Transparantie in de whiskyindustrie

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Transparantie in de whiskyindustrie

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Dec 2014, 20:26

Ik weet niet of het een goede of te zwaar beladen titel is, maar ik bedoel het volgende...
In hoeverre is de whisky industrie duidelijk, transparant en aan regels gebonden?
Onlangs tijdens een tasting werd nog maar eens beweerd dat de whisky industrie vergeleken met rum, gin, etc. een eerlijke business is.
Nu vind ik persoonlijk dat er meer en meer "onduidelijkheden" zijn voor mij en wellicht ook voor anderen.
Er is al eens aangehaald dat de voorlaatste botteling voor Whiskybase een single cask GlenDronach bijvoorbeeld,
eerst in een (of meerdere?) bourbon vaten heeft gezeten en daarna verder gerijpt is in een Oloroso vat...
In hoeverre is het dan nog een single cask?
Zo is er bij GlenDronach blijkbaar ook de aanduiding waarbij ze nadrukkelijk vermelden
dat de whisky de leeftijd van het gebottelde product (bijvoorbeeld 11 jaar) in 1 vat heeft gerijpt:
"Matured in the finest Pedro Ximinez sherry cask for eleven long years"
Zit alles dan in deze kleine nuances?
Want blijkbaar is de nieuwe award winning whisky Kavalan ook telkens een single cask & cask strength maar dan vreemd genoeg bijna altijd met een percentage van 57,8%.
Nu blijkt er een verschil te zijn tussen cask strength & natural cask strength :roll:
What's next?
Is hier eigenlijk een wetgeving rond?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Transparantie in de whiskyindustrie

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Dec 2014, 23:36

Kort gezegd: ja, er is wet- en regelgeving (in Schotland/Europa tenminste). In die regelgeving worden enkele dingen strak gereguleerd (ingrediënten, vatgrootte en -materiaal, plaats van rijping/botteling, verplichte onderdelen van het etiket), enkele dingen wat minder strak (onder andere vul-alcohol-percentage) en veel zaken ook niet. Belangrijke zaken die nergens gedefinieerd worden zijn de termen Finish, Single Cask en Cask Strength.

De SWA (de lobbyclub/het regulatieorgaan van de industrie in Schotland) stelt de regels op waarvan zij denken dat het de groei van Schotse Whisky als product bevorderd. En dan (dit is mijn interpretatie/mening) komt het niet goed uit als je te zeer aan handen en voeten gebonden bent voor wat betreft de vaten die je mag gebruiken.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 16 Dec 2014, 07:26

Matti schreef:Belangrijke zaken die nergens gedefinieerd worden zijn de termen Finish, Single Cask en Cask Strength.

Kleine correctie: cask strength is wel gedefinieerd. Alleen niet door de SWA. http://wordsofwhisky.com/does-cask-stre ... -strength/
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Dec 2014, 08:10

Ah, my bad :) Alsnog geld dat dan natuurlijk alleen voor het verenigd koninkrijk, waar de reden zal zijn dat kavalan er mee wegkomt wel aan te lengen (hoogstwaarschijnlijk).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Dec 2014, 08:10

Ik vind het eigenlijk wel een heel goed discussiepunt, hoor. Ook Ralfy haalt dit onderwerp regelmatig aan. Ik vind als consument transparantie écht heel belangrijk. Maar het is wel heel realistisch om te denken dat je, ook met je whisky, regelmatig voor de gek gehouden wordt. Hoe traditioneel en ambachtelijk whisky ook gemaakt wordt (zelfs dat is natuurlijk discutabel), het blijven gewoon commerciële bedrijven met in veel gevallen aandeelhouders. Die willen resultaat zien in keiharde klinkende munten. Dan valt het te verwachten dat er altijd "truukjes" worden uitgehaald om de omzet en/of winst te maximaliseren, en sommigen zullen daarbij echt wel de grens van het toelaatbare opzoeken en je - waar mogelijk - om de tuin leiden. Ik ga hier als consument eigenlijk altijd wel vanuit tenzij het tegendeel voor mij bewezen is.

Maar het feit dat de definitie van "single cask" bijvoorbeeld niet heel duidelijk is, brengt me in sommige gevallen toch aan het twijfelen. Aan de andere kant kan ik me moeilijk voorstellen dat een gerenommeerde IB hier mee zou sjoemelen (single cask is nou eenmaal hun core business). Maar een distillery misschien juist weer wel.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Dec 2014, 09:27

Wat ik begrijp is het re-racken van whisky (na een tijdje rijping in het ene oversteken in een ander vat) een behoorlijk vaak gebruikt middel. Dit geld zeker voor distilleries zoals Glendronach die worden overgenomen met een flinke voorraad vaten van slechte kwaliteit. Aangezien de SWA regels het verbieden meerdere leeftijden op een label te vermelden kan dat re-racken ook zonder veel problemen gebeuren.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 16 Dec 2014, 12:44

De principes op zich storen me niet zo, maar wel het feit dat dit niet duidelijk gecommuniceerd wordt.
Ik weet wel dat het uiteindelijk over de kwaliteit gaat.
Maar bij whisky wordt single cask & cask strength eigenlijk als een soort "kwaliteitslabel" gebruikt.
En de prijzen van dit soort whiskies liggen dan ook hoger. Dan vind ik dat je er ook duidelijk en eerlijk over moet zijn.
Soms zijn bijvoorbeeld het aantal flessen dat ze uit een bepaald vat halen ook zo ongeloofwaardig...
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”