Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
dannyp44
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Jan 2019, 21:57

En fles kopen en gewoon verzenden aan jezelf?
1 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Jan 2019, 22:03

defeatless schreef:Soms krijg je wat te proeven in een proeflokaal wat speciaal gemaakt is in het warehouse. Daar is vaak ook verwarming. Maar geen ervaring hoe ze dat bij Lagavulling doen.

Verder mag je wel wat vloeistoffen meenemen 1 liter max in porties van 100ml max. De rest ben je onherroepelijk kwijt, gaat ongezien de bak in. Dus je hebt al wat mee, denk aan tandpasta, deo en misschien scheerzeep. Een paar samples los zou dus kunnen.

De warehouse tasting van Lagavulin is in warehouse 1 in een afgeschermd hoekje waar zo'n 8 'duty paid' vaten liggen. Of er in de koude periode uitgeweken kan worden naar een tasting room weet ik niet.

Hier is een Spaans filmpje dat ik vond over de warehouse tasting bij Lagavulin.

https://youtu.be/LdonchF8Mf8

Blij dat het dus toch toegestaan is om evt iets mee te nemen in de handbagage.
0 x

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Jan 2019, 22:13

Mijn advies: maak het je niet te moeilijk, en denk er niet te veel bij na. Als je de kans hebt, doe dan vooral mee aan die warehouse tasting. Geniet van de ervaring, dat vergeet je nooit meer. Sampleflesjes meenemen om ze dan thuis op te drinken? Dat doet af aan de beleving, en zou ik alleen doen als het niet anders kan omdat je nog moet rijden.

Dank voor je reactie Thijs.
Je slaat de spijker op zijn kop. Gaan voor de beleving was ook mijn idee. Maar mijn hart doet ook pijn bij het denken aan het wegslurpen van een 50 jarige Lagavulin bij 10 graden.
0 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Jan 2019, 11:18

Freezeroz schreef:Dank voor je reactie Thijs.
Je slaat de spijker op zijn kop. Gaan voor de beleving was ook mijn idee. Maar mijn hart doet ook pijn bij het denken aan het wegslurpen van een 50 jarige Lagavulin bij 10 graden.

Nice, goede keus :) Die Lagavulin smaakt veel lekkerder in het warehouse, ook bij 10 graden. Ik herinner me ook nog goed de dag dat ik in de noordelijke Schotse hooglanden een Clynelish 1974 dronk. In de sneeuw, rond het vriespunt. Thuis uit de fles heeft ie nooit zo lekker gesmaakt als toen op dat ene moment.

Afbeelding

Trouwens, om teleurstelling te voorkomen, ik geloof dat het vat Lagavulin 1966 intussen echt leeg is. Maar ook als dat zo is, dan nog is de warehouse tasting enorm de moeite waard.
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Jan 2019, 11:44

Trouwens, om teleurstelling te voorkomen, ik geloof dat het vat Lagavulin 1966 intussen echt leeg is. Maar ook als dat zo is, dan nog is de warehouse tasting enorm de moeite waard.

Ja dat weet ik, vandaar ook de voorzichtigheid in mijn post. Maar ik hoop dan in ieder geval op een mooi alternatief. Ik weet ook uberhaupt niet of Lagavulin prijswinnaars voor het 'directeuren' vat in aanmerking komen :Scratch.
Jij vertelde dat je er twee keer was geweest, en 1 keer wel uit het 'directeuren' vat kreeg en een andere keer niet.
Afwachten dus.
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jan 2019, 14:26

thijs100 schreef:Die Lagavulin smaakt veel lekkerder in het warehouse, ook bij 10 graden. Ik herinner me ook nog goed de dag dat ik in de noordelijke Schotse hooglanden een Clynelish 1974 dronk. In de sneeuw, rond het vriespunt.
Lijken dit mij eigenlijk ook wel de omstandigheden waar whisky in wezen voor bedoeld is; hartverwarmend in barre omstandigheden.
2 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Jan 2019, 14:36

Freezeroz schreef:...Lagavulin prijswinnaars...

Had er overheen gelezen dat je die trip gewonnen hebt. Mooi man! Veel plezier alvast, en ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 08 Jan 2019, 23:54

'Domme vragen bestaan niet.' :lekker

Soms heb je whiskies die te sterk zijn in ABV...
Toevoegen van water kan dan een oplossing zijn, waarbij de whisky zich 'opent' en meer smaak vrijgeeft.

Omgekeerd: heeft iemand al eens geëxperimenteerd met toevoegen van pure alcohol aan een te sterk afgewaterde whisky? Ik snap alleszins dat je de smaakgevende moleculen daarmee niet opconcentreert (gebeurt ook niet bij water toevoegen om een whisky te 'openen'), maar misschien worden de aanwezige smaakstoffen beter overgebracht naar neus en tong bij hoger ABV (je hebt dan namelijk meer solvent)?
Iemand die dit al eens geprobeerd heeft?
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jan 2019, 00:29

Is 'pure' alcohol een product dat met een chemisch proces met benzeen wordt verkregen, ik zou dat niet meteen consumeren.
Blijft over het meest sterke gehalte dat met destilleren is te verkrijgen 96%. Daar zit dus nog 4% water in.

Ik weet niet of het gaat werken, het toevoegen van water verstoort het evenwicht in de vloeistof waardoor opgeloste esters en smaakstoffen uit de oplossing loskomen. Je speeksel in je mond en de vloeistof in je smaakpapillen is uiteindelijk ook water. Ik denk dat het toevoegen van alcohol juist averechts werkt en het loskomen bemoeilijkt. Puur beredeneerd; dus niet uitgeprobeerd.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 09 Jan 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 09 Jan 2019, 11:19

I bedoel inderdaad de zuivere alcohol voor consumptie (96%).

Ik kan je redenering enigszins wel volgen, maar aan de andere kant heb je ook veel beweringen dat je een whisky ook te sterk kan afwateren. En dat strookt niet met jouw redenering. Via jouw redenering zou je beter enorm veel gaan verdunnen om veel te gaan smaken.

Het betekent wellicht dat er een optimum is qua alcoholgehalte om de meeste smaak te kunnen waarnemen...?
0 x

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 09 Jan 2019, 11:42

blaaat schreef:'Domme vragen bestaan niet.' :lekker

Soms heb je whiskies die te sterk zijn in ABV...
Toevoegen van water kan dan een oplossing zijn, waarbij de whisky zich 'opent' en meer smaak vrijgeeft.

Omgekeerd: heeft iemand al eens geëxperimenteerd met toevoegen van pure alcohol aan een te sterk afgewaterde whisky? Ik snap alleszins dat je de smaakgevende moleculen daarmee niet opconcentreert (gebeurt ook niet bij water toevoegen om een whisky te 'openen'), maar misschien worden de aanwezige smaakstoffen beter overgebracht naar neus en tong bij hoger ABV (je hebt dan namelijk meer solvent)?
Iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

Mijn vrouw tolereert het nog net dat ik met water en pipet aan de gang ga. Als ik daar een flesje alcohol naast zet dan gaat ze toch echt de GGZ bellen denk ik. :P
9 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 13 Jan 2019, 11:04

Zijn er mensen die wel eens een porter of stout bier hebben gecombineerd met een whisky? Ik kan mij voorstellen dat de koffie en chocolade smaken goed combineren met een whisky. Of eerst een porter/stout biertje nemen om vervolgens verder te gaan met whisky?
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Jan 2019, 21:21

Geert schreef:Zijn er mensen die wel eens een porter of stout bier hebben gecombineerd met een whisky?
Porter is een van mijn favoriete bierstijlen. Wel eens naast elkaar geprobeerd, en dat gaat prima. Wel een stevige whisky kiezen, iets geturfd en op bourbon vaten.

Meestal wel wat jammer dat de schappen tegenwoordig vol staan met IPA maar porter slechts beperkt leverbaar is.
1 x

glazer3
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor glazer3 » 25 Jan 2019, 23:02

Ik heb een ongeopende fles whisky en als ik aan de stop ruik dan ruik ik een whiskygeur. De fles lekt echter niet. Er is sealing wax boven de kurk en deze lijkt intact. Is deze fles nog goed denken jullie?
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Jan 2019, 23:34

glazer3 schreef:Ik heb een ongeopende fles whisky en als ik aan de stop ruik dan ruik ik een whiskygeur. De fles lekt echter niet. Er is sealing wax boven de kurk en deze lijkt intact. Is deze fles nog goed denken jullie?

Spontane wedervraag: hoe ben je erachter gekomen? Het is werkelijk nog nooit in me opgekomen om aan de stop van een dichte fles te gaan ruiken :lol:

Maar als antwoord op je vraag: Dat ie niet lekt (als in: druppels verliezen als je de fles omkeert) wil nog niet zeggen dat de sluiting daarmee nog helemaal intact is. Als er whiskygeur kan ontsnappen kan er dus ook zuurstof de andere kant op.
Of het echt effect heeft op de inhoud is zo niet te zeggen, want hoe lang is de whisky al gebotteld, en hoe lang kan er dus al evt. zuurstof bij komen?
Als het vulniveau nog niet drastisch verminderd is zou ik denken dat de verhouding whisky/zuurstof dusdanig is dat de impact minimaal is, en er met de inhoud nog niets mis zal zijn.
Maar als je het écht wilt weten is er maar één manier: openen die fles ;)
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”