Mijn naam is Thomas, afkomstig uit het Noord-Brabantse Grave, vintage ‘81 en ik ben whisky liefhebber…! Ik lees al even mee als gast op het forum en het leek me leuk me nu maar eens aan jullie voor te gaan stellen en mee te praten over het levenswater!
Ik heb 10 jaar geleden voor het eerst een single malt whisky mogen proeven. Daarvoor vast wel eens een blend gedronken, whisky is whisky voor wat ik wist en erg bevallen deed het me niet. Nee, dan liever een lekker biertje. Maargoed, een vriend vierde zijn 21e verjaardag en had ter ere hiervan een Glenfiddich 21 YO aangeschaft. Vrij toepasselijk dus en met een beetje mazzel in zijn geboortejaar gedestilleerd. Desgevraagd toch maar een glaasje meegedeeld. Is dit werkelijk whisky in mijn glas? Dit had ik nog niet eerder meegemaakt! Ik herinner me deze whisky met name als zijdezacht, heel anders dan wat ik dacht dat whisky was, en wat een smaken kwamen er opeenvolgend vrij!
Maar daar bleef het eigenlijk wel bij. Tot ik 2 jaar geleden uitgenodigd werd mee te gaan naar de Mitra Whisky Experience te Duiven. Ik had de ervaringen hiervan al eens meegekregen en de setting leek me erg leuk. De product confrontatie aangaan naar vrije keus, begeleid door fraaie verhalen over de totstandkoming van hetgeen in je glas en dat wat je smaakpapillen prikkelt. Voorafgaand maar eens wat geconsulteerd met Schotse collegae die me redelijke richting hebben kunnen geven over waar te beginnen. Zo kon ik toch enigszins beslagen ten ijs komen en heb ik een zeer leuke en smakelijke WX mogen beleven! Daaropvolgend mijn eerste single malt, een The Macallan 10 YO Fine Oak, gekocht en dat heeft de start van de liefhebberij gemarkeerd.
Inmiddels probeer ik tijdens proeverijen / N&Ts, meest recentelijk het Woudenberg Whisky Event, whisky’s buiten de comfort zone te proeven. Want dit biedt natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid tot uitproberen zonder hiervoor eerst gericht een fles of sample te hebben hoeven aanschaffen. Whisky op zich is in mijn beleving al een acquired taste, maar los daarvan weet ook ik inmiddels dat de ene whisky de andere (gelukkig) niet is.
Het is dus met recht, zoals hier al vaker benoemd, een ontdekkingsreis. En een leergang, want wat is er veel te vertellen over deze drank. Dat gegeven fascineert me en dat is waarom ik het de moeite waard vind me er verder in te verdiepen en er op dit forum over te lezen. Ook mag ik graag bekijken wat Ralfy ervan vindt. Ik waag mezelf (nog?) niet aan scoring en het tot in detail, soms bijna poëtisch beschreven, benoemen van geuren en smaken maar geniet ervan het in me op te nemen.
Op dit moment staat er inmiddels, buiten de Lowlands, uit elke Schotse regio een whisky en een Ierse whiskey in de kast en heb ik voor elk reeds een vervanger in gedachten (en meer, zucht
Groet,
Tomcat

of refereer je aan botteljaar '81?