Opzich een interessant onderwerp, dus even losgekoppeld.
Zoals velen wel weten mag (in Schotland, vanuit de SWA - Scotch Whisky Association) new spirit pas whisky genoemd worden nadat het 3 jaar (en wellicht 1 dag) op eiken houten vaten heeft gerijpt.
Eric schreef:In Canada mogen(mochten?) ze whisky aanlengen met max 2% vruchtendestillaat en het nog steeds whisky noemen.
Ook dat mag volgends de SWA niet: Whisky bestaat uit water, gerst (graan) en gist. Voor Single Malt geldt dan gerst als enige graansoort.
Eric schreef:Het is het land van herkomst dat bepaalt wat wel en niet zo genoemd mag worden
Was gisteren in de laatste Whisky Etc. aan het lezen over Loch Lomond. Zij zijn niet bij de SWA aangesloten en een aantal anderen (waaronder geloof ik Bruichladdich en Aberlour) ook niet, omdat ze het niet eens zijn met de regelgeving.
Volgens mij is het de SWA die bepaalt heeft dat new spirit pas whisky mag heten na 3 jaar en 1 dag rijping, etc. Zou Loch Lomond nu dus een whisky uit kunnen brengen die maar 1 jaar gerijpt heeft, daar ze niet zijn aangesloten bij de SWA, of haal ik nu dingen door elkaar...
Eric schreef:bij India trek ik wel een grens trouwens.
Las
eerder dat Amrut Whisky 'tot voor kort' nog op basis van suikerriet gestookt werd