Even voorstellen: Tomcat

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Tomcat
Senior
Senior

Even voorstellen: Tomcat

Ongelezen berichtdoor Tomcat » 24 Jun 2013, 22:05

Hallo Het Whisky forum leden,

Mijn naam is Thomas, afkomstig uit het Noord-Brabantse Grave, vintage ‘81 en ik ben whisky liefhebber…! Ik lees al even mee als gast op het forum en het leek me leuk me nu maar eens aan jullie voor te gaan stellen en mee te praten over het levenswater!

Ik heb 10 jaar geleden voor het eerst een single malt whisky mogen proeven. Daarvoor vast wel eens een blend gedronken, whisky is whisky voor wat ik wist en erg bevallen deed het me niet. Nee, dan liever een lekker biertje. Maargoed, een vriend vierde zijn 21e verjaardag en had ter ere hiervan een Glenfiddich 21 YO aangeschaft. Vrij toepasselijk dus en met een beetje mazzel in zijn geboortejaar gedestilleerd. Desgevraagd toch maar een glaasje meegedeeld. Is dit werkelijk whisky in mijn glas? Dit had ik nog niet eerder meegemaakt! Ik herinner me deze whisky met name als zijdezacht, heel anders dan wat ik dacht dat whisky was, en wat een smaken kwamen er opeenvolgend vrij!

Maar daar bleef het eigenlijk wel bij. Tot ik 2 jaar geleden uitgenodigd werd mee te gaan naar de Mitra Whisky Experience te Duiven. Ik had de ervaringen hiervan al eens meegekregen en de setting leek me erg leuk. De product confrontatie aangaan naar vrije keus, begeleid door fraaie verhalen over de totstandkoming van hetgeen in je glas en dat wat je smaakpapillen prikkelt. Voorafgaand maar eens wat geconsulteerd met Schotse collegae die me redelijke richting hebben kunnen geven over waar te beginnen. Zo kon ik toch enigszins beslagen ten ijs komen en heb ik een zeer leuke en smakelijke WX mogen beleven! Daaropvolgend mijn eerste single malt, een The Macallan 10 YO Fine Oak, gekocht en dat heeft de start van de liefhebberij gemarkeerd.

Inmiddels probeer ik tijdens proeverijen / N&Ts, meest recentelijk het Woudenberg Whisky Event, whisky’s buiten de comfort zone te proeven. Want dit biedt natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid tot uitproberen zonder hiervoor eerst gericht een fles of sample te hebben hoeven aanschaffen. Whisky op zich is in mijn beleving al een acquired taste, maar los daarvan weet ook ik inmiddels dat de ene whisky de andere (gelukkig) niet is. :gnif

Het is dus met recht, zoals hier al vaker benoemd, een ontdekkingsreis. En een leergang, want wat is er veel te vertellen over deze drank. Dat gegeven fascineert me en dat is waarom ik het de moeite waard vind me er verder in te verdiepen en er op dit forum over te lezen. Ook mag ik graag bekijken wat Ralfy ervan vindt. Ik waag mezelf (nog?) niet aan scoring en het tot in detail, soms bijna poëtisch beschreven, benoemen van geuren en smaken maar geniet ervan het in me op te nemen.

Op dit moment staat er inmiddels, buiten de Lowlands, uit elke Schotse regio een whisky en een Ierse whiskey in de kast en heb ik voor elk reeds een vervanger in gedachten (en meer, zucht :oops: ). Ik geniet graag van een dram in het weekend. Tot nu toe heb ik mijn aanschaffen met name uit het € 25 - € 50 segment gehaald, maar wie weet waar mijn ontdekkingstocht mij nog gaat brengen… Ik ben pas net vertrokken!

:schotland :duimop :ier

Groet,
Tomcat
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: Even voorstellen: Tomcat

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Jun 2013, 22:19

Zo, dat was een lap, maar ik ben er door gekomen :)

Welkom op dit uitzonderlijk forum Thomas. Je verhaal klinkt velen van ons denk ik zeer bekend in de oren. En ook van dat 'er is altijd meer na de volgende heuvelkam'-gevoel hebben meer hier last, waaronder ondergetekende :)

:duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jun 2013, 22:23

Welkom Thomas,.. leuke intro :goedgedaan

En Glenfiddich 21 YO als eerste malt (geproefd) dat is helemaal niet slecht. Glenfiddich was ook mijn eerste single malt maar dan een 12yo (... of was het destijds een NAS?)...
En je collectie is aardig divers.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Jun 2013, 22:39

leuk om te lezen en veel proefplezier op je verkenning!
ik ben zelf ook nog niet lang bezig, maar het verkennen gaat hard! :bigsmile

hartelijk welkom!

:hoedaf
0 x
Afbeelding

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 24 Jun 2013, 23:23

Welkom Thomas.
Als ik me niet vergis zie ik de laatste tijd wat meer namen verschijnen vanuit Oost Brabant op het forum. Het begint wat te worden! :)
Ennuhh...81 is een prima bouwjaar! Wat betreft whisky's een iets minder jaar.

Geniet van alle informatie op dit verslavende platform.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Jun 2013, 08:49

Welkom!

Je gaat ook dit jaar zeker wel naar de WX in Grave zelf?! Dan tref ik je daar wel!

Tomcat... ik als Software Tester denk dan aan Apache 8-)

Veel plezier hier!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

screenerke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor screenerke » 25 Jun 2013, 18:03

welkom :Slainte
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 25 Jun 2013, 18:13

Welkom!!
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 28 Jun 2013, 16:22

Welkom :hoedaf
0 x

Tomcat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomcat » 30 Jun 2013, 14:50

Bedankt voor het welkom en de reacties allemaal!

Matti schreef:.... En ook van dat 'er is altijd meer na de volgende heuvelkam'-gevoel hebben meer hier last, waaronder ondergetekende :) ....

Wel Matthijs, de Drankvinder helpt in ieder geval de volgende col nog wat te verleggen! Top wat je doet!

Piet schreef:.... En Glenfiddich 21 YO als eerste malt (geproefd) dat is helemaal niet slecht. Glenfiddich was ook mijn eerste single malt maar dan een 12yo (... of was het destijds een NAS?)...
En je collectie is aardig divers.

Bedankt Piet, ik heb de 21 YO pas, met diezelfde vriend overigens, nog eens kunnen proeven. Hij beviel nog steeds uitstekend. Het is meer de prijs die me tegenhoudt deze aan m'n collectie toe te voegen. Volgens mij is er nog zoveel moois te koop... En ja ik probeer de diversiteit erin te houden zij het met in verhouding tot de meesten hier een klein aantal flessen!

vmk schreef:Welkom Thomas.
Als ik me niet vergis zie ik de laatste tijd wat meer namen verschijnen vanuit Oost Brabant op het forum. Het begint wat te worden! :)
Ennuhh...81 is een prima bouwjaar! Wat betreft whisky's een iets minder jaar.

Geniet van alle informatie op dit verslavende platform.

Bedankt Daan, streek en jaargenoot, '81 bevalt nog steeds prima ;) . Was het een minder whisky jaar ja? Ik heb er nog niet echt op gezocht maar zag de aankopen van Turfsmurf voorbij komen

turfsmurf schreef:Who needs vakantiegeld when you niet op vakantie go?

- Balvenie Tun 1401, Batch #8.
- Highland Park 30y, Scott's Selection,1981-2011

Dat klinkt me toch prima in de oren :lekker of refereer je aan botteljaar '81?

JayDie schreef:.... Je gaat ook dit jaar zeker wel naar de WX in Grave zelf?! Dan tref ik je daar wel!

Tomcat... ik als Software Tester denk dan aan Apache ....

Zeker weten John, de kaarten zijn binnen en op 10 november ben ik van de partij! Het duurt nog even helaas maar tot dan in ieder geval!

Nou behalve dat Tomcat wel aardig "verbastert" als je m'n naam gebruikt is het meer een knipoog naar de Grumman F-14 Tomcat vliegmasjien. Mooi stukje techniek. In de webomgevingen en Java applets ben ik dan weer wat minder, zeg maar rustig niet, thuis :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”