Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tris
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Tris » 19 Mei 2020, 21:26

Ook meegedaan met de BBR tasting, ik vond het allemaal wat body en smaak missen, toch niet helemaal wat ik zoek in een Whisky.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 19 Mei 2020, 21:45

Tris schreef:Ook meegedaan met de BBR tasting, ik vond het allemaal wat body en smaak missen, toch niet helemaal wat ik zoek in een Whisky.

eens
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 19 Mei 2020, 22:07

Vrij prijzig spul ook trouwens, die 1989 Glenburgie, jeetje.
Ik had echt gehoopt dat we de Glentauchers en Glen Keith (beide cask strength) hadden kunnen proeven.
De proeverij was niet genoeg op Whiskygeeks gericht denk ik, toch enigszins een gemiste kans aangezien het een proeverij voor Whiskybase was.
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 19 Mei 2020, 23:04

Wouter1981 schreef:
Tris schreef:Ook meegedaan met de BBR tasting, ik vond het allemaal wat body en smaak missen, toch niet helemaal wat ik zoek in een Whisky.

eens

ook meegedaan en viel me stevig tegen helaas ( saai, lang verhaal over niks, en daarna 6 drams in razend tempo, naja.. vanaf de 3e )
mijn scores 83 / 82 / 86 / 75 / 84 / 81

invergordon was gewoon een prima grain, dat moet je tijd geven, zie dan ook weer veel mensen juist te laag scoren. was de beste van t rijtje

glenburgie 89 wordt goed gewaardeerd ( omdat t de oudste is ) was de slechtste dram, zit een bak zeep in waar je vloer heel mooi schoon van wordt en je huis nog 3 dagen naar limoen ruikt.

blended islay wordt ook redelijk bevonden, want ja, heeft karakter, maar in werkelijkheid leek het wel islay new make spirit, 1 na slechtste van de line up.

ik ga met deze scores - en zeker met deze 3 genoemde - volop tegen de algemene mening in, maar ik twijfel ( nee hoor ) of dat aan mij ligt of aan de groep proevers. zag ook wel wat medestanders in de scores, en dat waren gelukkig ook de namen waarvan ik het wel verwachtte.
zag verder allemaal enthousiaste reacties bij de drams die gewoon echt minder waren en bij de wat delicatere drams die je tijd moet geven zag ik allemaal lagere scores, waar die kwalitatief de betere in de tasting waren.. maarja, tijd geven he :)
1 x
Afbeelding

Tris
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tris » 20 Mei 2020, 00:14

Het verhaal ging voornamelijk over Berry Bros geloof ik, ik heb liever details over de Whisky en het hoe of wat, rare tempovoering ook inderdaad.

De Glenburgie 1989 vond ik duidelijk de beste, had daar geen zeep in, maar die prijs is erover, jammer ook om dat op 46% te bottelen.

Die andere Whisky's waren het gewoon echt niet als ik eerlijk ben.
De Blue Hanger had zwavel en/of iets vreemd rokerigs, misschien helaas van die peated Bunna erin.
En de Invergordon had duidelijk lijm, vond ik niet aansprekend, deze heb ik nog het langste laten staan maar dat deed het voor mij ook niet.
Dan de 2008 Glenburgie die had voor mij ook off notes, zurige boter, er zat niks fruitigs in.
De Islay leek meer op waterige new make inderdaad.

Het was allemaal een beetje slappe hap, er zat geen enkele echt noemenswaardige Whisky bij, allemaal spul van maximaal 85-86 punten (hoopvol gedacht) of minder.
Het kon allemaal wel door voor Whisky dus de 80 punten haalden ze nog maar daar is het wat mij betreft mee gezegd, er zat geen enkele dram bij waar ik echt enthousiast van kon worden.
Ik had echt hogere verwachtingen, de Glen Keith en Glentauchers hadden duidelijk beter gescoord denk ik.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mei 2020, 09:35

Ik scoorde ze 84 / 83 / 84 / 85 / 85 / 82, net wat minder kritisch dan Henri ;)
Wel leuk om die nuance verschillen in Nose-Taste-Finish te zien in de scores.
Dre ging nog een stukje verder met notities erbij, maar daar ging het mij echt te snel voor.

Ik kon de verhalen wel waarderen, maar je merkte dat Doug de interactie miste. Ik heb een aantal jaar geleden ook een tasting met hem meegemaakt in real life (dat waren nog eens tijden he mensen!), toen was hij een stuk enthousiaster en was er natuurlijk meer interactie.

Grain is niet mijn ding. Die lijm in de neus en finish kan ik nooit waarderen. De smaak en het mondgevoel was wel prima, dus vandaar de nog enigszins acceptabele score.
Wel vreemd inderdaad dat precies toen het tempo omhoog ging. Nu laat ik altijd wat staan in het glas om na afloop elk glas nog een keer te kunnen proeven, dus bij mij hebben ze uiteindelijk allemaal voldoende tijd gehad en heb ik zo nog wat scores bijgesteld.

De 1989 Glenburgie vond ik tegenvallen. Geen zeep hier, prima te drinken, maar veel te laf. Die had gewoon CS gebotteld moeten worden.
Op de vraag waarom dat niet gedaan is kwam een heel eerlijk antwoord: Er zat nog zo weinig in het vat, dat er water bij moest om er nog wat aan te verdienen. Als je dan ziet dat die fles alsnog 250,- kost, dan vraag je je af hoe hoog de prijs op CS wel niet zou zijn geweest.

Overall vond ik voor elke fles de prijs sowieso te hoog voor de geboden kwaliteit. (met uitzondering van die laatste peated budget fles, daar kan je gewoon niet meer van verwachten)
0 x

Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mei 2020, 10:14

Wouter1981 schreef:Dre ging nog een stukje verder met notities erbij, maar daar ging het mij echt te snel voor.

Ik zat gewoon met de WB-site open, en op een achtergrond tabje bleef Doug doorzeveren. Na een paar minuten had ik zijn hoofd al wel genoeg gezien :gnif .
Dus ruiken en proeven en alle ingevingen direct vastleggen. Werd idd op een gegeven moment wel hard werken ja, gelukkig had ik al wel iets aan voorwerk gedaan (was al eerder aan de eerste Burgie begonnen, toen ie nog volop aan het eehhh, praten was over het verleden van BB&R, en had de grain al een tijdje ingeschonken staan).
Er was ook wel wat op de tasting aan te merken. Zoals gezegd geen echte toppers er tussen, al vond ik het ook weer niet zo beroerd als ik van sommigen lees, maar dat is ook wel persoonlijk (een bak zeep of citroensop vind ik zelf bv. gewoon lekker fris en kan ik eigenlijk wel waarderen, dus die Glenburgies vond ík wel alleraardigst ;-) ).
De volgorde was bijzonder vond ik, beginnen met een CS, gelijk de hoogste in Abv. Bij de tweede zat wel een duidelijk peat-elementje, die had beter als 5e gekund in de aanloop naar de Islay blended malt. Om direct daarna door te schakelen naar een (in mijn opinie dan) vrij vlakke Invergordon, ik moest flink spoelen om de tabaksmaak weg te krijgen voor ik aan die grain kon beginnen (Doug was dáár toen inmiddels alweer bijna klaar mee :lol: ).

Maar goed, al met al best een aardige invulling van de dinsdagavond, al moet ik ook bekennen dat ik er meer van verwacht had, ik vond de Ultimate-tasting van laatst aanzienlijk beter geslaagd (zowel qua entourage en presentatie als ook de geboden whiskies).
1 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 20 Mei 2020, 11:42

Ik was gisteravond verhinderd, dus ik was van plan om later het filmpje terug te kijken, al proevend.
Zo te lezen kan ik net zo goed gaan proeven zonder het filmpje erbij...
0 x
Afbeelding

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 20 Mei 2020, 22:45

Longrow Red chilean cabernet sauvignon 13

Wat blijft het toch een bijzondere whisky, hate it or love it

:respect :violin
0 x
"Volo et Valeo"

polley82
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor polley82 » 21 Mei 2020, 11:37

Gisteren avond

Als eerste deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rd-2011-sv een heerlijke zomer whisky.

En daarna deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2011-vw en die vind ik wel erg lekker. Weet niet of deze staat voor een traditionele ledaig, maar dan zal die niet de laatste fles van deze distillery zijn :D
2 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 21 Mei 2020, 13:55

Lekker in het zonnetje: Whisky, ijs, ginger ale.

Vloeken in de kerk? Ach, het is maar Glenrothes Select Reserve, dan kom ik daar toch ook nog eens van af.
De fever tree verboemt een hoop :gnif
1 x

Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 21 Mei 2020, 14:14

polley82 schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-2011-vw en die vind ik wel erg lekker. Weet niet of deze staat voor een traditionele ledaig, maar dan zal die niet de laatste fles van deze distillery zijn :D

ik heb deze zelf niet geproefd, maar ben al jaren gek op ledaig, staat een flesje of 35 ledaig open hier :D
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Mei 2020, 17:05

Wouter1981 schreef:De fever tree verboemt een hoop :gnif
Zonde van die Fever Tree. :bigsmile
0 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 23 Mei 2020, 17:22

De afgelopen dagen de oude bottelingen van de Mortlach 12 y.o. GM en 15 y.o. GM uit de Golden Oldies-sets van Dyson81 geproefd. Duidelijk rijker en met meer sherry-invloed dan de meer recente bottelingen en een opvallend vol mondgevoel voor 40% ABV. De 15 y.o. was qua smaak net iets donkerder en rijper dan de 12 y.o. en had daarom mijn voorkeur.
4 x
Afbeelding

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Mei 2020, 19:01

Een Chivas Regal 12. En hij smaakt! :dancing
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”