains hebben pas recentelijk hun weg naar mijn collectie gevonden.
3 x
Afbeelding

J4ck
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor J4ck » 23 Okt 2015, 13:43

Kay schreef:Zo'n omschrijving vereist op zich best al wat proef ervaring hoor!

Daar heb je wel een punt inderdaad hoor. Al vind ik het wel de kunst voor een slijter om op basis van een iet wat vage omschrijving je, hoe zeg je dat, toch mee neemt en een ander laat proeven. Dan bijvoorbeeld inderdaad eens iets buiten Schotland laat proeven en je zo uit die tunnel haalt. Zo ben ik aan een fijne Milstone CS PX cask gekomen bijv., zou ik zelf als beginner nooit op zijn gekomen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”