Gedistilleerd of Gedestilleerd ?

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
Piet
Moderator
Moderator

Gedistilleerd of Gedestilleerd ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2009, 22:38

Op het Web vind je destilleerderijen (15.300 in Google NL) en distilleerderijen (30.500).
In van Dale Groot woordenboek hedendaags Nederlands: destilleren zie distilleren.
Ook op dit forum worden beide woorden gebruikt. Ik zelf heb eigenlijk altijd, althans zo lang ik me kan heugen, distilleren gebruikt. Daarop terugkijkend weet ik ook wel waarom. In 1985 heb ik de "Kursus Slijtersvakopleiding" gedaan (en het diploma "Vakbekwaamheid slijtersbedrijf" gehaald) en daarin wordt alleen distilleren en gedistilleerd gebruikt. Er wordt ook geen melding gemaakt van des-. Ook in een recentere versie van het cursusboek staat alleen de dis- versie.

Volgens de woordenboeken zijn destilleren en distilleren synoniemen. Betekent dit dat je in plaats van gedistilleerd net zo goed gedestilleerd kunt gebruiken of is er toch een zekere voorkeur ?
Sterke drank mag gedestilleerd genoemd worden, maar gedistilleerd komt veel vaker voor en heeft dan ook de voorkeur. Het Groene Boekje (1995), Van Dale (1999) vermelden uitsluitend de ingang gedistilleerd, terwijl Kramers (1996) en De grote Prisma Nederlands (1997) zowel gedistilleerd als gedestilleerd opgenomen hebben.
Voor wat het waard is, Wikipedia gebruikt destillatie en verwijst distillatie daar naar door.

De werkwoorden distilleren en destilleren zijn wel volledige synoniemen. Betekenis: "door verdamping en daarop volgende condensatie zuiveren, in het bijzonder sterke dranken stoken", "door verdamping en daarop volgende condensatie zuiveren of scheiden.". Dis-/destilleren is via het Franse distiller uit het Latijn gekomen. In het Latijn bestonden er al twee vormen, namelijk distillare en destillare. Deze werkwoorden zijn opgebouwd uit de- ('neer') + stillare ('druppelen, doen druppelen'). Vreemd genoeg komt in het Frans alleen de vorm met di(s)- voor, terwijl in het Nederlands ook de vorm met de(s)- is terechtgekomen.
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel III,ii, 1916) vermeldt beide werkwoorden al en ze bestaan tot op heden naast elkaar.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Re: Gedistilleerd of Gedestilleerd ?

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 25 Nov 2009, 23:30

In mijn boeken en artikelen hanteer ik altijd distilleren
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Gedistilleerd of Gedestilleerd ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Nov 2009, 08:52

Ja, viel me ook op toen ik net in deze hobby rolde... Ik gebruik ook de dis- versie.

Zal wel hetzelfde zijn als "Kursus" en "Cursus" :hoera
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”