Benromach 10yo, 43% OB

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
1
50%
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
1
50%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Benromach 10yo, 43% OB

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 28 Jan 2012, 17:02

Toen ik kort geleden nog maar pas begonnen was met whisky vroeg ik mijn slijter eens naar een lichtgeturfde whisky. Hij wees toen een Benromach Organic (special edition) aan. Die whisky maakte op mij behoorlijk veel indruk, ondanks dat hij nogal apart was. Hars en rook. Ik wilde nog wel meer Benromach proeven, dus schafte ik later de 10-jarige aan. Dit is destillaat dat gemaakt is nadat Benromach door Gordon & MacPhail uit de motteballen getrokken is. Ondanks dat ik geen aandelen Benromach heb wil ik deze toch graag onder de aandacht brengen.

Uiterlijk: licht amberkleurig. De whisky plakt aan het glas en de rand laat pas na lang wachten dikke druppels los.

Neus: subtiele rook. Niet medicinaal, meer als een smeulend houtvuurtje. Ook licht hartig als in maggi. Met een beetje water treedt de sherry wat meer op de voorgrond.

Smaak: de whisky voelt olieachtig aan en prikt een beetje op de tong. Laat direct een vol zoete smaak achter en de rook wordt sterker aanwezig. Aangenaam zoet en slecht een piepklein beetje bitter. Wat harde kruidigs als kaneel en de turf schakelt van licht rokerig naar licht medicinaal. Wat hars ook. Enorm smaakvol ondanks de 43%. Met een beetje extra water wordt 'ie wat meer prikkend en iets minder olieachtig en verdwijnt de smaakimpact een beetje en lijkt hij iets ruwer te worden.

Afdronk: als de fruitige en kruidige smaken verdwijnen blijft de licht harsige rook achter. Het lijkt misschien of ik hier een turfbom beschrijf, maar de rook is echt mooi subtiel aanwezig. Wat maggi blijft ook licht achter. Nog later blijft alleen een beetje jodium over. Hij blijft lekker aan de kiezen plakken.

Conclusie: wat een mooie 10-jarige! Hier kan ik van blijven drinken (gevaar!). Als je niet bang bent voor een beetje rook en een licht ruw karakter is dit een goede om eens te proberen. Ik heb wel eens minder kwaliteit voor dezelfde prijs gezien. Hij kan water hebben, maar zonder vind ik eigenlijk iets lekkerder.

Mijn fles is inmiddels halfleeg (halfvol?) en ik ben nog steeds van mening dat deze 4 sterren verdient.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”