Sinds enige tijd staat er op mijn verlanglijstje dat ik eens een fles Caperdonich uit het "legendarische" jaar 1972 moet aanschaffen. Ik vroeg me daarom af of er hier onder de forumleden veel ervaring is daarmee?
Er zijn nogal wat single casks gebotteld en die zijn natuurlijk allemaal weer net wat anders, maar zijn er echte uitschieters in negatieve zin geweest? Is er een soort "buying guide" te bedenken, bijvoorbeeld alles uit oktober 1972 is briljant en uit november nog beter, of andersom? Is er een bottelaar beter dan anderen?
Caperdonich (1972)
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Caperdonich (1972)
Uit de weinige ervaring die ik heb zou ik durven stellen dat je best geen zware sherry versie koopt. Ik proefde onlangs de 1972-2009 G&M voor LMDW en de sherry overheerste alles ( tenzij je daar nu net van houdt natuurlijk ). De 1972 van MoS die ik proefde was een stuk beter, minder sherry invloed waardoor de onderliggende smaken beter tot hun recht kwamen.
Maar zoals gezegd: ik had er nog maar 2, er zijn er hier vast met meer ervaring.
Maar zoals gezegd: ik had er nog maar 2, er zijn er hier vast met meer ervaring.
0 x
- laddie teun
- Top bijdrager

November 1972 heeft mijn voorkeur. Hoewel de andere ook goed zijn. Heeeeel erg mooi Whisky Agency Private Stock. Maar moeilijk te vinden, slechts 57 flessen. en de 35y voor de Nectar dat zijn wel twee van mijn favorieten.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Ik heb hier de Caperdonich 1972, 37yo (11.1972/03.2010) 56,5% van Duncan Taylor, Rare Auld.
Nog niet geproefd maar puur gekocht omdat ik "wat ouds" wilde en deze in veel notities erg goed naar voren komt.
Per definitie is het ene vat het andere niet. Het zijn vaak nuances maar er kunnen ook grote verschillen zijn en dan is een vat wellicht belangrijker dan een maand/jaar. Maar er kunnen ook verschillende vaten naast elkaar gelegen hebben die inderdaad zeer vergelijkbaar zijn.
Het beste is dan toch op sites als Whisky-monitor.com en WhiskyBase.com te kijken hoe specifieke bottelingen er uit springen en zich al dan niet laten vergelijken. En als je dan iets kunt kopen nog even op wat blogs kijken waarvan je weet hoe de smaak en het oordeel (score?) van de auteur zich verhoudt tot je eigen smaak en hoe de botteling er daar vanaf komt (whiskyfun.com, whiskynotes.be, onversneden.com, etc. etc).
Dit laatste is overigens niet specifiek voor Caperdonich maar is mijn manier van informatie inwinnen.
Nog niet geproefd maar puur gekocht omdat ik "wat ouds" wilde en deze in veel notities erg goed naar voren komt.
totalatool schreef:Er zijn nogal wat single casks gebotteld en die zijn natuurlijk allemaal weer net wat anders, maar zijn er echte uitschieters in negatieve zin geweest? Is er een soort "buying guide" te bedenken, bijvoorbeeld alles uit oktober 1972 is briljant en uit november nog beter, of andersom? Is er een bottelaar beter dan anderen?
Per definitie is het ene vat het andere niet. Het zijn vaak nuances maar er kunnen ook grote verschillen zijn en dan is een vat wellicht belangrijker dan een maand/jaar. Maar er kunnen ook verschillende vaten naast elkaar gelegen hebben die inderdaad zeer vergelijkbaar zijn.
Het beste is dan toch op sites als Whisky-monitor.com en WhiskyBase.com te kijken hoe specifieke bottelingen er uit springen en zich al dan niet laten vergelijken. En als je dan iets kunt kopen nog even op wat blogs kijken waarvan je weet hoe de smaak en het oordeel (score?) van de auteur zich verhoudt tot je eigen smaak en hoe de botteling er daar vanaf komt (whiskyfun.com, whiskynotes.be, onversneden.com, etc. etc).
Dit laatste is overigens niet specifiek voor Caperdonich maar is mijn manier van informatie inwinnen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Heb er 3 in de kast staan, had al snel door dat ik daar moest zijn wou ik nog enkele toppertjes kopen voor een 'behoorlijke prijs' uit begin de jaren 70. 2 Duncan Taylors for the whisky fair, 1 open, is echt lekker! En dan ook nog dezelfde van Piet vermoed ik, de Duncan Taylor Rare Auld for the Nectar, net nog iets beter, super! Is gesloten, maar wel kunnen proeven bij aankoop (voor meer info, zie mijn whiskybase). Beide bottelingen zijn van November 72. Beste leidraad misschien Malt Maniacs reviews, whiskynotes enz, bij afwezigheid van andere meningen?
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Het lastige van lezen van recensies in deze is nou juist dat ik ze niet kan vinden van de flessen die ik nog te koop heb zien staan. Ik moet dus afgaan op vergelijkingen met zustervaten bijvoorbeeld. De flessen die ik nog kan vinden zijn overigens allemaal van Duncan Taylor, maar niet vat 7424 (die Jack overigens te koop heeft staan...).
0 x
totalatool schreef:Het lastige van lezen van recensies in deze is nou juist dat ik ze niet kan vinden van de flessen die ik nog te koop heb zien staan. Ik moet dus afgaan op vergelijkingen met zustervaten bijvoorbeeld. De flessen die ik nog kan vinden zijn overigens allemaal van Duncan Taylor, maar niet vat 7424 (die Jack overigens te koop heeft staan...).
Ah,... moest even terug in gedachten. Daar heb ik met een fles uit cask: 7414 (voor minder dan €150) het risico genomen !
Hoewel... op WhiskyBase.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Een tijdje terug vond ik ook dat ik een Caperdonich uit 1972 moest hebben. Ik heb bij Teun een paar samples geregeld, waaronder eentje van vat #6735, een oktoberdistillaat. Ik vond die sample zo lekker dat ik direct een fles ervan heb aangeschaft.
Later proefde ik een sample van #7460 en die vond ik lekkerder, complexer, meer houtinvloed. Maar die fles was al nergens meer te krijgen en met #6735 heb ik dus in plaats van een heel erg goede Caperdonich dus een gewoon erg goede Caperdonich gekocht. Kijk de scores op whiskybase er maar eens op na. Ik vermoed je uit de reeks '72-ers van Duncan Taylor vrij veilig een aankoop kunt doen.
Let wel: de Caperdonichs die ik heb geproefd waren geloof ik allen refill sherry.
Later proefde ik een sample van #7460 en die vond ik lekkerder, complexer, meer houtinvloed. Maar die fles was al nergens meer te krijgen en met #6735 heb ik dus in plaats van een heel erg goede Caperdonich dus een gewoon erg goede Caperdonich gekocht. Kijk de scores op whiskybase er maar eens op na. Ik vermoed je uit de reeks '72-ers van Duncan Taylor vrij veilig een aankoop kunt doen.
Let wel: de Caperdonichs die ik heb geproefd waren geloof ik allen refill sherry.
0 x
-
liefmans
- Senior

bijna al de recentere bottelingen zijn refill sherry bottelingen terwijl de oudere allemaal bourbon/ Refill(re-re-re-re...) waren zonder enige sherry invloed.
Houd hier zeker rekening mee naar je eigen voorkeur, ook zitten er tussen de recentere enkele zwaardere sherry bottelingen (MoS,PD), deze zijn de netere als je een investering wilt doen maar niet noodzakelijk het smaakprofiel dat je wilt/zou verwachten van 72 caper.
Investeer wat zuur verdiende centjes in samples van teun, hij heeft de mooiste caperdonich 72 collectie flessen open om te drinken die ik al gezien heb.
Momenteel heb ik nog geen enkele 72 caper geproefd die echt tegenviel (behalve de zware sherry's maar dat is erg persoonlijk) hoewel de DT for the nectar idd een van de beste is.
Houd hier zeker rekening mee naar je eigen voorkeur, ook zitten er tussen de recentere enkele zwaardere sherry bottelingen (MoS,PD), deze zijn de netere als je een investering wilt doen maar niet noodzakelijk het smaakprofiel dat je wilt/zou verwachten van 72 caper.
Investeer wat zuur verdiende centjes in samples van teun, hij heeft de mooiste caperdonich 72 collectie flessen open om te drinken die ik al gezien heb.
Momenteel heb ik nog geen enkele 72 caper geproefd die echt tegenviel (behalve de zware sherry's maar dat is erg persoonlijk) hoewel de DT for the nectar idd een van de beste is.
0 x
laddie teun schreef:November 1972 heeft mijn voorkeur. Hoewel de andere ook goed zijn. Heeeeel erg mooi Whisky Agency Private Stock. Maar moeilijk te vinden, slechts 57 flessen. .
Heb ik geproefd en is idd absolute TOP whisky.
heb er nog een gesloten flesje van in de kast staan
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Helaas, toen ik bij de betreffende winkel binnenliep kwam ik tot de ontdekking dat hun online prijslijst al anderhalf jaar niet meer bijgewerkt bleek. Ik heb dus helaas niet eens voor het dilemma gestaan...
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”