Penderyn Welsh whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Henk78
Senior
Senior

Penderyn Welsh whisky

Ongelezen berichtdoor Henk78 » 18 Okt 2011, 16:34

Heb deze whisky dit jaar aangeschaft om een andere whisky te proberen. Ik moet zeggen dat ik hem erg lekker vind, fruitig van de Madeiravaten en lekker "licht" ben niet zo goed in het omschrijven van smaken, maar volgens mijn slijter (WenW) heeft hij wel iets weg van een Ierse Whiskey, dat neem ik dan maar aan aangezien ik niet veel ervaring heb met deze whiskey.

Heeft iemand anders wellicht ervaring met een andere expressie release date, dit is voor zover ik kan nagaan de gewone 46% ncf release date dec 08.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Penderyn Welsh whisky

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 07 Jan 2014, 19:08

Mijn vriendin kwam thuis met de Madeira Single Malt (of op de fles Penderyn 41, Aur Cymra). Een aardig geprijsde whisky (€ 40) zonder leeftijdsaanduiding die dus een finish heeft gehad op Madeira vaten. Dat laatste maakt de whisky aardig fris, maar de wat 'dikkere' sherry zoetigheid zit er nog wel duidelijk in. De afdronk is fruitig en lang. Niet slecht. Misschien (zoals vaak) wat te zoet voor mijn smaak, maar zeker een aardige aankoop.
0 x

D3US
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor D3US » 19 Aug 2014, 22:32

Vorige week net een Penderyn Sherrywood gekocht. Wat mij betreft een stuk beter dan de Madeira cask versie!
0 x
Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 13 Dec 2016, 16:20

Ik heb van sinterklaas (mijn vrouw in dit geval) deze fles gekregen: https://www.whiskybase.com/whisky/58634/penderyn-legend

Moet zeggen dat ik eerst wat sceptisch was door deze keuze (aangezien ik hoofdzakelijk Schotse en Japanse whisky heb staan) maar achteraf gezien ben ik er toch wel erg blij mee. Wat een heerlijke zachte whisky is dit! Is de prijs van deze fles meer dan waard. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

fvopstal
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor fvopstal » 31 Mar 2017, 20:43

Ik heb laatst een de penderyn peated gekocht..En ondanks dat ik geen peat kan terug vinden is het een lekkere fruitige whisky. In de neus lijkt het wel op banaan :D al bij al totaal niet verwacht had maar wel prima te drinken!
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jun 2017, 00:44

Recentelijk uit Wales ook de nodige proef-flesjes en flessen van Penderyn meegenomen. Tot nu toe de Madeira, Sherrywood en Peated geproefd.
De rode draad bij deze whisky's is toch wel de nadrukkelijke smaak van toffee/karamel.
Wat verder opvalt is dat de expressies wel aanlokkelijke benamingen hebben die in ieder geval een specifiek smaakprofiel suggereren, maar dat het uiteindelijk vooral bij de suggestie blíjft.
In de Sherrywood zijn eigenlijk geen sherry-invloeden terug te vinden, de Madeira is best oké maar ook daar haal ik niet echt specifieke invloeden uit, en zoals hierboven al genoemd is er ook geen turf te bespeuren in de Peated.
Zeker leuk om eens te proeven, best goed te doen (al heeft de Sherrywood een vreemde (maar niet echt vieze) smaak) maar memorabel is het geenszins.
Binnenkort volgen nog de Legend, Celt en Myst, en de Brecon Gin. Benieuwd of ik daar iets meer verrast word.
1 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 09 Jun 2017, 20:19

Dre schreef:Recentelijk uit Wales ook de nodige proef-flesjes en flessen van Penderyn meegenomen. Tot nu toe de Madeira, Sherrywood en Peated geproefd.
De rode draad bij deze whisky's is toch wel de nadrukkelijke smaak van toffee/karamel.
Wat verder opvalt is dat de expressies wel aanlokkelijke benamingen hebben die in ieder geval een specifiek smaakprofiel suggereren, maar dat het uiteindelijk vooral bij de suggestie blíjft.
In de Sherrywood zijn eigenlijk geen sherry-invloeden terug te vinden, de Madeira is best oké maar ook daar haal ik niet echt specifieke invloeden uit, en zoals hierboven al genoemd is er ook geen turf te bespeuren in de Peated.
Zeker leuk om eens te proeven, best goed te doen (al heeft de Sherrywood een vreemde (maar niet echt vieze) smaak) maar memorabel is het geenszins.
Binnenkort volgen nog de Legend, Celt en Myst, en de Brecon Gin. Benieuwd of ik daar iets meer verrast word.

Mee eens; vorig jaar in Wales op vakantie, de Madeira gekocht. Deze heeft niet echt een uitgesproken smaak. Leuke dram voor in de zomer in de tuin, maar zal als de fles leeg is wordt deze niet vervangen.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 27 Jun 2017, 14:38

Onlangs de Penderyn Rich Oak Single Cask bottled for Premium Spirits (cask number D166) kunnen proeven. Die is een heel pak complexer dan de standaardbottelingen, allicht ook vanwege het feit dat hij gebotteld is op vatsterkte.
0 x
Afbeelding

Jarno
Senior
Senior

Penderyn Welsh whisky

Ongelezen berichtdoor Jarno » 29 Jan 2021, 22:26

Vandaag via Dramtime aan een online Penderyn tasting mee gedaan.
Was erg leuk om te luisteren naar de verhalen van Jock Shaw en David Cover (Penderyn).
Niet alle whiskys bevielen mij maar er zaten zeker een aantal fijne tussen.

De line up bestond uit de Legend, Madeira wood, Sherry wood, Port wood, Ex purple moscatel en
een ex islay single cask gebotteld voor Bresser en Timmer.

De port wood en ex islay waren voor mij de favoriet de Legend vond ik de minste van de 6

Al met al een geslaagd avondje Welsh whisky proeven.
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 10:50

Jarno schreef:Vandaag via Dramtime aan een online Penderyn tasting mee gedaan.
Was erg leuk om te luisteren naar de verhalen van Jock Shaw en David Cover (Penderyn)...

..Al met al een geslaagd avondje Welsh whisky proeven.

Ben benieuwd of Penderyn met dit soort tastings meer voet aan de grond krijgt in NL. Ik heb nog weinig ervaring met deze Welshman maar op de 1 of andere manier heeft t me ook nog niet kunnen overtuigen..zou je degenen die je het beste bevielen ook echt kunnen/willen kopen, of kocht je voor die centen dan liever een Schot?
0 x
Afbeelding

Jarno
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jarno » 30 Jan 2021, 11:32

Cask1988 schreef:Ben benieuwd of Penderyn met dit soort tastings meer voet aan de grond krijgt in NL. Ik heb nog weinig ervaring met deze Welshman maar op de 1 of andere manier heeft t me ook nog niet kunnen overtuigen..zou je degenen die je het beste bevielen ook echt kunnen/willen kopen, of kocht je voor die centen dan liever een Schot?

Had zelf ook geen ervaring met deze distilleerderij en dan is het meedoen aan een tasting een leuke manier om er meer te weten over te komen. De betere flessen zijn ook de wat duurdere flessen waarvoor je ook een leuke Schot kan kopen. Maar dat heeft mij er niet van weerhouden om de ex islay aan te schaffen. Die was voor mij overtuigend genoeg plus dat ik er van hou om af en toe ook wat anders te drinken dan Schots.
1 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”