Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Opeth83
Senior
Senior

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 17 Sep 2019, 20:22

HammerHead schreef:
Opeth83 schreef:Kolere die Arran Master of Distilling 2 is echt een slechte whisky, de eerste versie was echt een lekkere whisky maar deze....

Tja, daar hebben we niet zoveel aan natuurlijk. Kun je ook aangeven waarom? Ligt het profiel je niet, duidelijke off-notes? Ik was eigenlijk wel van plan 'm nog aan te gaan schaffen, maar ik zie meer lage beoordelingen (nog meer hoge, maar dat terzijde).

Nul fruit, veel alcohol, ik moest echt behoorlijk water toevoegen om hem enigszins te drinken te maken. Terwijl het amper 52% is.
Zelfs tot 43% proef en ruik je alleen maar alcohol.
Het is een typische ruwe jonge whisky met veel invloed van het vat. Dus ja, totaal niet mijn profiel en voor bijna 70euro gewoon een flut whisky.
2 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 17 Sep 2019, 21:57

Hmm, dus meer hout dan fruit, daar ben ik meestal ook niet zo dol op. Heeft ook een sherry finish zie ik nu, weet iemand waar het voor die finish in heeft gezeten? Refill bourbon?
0 x

Opeth83
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 17 Sep 2019, 22:14

HammerHead schreef:Hmm, dus meer hout dan fruit, daar ben ik meestal ook niet zo dol op. Heeft ook een sherry finish zie ik nu, weet iemand waar het voor die finish in heeft gezeten? Refill bourbon?

Ik weet niet of het first of refill bourbon is. De sherry vaten wordt nogal dik over gedaan. Het is in ieder geval PX sherry finish. Ik vind de finish niks toevoegen. De verpakking is wel mooi trouwens, maar heb liever een betere whisky.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 19 Sep 2019, 22:45

Woops, ik heb 'm ook, gaat ook snel open. Ben benieuwd!
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 20 Sep 2019, 12:09

Daan schreef:
Lakerfield schreef:Als The Bodega goed bevalt, met dus een flink lager prijskaartje, dan is er werk aan de winkel voor Aberlour. Het eerste geluid dat ik gehoord heb is positief , maarja één zwaluw.. ;)

Interessant, en ik kan het niet direct met je oneens zijn ook.. heb je hem zelf al geproefd? Meestal zit jij in hetzelfde smaakprofiel dus daar durf ik dan wel op te varen :bigsmile

heb gisteren bij men aankopen de bodega ook toegevoegd en al maar open getrokken om eerste ervaring te delen.
Of em beter is dan de Abunadh durf ik niet zeggen, want die heb ik in geen jaren meer gedronken.

Ik heb wat notities gemaakt gisteren maar omdat ik nog vrij hard een beginner ben in proeven en smaken benoemen, ga ik het houden op de dingen die me het meest opvielen

- op zich geen belangrijk punt, maar wou toch ff melden dat design van fles en koker mij erg aanspraken
- kleur whisky is een mooi koper-achtige gloed (wel gezien in het warme licht van spots bij mijn thuis savonds)
Maar toch zeker wel een mooie kleur gezien er geen karamel werd gebruikt.

- Neus
ondanks 55% viel op dat de alcohol burn ontbreekt. op zich niet slecht, want zo kan je de verschillende geuren beter achter halen.
eerste impressie was dat de geur vrij 'clean' was, ook geen zwavel ofzo te bespeuren. voor de rest kon ikzelf buiten sherry niet veel opmaken.
Mss dat anderen hier meer kunnen over vertellen.
Wel viel me op dat na een half uurtje nog eens ruiken er opeens een meer muffe impressie bij kwam (in a good sense :)). Hierdoor was ik meer
geneigd om af en toe gewoon eens te ruiken aan de dram. very nice!

- Smaak
Ok, sherry is al duidelijk uiteraard. hier proef je wel al meer die alcohol burn.
Bijkomend vond ik dat er donkere chocolade te proeven viel samen met wat appelsien(marmelade). Het deed me wat denken
aan Pim's koekjes van LU :).
Mondgevoel is dik OK, blijft lekker hangen en niet waterig.

- Nasmaak
lekker lang! nog meer donkere chocolade
Ik proef ook nog iets vegetaal.. kan het niet anders noemen, mss dat ik er later iets op kan plakken.

Zou eigenlijk de Abunadh eens halen om te moeten vergelijken maar ik zie deze Arran wel men daily (sherry) dram worden.
zal ook afhangen hoe ie evolueert.

Of em value for money is, zal ieder voor zen eigen uit moeten maken, maar voor de prijs van gemiddeld 45 eur (ikzelf betaalde 52 eur) denk ik dat je hier toch wel een leuke whisky voor in de plaats krijgt.. non chill filtered, no colouring, natural cask strength, mooie natuurlijke kleur, geur die evolueert op korte tijd in het glas.. en lekker dik mondgevoel.. zijn andere die (veel) slechter doen!
alleen zal mss niet iedereen fan zijn van dat vegetale wat ik aanhaal..

Ben in ieder geval benieuwd naar jullie meningen!
8 x

Lakerfield
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 20 Sep 2019, 15:34

Demas schreef:Ik heb wat notities gemaakt gisteren maar omdat ik nog vrij hard een beginner ben in proeven en smaken benoemen, ga ik het houden op de dingen die me het meest opvielen.

Demas schreef:Bijkomend vond ik dat er donkere chocolade te proeven viel samen met wat appelsien(marmelade). Het deed me wat denken aan Pim's koekjes van LU :).

Das een erg prettig teken als je dat er duidelijk uit haalt. Even een prioriteit van maken dat ik deze ook snel ga halen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Dax
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dax » 23 Sep 2019, 11:43

Ondanks dat de nieuwe Lagg Distillery nog weinig lekkers kan aanbieden hebben ze toch 2 leuke speciaal door Arran gedistilleerde Machrie Moor's beschikbaar.
Deze flessen zijn alleen in het visitor centre op de locatie verkrijgbaar (geen webshop).
Een Sherry en een Quarter Cask variant, toch leuk voor de Arran verzamelaar :hoera

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ingals-cut

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ingals-cut
1 x

JohanM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JohanM » 04 Okt 2019, 19:05

nieuwe Arran Small Batch voor de Nederlandse markt : Arran Small Batch - St Emilion
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 04 Okt 2019, 23:27

Goh, die arran sherry Cask kan steeds meer bekoren.. Na weekje laten rusten komt er weer meer bij kijken. Een van de betere kopen recent!!

Kan niet alles benoemen maar komt precies iets van een cola lekstokje (om maar niet te zegge 'platte cola) in de smaak en ja.. Da bevalt :)!
Halen die handel!
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 05 Okt 2019, 00:21

Mmmm. Vanavond geproefd op Potstill en hij viel mij zwaar tegen. Kan wat mij betreft totaal niet tippen aan een goede batch Abundh.

En dat zeg ik als een sherry matured Arran fan
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Okt 2019, 09:51

Vrijdagavond ook even aan de nieuwe lijn van Arran gesnuffeld en genipt. Maar tis niet best nee.
De quarter cask is gewoon erg jong en moutig, met een best wel redelijke neus. Maar je moet het niet in je mond nemen. Laat staan doorslikken.
De Sherry cask vond ik ook gewoon, hoe moet je het zeggen, te makkelijk gerijpt. Gewoon een jonge bourbon gerijpte Arran, even snel pimpen in een sherry vat.

Ik heb Arran best hoog zitten, maar deze nieuwe lijn is niet best.
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 06 Okt 2019, 11:12

Ik zal zorgen dat er aankomende zaterdag een open fles is van de Arran the Bodega. Denk dat we de vergelijking met de Abunadh ff los moeten laten. Die fles kost beduidend meer en mag je dan ook meer van verwachten.
Ik heb m al vrijdag ook kort na het inschenken geproefd en gisteravond nadat ie een uurtje in het glas zat. Dat laatste had mijn voorkeur.
6 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Lakerfield
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 08 Okt 2019, 11:32

defeatless schreef:De Sherry cask vond ik ook gewoon, hoe moet je het zeggen, te makkelijk gerijpt. Gewoon een jonge bourbon gerijpte Arran, even snel pimpen in een sherry vat.

Het gaat om een volledige rijping op sherry hogsheads, geen finish. bron
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Okt 2019, 12:47

Ja, maar wat voor sherryvat en hoe lang (of hoe kort) heeft die sherry er in gezeten.
Want ik ben het met Alex eens, jong, niet complex, beetje te makkelijk kwam hij op mij over.

Ook met Cor eens trouwens. Totaal andere whisky als de A'bunadh. Die is voller, kruidige, heeft meer pit. Dit was een laf zoetig sapje.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Okt 2019, 12:48

Goh! Je hebt gelijk. Had ik oprecht niet verwacht nee.

Maar goed, misschien moet de boel inderdaad een week open staan en dat het dan iets wordt. Ik proef um zaterdag nog wel een keertje bij Cor.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”