HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-4 (24 t/m 31 maart)

De vijfde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze whisky?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
6
29%
Afbeelding - 85-89
11
52%
Afbeelding - 90-94
3
14%
Afbeelding - 95-100
1
5%

Totaal aantal stemmen: 21

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-5: Sample-4 (24 t/m 31 maart)

Ongelezen berichtdoor Yapi » 01 Apr 2014, 23:34

wow, mooi hoor! Als je dit in een VBT kunt steken, niet twijfelen!

al enkele malen een Linlithgow gedronken, valt blijkbaar nooit tegen ;)

Wie dit lekker vindt, moet ZEKER eens de OB 73 drinken. Geniaal gewoon...
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 01 Apr 2014, 23:50

Matti schreef:Gaaf! Weer een distillery minder op mijn 'nog nooit geproefd'-lijstje... En gelukkig toch ook niet heel veel rook gemist zo te lezen ;)

De bellentest bewijst zich maar weer: 0.3% afwijking :)

Inderdaad, zeg! En je inschatting van de leeftijd zat er ook maar weinig naast. Goed bezig :)

Ik ga binnenkort nog eens goed voor deel twee van deze sample zitten. Ik vind 'm erg bijzonder. Maar €200 per fles waard? Nee, dat niet. Nog niet althans ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 02 Apr 2014, 00:00

Ja hoor, fantastische keus. Had ook nog nooit een Magda gehad. Ergens wel jammer dat deze niet echt goed verkrijgbaar is en best wel prijzig. Maar heb nog wat over om later van te genieten. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 02 Apr 2014, 08:51

Hm, ik zat er dus langs met mijn veronderstelling dat er niet zo heel veel alcohol in zit. Gisteren had ik hetzelfde idee. Op een of andere manier komt deze minder 'aan'.

Ik heb 'm gisteren opgemaakt. De tabak leek minder prominent dan toen ik mijn notities schreef, maar het blijft een vreemd goedje.

Trouwens, of je dit nu als compliment ziet of als vaststelling, maar ik lees bij het herproeven graag de notities van Kay. Hij haalt er dingen uit die ik zelf niet vind, behalve als ik erop gewezen wordt; veel meer dan bij de notities van anderen :goedgedaan
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Apr 2014, 09:01

En hop, weer een bevestiging van mijn dure smaak. Veruit de lekkerste tot nu toe en tevens veruit de duurste. Ik heb al eens een St. Linlithgow (whatever) uit 1982 van van Wees geproefd en die had ook zo'n complex randje, maar lang niet zo medicinaal als deze. Erg gaaf en verrassend dat zo'n fles weer in de line-up is terechtgekomen. :)
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 02 Apr 2014, 09:07

Wauw, wat geweldig om eens zo'n whisky geproefd te hebben! Tot nu toe vond ik dit de lekkerste sample. Jammer dat 'ie voor mij onbetaalbaar is. Heb gelukkig nog een halve sample over om hier nog eens goed van te genieten! Super tof dat zo'n whisky in de VBT zit.

Ik vond het wel een lastig te omschrijven whisky, maar zelfs met mijn beknopte omschrijving zit ik nog enigszins in de buurt. Dat stelt me toch wel wat gerust.

Weet nu dat ik wel eens vaker een Linlithgow wil drinken.. :)
0 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Apr 2014, 09:13

edwinedje schreef:
Ik heb het hem bij een van de voorgaande VBT's ook al eens aangehaald The Mannochmore van Blackadder die bij mij in de kast staat. Op basis daarvan gok ik dat het een Cask strenght is in of nabij de 60%.

Yay!

Ik snap alleen niet wat er zo geweldig is aan deze whisky?
Het gros hemelt hem op, en de superlatieven worden nog groter na de onthulling.
Ja het mag dan een speciale whisky zijn, maar nee ik vind het helemaal niets.

Gelukkig mag dat :D
Op naar de volgende.

:Slainte

Voor diegene die interesse hebben. De aangehaalde Mannochmore vond ik iets beter, en er staan nog steeds samples ter aanbieding in het betreffende forum topic. Ik weet alleen niet of mijn iets hogere waardering parallel getrokken kan worden naar deze sample <hele vette> ;)
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Apr 2014, 09:30

edwinedje schreef:Het gros hemelt hem op, en de superlatieven worden nog groter na de onthulling.
Ja het mag dan een speciale whisky zijn, maar nee ik vind het helemaal niets.

Groepspsychologie samen met mythevorming in actie :)

Ik vind hem niet slecht, maar ook niet fantastisch. Ik proef wel dat er een mooie whisky in verscholen ligt, maar kan me niet over het (voor mij) overdadige hout heen zetten. Ik snap heel goed dat iemand die dat wel kan deze whisky hoog waardeert...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Apr 2014, 09:39

Dat is ook wel het mooie van blind proeven, we weten precies wat we er in eerste instantie echt van vonden. Alles wat we erna nog van maken zit vooral in ons hoofd.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 02 Apr 2014, 09:45

Hoe komt zo'n dure fles eigenlijk uberhaupt in deze line-up terecht? Is dat sponsoring geweest? Heeft iemand daar meer info over? Ik kan me voorstellen dat deze sample echt Piet's paradepaardje is :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Apr 2014, 10:10

Wellicht was ie helemaal niet zo duur. Dat flessen van gesloten distilleerderijen zo'n hoog prijskaartje krijgen is een trend die nog niet zo heel lang bezig is. Misschien stond ie gewoon nog bij een slijter voor een schappelijkere prijs.
De Linlithgow die ik twee weken geleden gekocht heb, was ook nog onder de 100 euro terwijl hij volgens Whiskybase 270 zou moeten kosten.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Apr 2014, 10:52

Kay schreef:Wellicht was ie helemaal niet zo duur. Dat flessen van gesloten distilleerderijen zo'n hoog prijskaartje krijgen is een trend die nog niet zo heel lang bezig is. Misschien stond ie gewoon nog bij een slijter voor een schappelijkere prijs.
De Linlithgow die ik twee weken geleden gekocht heb, was ook nog onder de 100 euro terwijl hij volgens Whiskybase 270 zou moeten kosten.

Inderdaad. Wie nog interesse heeft in Linlithgow moet eens langs gaan bij Declercq drankhandel in Lochristi (Bwhisky werkt daar niet zo ver vandaan ;) ) Voor 100-140 euro heb je er wel nog een paar!
Vorig jaar nog een Linlithgow murray mc david gekocht voor 80 euro :lekker
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 02 Apr 2014, 21:17

Willem vd K schreef:Weet iemand trouwens waar fruit aroma's eigenlijk vandaan komen? Dan bedoel ik niet de zware, rode fruit uit een ex-sherry vat maar het lichte, witte fruit van heel veel speysiders. Wat ik dus nadrukkelijk NIET in deze whisky kon ontdekken - wat me verbaasde. Is dat toch voornamelijk de spirit? Of door de rijping zelf (niet per se wisselwerking met het hout maar echt de chemische veroudering/afbraak van de esters?)

Heeft iemand nog antwoord op bovenstaand? ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 02 Apr 2014, 21:37

Willem vd K schreef:
Willem vd K schreef:Weet iemand trouwens waar fruit aroma's eigenlijk vandaan komen? Dan bedoel ik niet de zware, rode fruit uit een ex-sherry vat maar het lichte, witte fruit van heel veel speysiders. Wat ik dus nadrukkelijk NIET in deze whisky kon ontdekken - wat me verbaasde. Is dat toch voornamelijk de spirit? Of door de rijping zelf (niet per se wisselwerking met het hout maar echt de chemische veroudering/afbraak van de esters?)

Heeft iemand nog antwoord op bovenstaand? ;)

Genoeg Speysiders die op ex-sherry vaten gerijpt worden toch? Voor zover ik weet is toch echt het overgrote deel van de smaak van whisky toe te schrijven aan de wisselwerking van de spirit met het hout en ook zonder dat er in dat hout druivensap is getrokken kan het honderden smaken (dus ook fruitige) genereren. New make heeft uiteraard ook al een bepaald karakter wat ontstaat tijdens het proces voor en tijdens het distilleren. Rijping is overigens vrijwel synoniem voor wisselwerking met hout, want als je nieuwe spirit gewoon in een volledig luchtdicht glazen potje stopt zal de smaak na 10 jaar nagenoeg hetzelfde zijn (alhoewel er nog wel discussies zijn over 'bottle aging effect'.
0 x

Deunemans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Deunemans » 02 Apr 2014, 23:17

Wow, een St. Magdalene. Weer een distileerderij die ik voor het eerst heb geproefd. Na een wat stroef begin, maar fantastische ontwikkeling van deze in het glas voor mij de lekkerste, en het meest interessant en uitdagend tot nu toe in deze VBT.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-5”