Score-systeem met onderverdeling

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Sep 2016, 08:51

Zelf zou ik het onderdeel presentatie helemaal weg laten. Het voegt voor mij echt niets toe, het gaat voor mij om de smaak. Dat is natuurlijk persoonlijk en dus nog tot daarentoe.

Wat ik serieuzer vind is dat in een wereld waar de massa heel sterk afgaat op scores en statistiekjes (zonder te weten hoe ze zijn opgebouwd) een producent een matige whisky succesvol kan pimpen door hem een gelikte presentatie te geven. Zo'n scoresysteem kan dus in zekere zin pervers gedrag in de hand werken, of tolereert dit gedrag op z'n minst. Dit geldt natuurlijk in mindere mate als de presentatie slechts een heel klein onderdeel van de score is, maar wat mij betreft is dat nog steeds teveel.

Daarom dat ik nog altijd aan mijn 4x25 zoals op whiskybase vasthoud.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Sep 2016, 08:54

Daar zit natuurlijk wat in. Ik had ook zo maar de thema's overgenomen maar uiteindelijk gaat het inderdaad om de geur, de smaak en de afdronk en als ie goed smaakt mag ie wat mij betreft blauw zijn.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Sep 2016, 09:14

FGG schreef:Daar zit natuurlijk wat in. Ik had ook zo maar de thema's overgenomen maar uiteindelijk gaat het inderdaad om de geur, de smaak en de afdronk en als ie goed smaakt mag ie wat mij betreft blauw zijn.

Ha, nou dát dan juist weer echt NIET! :D
Een mooi goudgeel of roodachtig glanzend goedje in het glas helpt bij mij wel degelijk mee, kleur beïnvloed volgens mij wel degelijk onbewust je smaak en zéker beleving.
En wat betreft die presentatie, als je in je eentje zit te genieten van whisky maakt me dat inderdaad niets uit, staan desnoods die 'medicinale' sample-flesjes gewoon op tafel. Maar als je in gezelschap een fles whisky erbij pakt, dan maakt het het geheel toch echt wel wat mooier en toffer als er dan een mooie koker met mooie fles op tafel komt met de goeie glaasjes erbij etc. Al moet er dan natuurlijk ook wél wat fatsoenlijks uit die fles rollen he ;). In die zin vind ik presentatie dus wel degelijk van énig belang, maar zeker niet het grootste belang.
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Sep 2016, 09:30

Dre schreef:
FGG schreef:Daar zit natuurlijk wat in. Ik had ook zo maar de thema's overgenomen maar uiteindelijk gaat het inderdaad om de geur, de smaak en de afdronk en als ie goed smaakt mag ie wat mij betreft blauw zijn.

Ha, nou dát dan juist weer echt NIET! :D
Een mooi goudgeel of roodachtig glanzend goedje in het glas helpt bij mij wel degelijk mee, kleur beïnvloed volgens mij wel degelijk onbewust je smaak en zéker beleving.
En wat betreft die presentatie, als je in je eentje zit te genieten van whisky maakt me dat inderdaad niets uit, staan desnoods die 'medicinale' sample-flesjes gewoon op tafel. Maar als je in gezelschap een fles whisky erbij pakt, dan maakt het het geheel toch echt wel wat mooier en toffer als er dan een mooie koker met mooie fles op tafel komt met de goeie glaasjes erbij etc. Al moet er dan natuurlijk ook wél wat fatsoenlijks uit die fles rollen he ;). In die zin vind ik presentatie dus wel degelijk van énig belang, maar zeker niet het grootste belang.


Uiteraard. Ik zie liever een mooie donkere whisky dan een licht gele (of blauwe), maar mijn Caol Ila is zó licht, maar de smaak maakt dat weer helemaal goed.

Ik schenk mijn whisky's altijd bij de kast in, en ja, ook daar doet een mooie Kilchoman-fles het beter dan het sample-flesje. Ik doe 't bewust bij de kast zodat ik mijn mede-drinker eventueel kan verrassen met een nieuwe smaak of de gozer die zegt "doe mij eens zo'n whisky" kan ik een Red Label inschenken en 'm voorhouden dat ie een Bowmore aan het drinken is zodat ik zeker weet dat ie niet nóg een glas wil.
:P
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 23 Sep 2016, 10:37

Dre schreef:
FGG schreef:Daar zit natuurlijk wat in. Ik had ook zo maar de thema's overgenomen maar uiteindelijk gaat het inderdaad om de geur, de smaak en de afdronk en als ie goed smaakt mag ie wat mij betreft blauw zijn.

Ha, nou dát dan juist weer echt NIET! :D
Een mooi goudgeel of roodachtig glanzend goedje in het glas helpt bij mij wel degelijk mee, kleur beïnvloed volgens mij wel degelijk onbewust je smaak en zéker beleving.
En wat betreft die presentatie, als je in je eentje zit te genieten van whisky maakt me dat inderdaad niets uit, staan desnoods die 'medicinale' sample-flesjes gewoon op tafel. Maar als je in gezelschap een fles whisky erbij pakt, dan maakt het het geheel toch echt wel wat mooier en toffer als er dan een mooie koker met mooie fles op tafel komt met de goeie glaasjes erbij etc. Al moet er dan natuurlijk ook wél wat fatsoenlijks uit die fles rollen he ;). In die zin vind ik presentatie dus wel degelijk van énig belang, maar zeker niet het grootste belang.



Ja in die gevallen is het natuurlijk leuk als je een mooie fles hebt. En ik snap dat je de presentatie van belang vond.
Maar het zou niet mee mogen wegen in de score van je whisky.

Als ik op WB scoor dan geef ik de presentatie gewoon net zoveel punten als ik de whisky geef. Zo beïnvloed het ook niets.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Sep 2016, 10:51

Peter87 schreef:Als ik op WB scoor dan geef ik de presentatie gewoon net zoveel punten als ik de whisky geef. Zo beïnvloed het ook niets.

Dat is inderdaad ook een goede optie. Die pas ik zelf ook wel toe i.g.v. samples bijvoorbeeld, omdat ik dan simpelweg geen fles/presentatie heb (en die ga ik er vantevoren ook niet bij googlen). Tja, blijft lastig en subjectief he, dat scoren.
0 x

Gebruikersavatar
whiskyblog010
Actief lid
Actief lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 Dec 2017, 10:42
Contact:

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor whiskyblog010 » 10 Dec 2017, 23:55

Ik scoor op aroma, smaak, afdronk en totaalindruk. Allemaal op een schaal van 0-100. Het gemiddelde wordt de eindscore. Ik vind de smaak verreweg het belangrijkst, dus die klinkt stevig door in mijn totaalindruk. Zo wordt het toch stiekem een gewogen gemiddelde.

Presentatie, prijs of kleur meenemen in een score vind ik kolder. Hoe doe je dat dan bij blind proeven? En wat moet je met kleur dan? Wat zegt dat over de kwaliteit van de whisky? En die kleur is overdag anders dan ‘s avonds bij je gele schemerlampje.
0 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 603
Lid geworden op: 27 Dec 2015, 21:56

Re: Score-systeem met onderverdeling

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 14 Dec 2017, 08:42

"Bewust" scoor ik Geur, Smaak, Afdronk en Balans. Maar onbewust komt daar echt nog wel wat bij. De kleur zie ik natuurlijk en doet echt wel wat met mijn verwachtingen. Net zoals de ik me echt wel bewust ben van de prijs en dat wat met mijn verwachtingen doet.

En zodra er verwachtingen om de hoek komen kijken, heeft dat impact op mijn score. Een dure whisky die tegenvalt krijgt misschien wat te weinig puntjes, want is vaak extra tegenvallend door de prijs. En het tegenovergestelde zal ook waar zijn.
1 x


Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten