Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 23 Mei 2020, 23:23

Laatste staartje van een ‘geboortejaar’-whisky. Toentertijd speciaal “daarom” gekocht, nu weet ik wel beter :lol: .

Puntje of 90 voor deze choco-cara-hazelnoot-dronach.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... onach-1989
1 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 24 Mei 2020, 14:28

Gisteravond weer een klein glaasje Edradour 2009 SV 46% gedronken (sample van 6cl van whiskysite). En ook gister deed ie het niet voor mij, erg teleurstellend voor mij. Als ik dan de ratings op WB bekijk zie ik scores van 87/88 en zelfs 89 voorbij komen! Hoe dan? Krijgt deze whisky nu hoge scores vanwege de kleur en sherry rijping (en kuddegedrag :lekker )

Misschien vanavond de rest van de sample maar opmaken, ben ik er ook maar vanaf!

Overigens de avond wel heerlijk afgesloten met deze topper van een Caol Ila, subliem!!
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/128186/caol-ila-2006-sv
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Mei 2020, 18:21

Grauwe druilerige zondagmiddag, uitstekend geschikt om een kleine Glen Scotia tasting te doen.
Als eerste deze Glen Scotia 2003 n.a.v. Campbeltown Malts Festival 2019.
Een rauwe geur, met een licht rokerig randje, wat ziltig en olieachtigs, leukoplast. Maar ook fruitig, wat tropisch fruit, wat grassigs, hooi.
Stevig in de smaak, nog steeds een licht rokerig randje met veel fruitigheid nu, sinaasappel, wat honing. Dikkige olieachtige structuur. Dan meer melkcohocolade ook.
In de finish nog steeds vrij stevig, en ook weer fruitige tonen omrand met wat rook, wat ziltige tonen ook. Redelijk lang. Wat honingzoetheid en citrus blijft hangen.
Heerlijke dram, rauw en toch ook fijne fruitige en zoete tonen, 88pt

Tweede in lijn, deze Glen Scotia 2008 gebotteld door Kintra.
De geur is aanzienlijk lichter, gepolijster dan de eerste. Ik mis de rauwe tonen nu een beetje, veel fruit wel. Appels, citrus ook, sinaasappel. Pas na een hele tijd komt er heel lichtjes wat rook door nu.
In de smaak is ie wat uitgesprokener, steviger, fruitig wel weer, meer ardbeien nu, en vanille. Romige structuur, met ook wat kruidigheid, wat peper.
De aardbeien en vanille werken ook door in de finish, die minder prikkelend is nu. Smaak blijft wel aardig lang hangen, vooral de zoete tonen. Later ook veel hout, als in die houten tandenstokers.
Ik vind hem wat minder karakteristiek en uitgesproken dan de eerste, 86pt.

Tot slot deze Glen Scotia 2000 GM.
Stevig, op 58,8%, wat in de geur niet echt te merken is, weinig alcohol punch in de neus. Ofschoon een rokerig randje ontbreekt, heeft ie wel weer meer iets rauwigs. Fruitig met wat olieachtigs.
In de smaak wordt het hoge Abv duidelijker, stevig. Noten, wat fruitige tonen weer, citrus en wat perzik, dikkige olieachtige structuur. Later ook wat karamel en chocolade.
Ook de finish is nog vrij stevig en dikkig, met wat perzik, honing, wat noten ook nog, redelijk lang.
Beter dan de tweede, minder dan de eerste, oftewel: 87pt.

Was in ieder geval weer een aangename middag, Glen Scotia is voor mij vrij lang wat buiten mijn gezichtsveld gebleven, maar hoe meer ik ervan proef, hoe meer ik er eigenlijk ook wel fan van wordt. Mijn portemonnee begint alvast weer lichtjes te kreunen...
13 x

Erik1908
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 24 Mei 2020, 18:33

Dre schreef:--- 8< --- Glen Scotia Review --- 8< ---

Leuke beschrijving van je zondagmiddag Dre. Glen Scotia als onderdeel van de Loch Lomond group staat ook al een tijdje bij mij op de radar. Een rauwe coastal distillery inderdaad. Daar houd ik ook wel van. Overigens is onze zoon ook wel onder de indruk van de Glen Scotia 18y OB. Prima dram ook. Heb zelf nog 2 GS flessen in de kast staan, die geduldig staan te wachten om te worden geopend.

Overigens was de distillery tour (hier ergens beschreven door Defeatless) niet een heel groot success. Vrij saai. Nieuw meisje dat de tour deed; wist weinig te vertellen. Geen toegang tot het warehouse. Jammer. De aansluitende tour bij Springbank en de Cadenhead warehouse tasting maakten alles weer goed.

Mod Knip tbvd leesbaarheid
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 25 Mei 2020, 16:16

Ooit (ca. 2011/12 schat ik) een keer de oude 16 yo Glen Scotia gedronken, die met de Schotse Hooglander op het etiket, en die viel me behoorlijk tegen (onder andere veel te veel lijm in de neus). Dat was mijn eerste en gelijk een negatieve ervaring met GS. Ik heb dan snel de neiging om een distillery helemaal links te laten liggen.

Vorig jaar heb ik echter toch de 2019 Campbeltown festival botteling meegepikt op basis van enkele goede reviews en die bevalt me erg goed. Ik heb 'm ook op 88 punten staan, echt een prima dram. Begin dit jaar op een proevrij de Victoriana CS geprobeerd en die beviel eigenlijk ook heel goed. Ik vind het beiden echte Campbeltowners met zo'n licht dirty randje. Blijkbaar is er de laatste jaren is drastisch veranderd in het vatselectie en bottelingsbeleid bij de distillery (of in mijn smaakpalet natuurlijk :bigsmile ), want dit zou zomaar eens een nieuwe favoriet kunnen worden. De 2020 festival editie is inmiddels ook in huis.
2 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Mei 2020, 16:37

Blijkbaar is er de laatste jaren is drastisch veranderd in het vatselectie en bottelingsbeleid bij de distillery ...

In 2000 is de tent overgenomen door Loch Lomond, dat er sinds die tijd iets ten goede is veranderd zou heel goed kunnen. Wat destijds is gemaakt verdwijnt nu zo langzamerhand in de fles.

Wat ik zelf van Loch Lomond heb gehad valt me tot nu toe ook niet tegen.
2 x

Erik1908
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 25 Mei 2020, 17:26

Glen Scotia tip:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/113641/glen-scotia-2006 Helaas is de fles leeg. Niet goedkoop maar een absolute kraker. Mocht ik weer in de buurt van Campbeltown komen, dan neem ik er blind weer een mee.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/115550/glen-scotia-2002 Wat meer geturde uitvoering uitgegeven door IWS. Naarmate de fles leger werd, werd de kwaliteit overigens beter. Gebeurt mij vaker andersom.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Whiskey leek
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Whiskey leek » 25 Mei 2020, 17:53

Hallo.
Ik heb dit weekeend van mijn zoon een fles gekregen,hij zei Pa neem jij deze maar even mee dan kan je eens proberen.
Hij zei nog maar drink hem niet helemaal op.
Het is een Aberlour A,BUNADH Het is Batch nr 64.
En dat vind ik toch lekker spul,maar ik kom natuurlijk pas kijken.
Jullie wisten dat natuurlijk allang.
Maar of ik hem niet helemaal opdrink weet ik nog niet ,maar heb wel een vermoeden.

Groet Peter.
9 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Mei 2020, 19:38

Hier zit de Mortlach 15yo GM van de range share in het glas. Heel anders dan het profiel dat ik normaal zelf zou uitzoeken, maar ik vind hem erg fijn! :Slainte
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 25 Mei 2020, 23:02

In het glas vanavond, zei het een ander dan normaal want ik brak van het weekend m'n Glencairn bij het afwassen, de Ardmore 1996 WhB.

Vloeibare pure chocolade met een handjevol gezouten pinda's, als je er een beeld bij wilt hebben :smullen
1 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 25 Mei 2020, 23:32

Een jonge Arran van Van Wees
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... an-2008-vw
3B837394-3E9B-4E88-857E-EE39885BC56D.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 27 Mei 2020, 18:35

Om een succesvolle tussenevaluatie van een project voor de Europese Commissie dat ik leid, te vieren gisteravond een bijzonder sample geopend:

Brora 2nd Release

Wat een powerhouse! Tom03, bedankt voor het sample!
4 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Mei 2020, 23:58

Zojuist de Lochindaal 2009 Bruadaradh in het glas gehad, vanmiddag het sample ontvangen en ik was té nieuwsgierig om het langer te laten staan :gnif .

Mijn bevindingen:
In de geur valt gelijk op hoe vriendelijk het is. Afgaand op de 63,4% zou je een flinke alcohol punch verwachten, maar die blijft uit. Subtiele zachte turfrook, grassige tonen, hooi, koeienstal (op een positieve manier). Later komt meer fruitigheid door, citrus. En dan duidelijke zoete tonen, vanille. Ook kunstleer. Na een tijdje komt er dan juist weer meer rook door, en dan opeens ook heel veel zoetigheid, poedersuiker, zoete wafels.
In de body is ie krachtig, zoete rook weer, ook wat zoete fruitigheid, sinaasappel, vanille en karamel, romige structuur. Ook wat zoethout en hooi weer. Wel wat minder wisselend en verrassend dan de geur.
In de finish nog steeds krachtig, maar wel zachter nu. Amper te geloven dat dit 63,4% is. Meer rook nu dan in de body, zoetheid, vanille. Ook een wat assige smaak, lange afdronk. Daarna blijft sigaartabak héél lang achter in de mond.

Conclusie: Tja, dit is er wel eentje hoor. De body is goed maar wat 'veiliger', voorspelbaarder. Maar vooral in de geur en finish vind ik hem heel erg verrassen en erg vermakelijk. 90-88-90 = een dikke 89 punten voor deze Lochindaal.

george_harley nogmaals bedankt voor het sample, dit was zeer aangenaam! :hoedaf
5 x

george_harley
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor george_harley » 30 Mei 2020, 16:22

@Dre: Dank je wel voor je enthousiaste mooie review van de Lochindaal 2009! Altijd fijn om te horen als anderen “onze” whisky ook kunnen waarderen! Blij mee
:bigsmile
0 x

Tomintoul
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 30 Mei 2020, 18:17

Dre schreef:Zojuist de Lochindaal 2009 Bruadaradh in het glas gehad, vanmiddag het sample ontvangen en ik was té nieuwsgierig om het langer te laten staan :gnif .

Mijn bevindingen:
In de geur valt gelijk op hoe vriendelijk het is. Afgaand op de 63,4% zou je een flinke alcohol punch verwachten, maar die blijft uit. Subtiele zachte turfrook, grassige tonen, hooi, koeienstal (op een positieve manier). Later komt meer fruitigheid door, citrus. En dan duidelijke zoete tonen, vanille. Ook kunstleer. Na een tijdje komt er dan juist weer meer rook door, en dan opeens ook heel veel zoetigheid, poedersuiker, zoete wafels.
In de body is ie krachtig, zoete rook weer, ook wat zoete fruitigheid, sinaasappel, vanille en karamel, romige structuur. Ook wat zoethout en hooi weer. Wel wat minder wisselend en verrassend dan de geur.
In de finish nog steeds krachtig, maar wel zachter nu. Amper te geloven dat dit 63,4% is. Meer rook nu dan in de body, zoetheid, vanille. Ook een wat assige smaak, lange afdronk. Daarna blijft sigaartabak héél lang achter in de mond.

Conclusie: Tja, dit is er wel eentje hoor. De body is goed maar wat 'veiliger', voorspelbaarder. Maar vooral in de geur en finish vind ik hem heel erg verrassen en erg vermakelijk. 90-88-90 = een dikke 89 punten voor deze Lochindaal.

george_harley nogmaals bedankt voor het sample, dit was zeer aangenaam! :hoedaf

Zojuist ook een aantal nipjes van de sample genomen. Kan mij goed vinden in deze notitie. Vooral die koeienstal en grassige tonen zijn treffend voor wat betreft de neus. Daarna inderdaad licht zoetig / vanille geur. De whisky zorgde bij mij wel voor een erg droog mondgevoel. Ben benieuwd hoe andere dit hebben ervaren. Verder is de whisky - ondanks de hoge ABV - inderdaad behoorlijk zacht.

Al met al, een leuke whisky. Dank George_Harley voor deze kennismaking!
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”