IWF Den Haag 19-11-2023
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

IWF Den Haag 19-11-2023
Wij gaan zondagmiddag naar het IWF maar hebben één kaartje over.
Interesse? Stuur maar een pb, over te nemen voor €45,00
Interesse? Stuur maar een pb, over te nemen voor €45,00
0 x
Re: IWF Den Haag 19-11-2023
Gisteren bij de middag sessie geweest, ik was aangenaam verrast door het aanbod. Vind dat er meer variëteit was dan de laatste editie, en leuk om ook vertegenwoordiging te zien voor bijvoorbeeld Ardnamurchan en Arran. Wel jammer dat je voor dezelfde kaartprijs nu maar 12 drams (bonnetjes) krijgt ipv 20. Daarnaast laten ze ook meer mensen binnen bij de VIP sessie dan voorheen: 750 tegenover de 500 die ze vroeger deden (bij een 'gewone' sessie is het rond de 1000). Moet zeggen dat ik het niet te druk vond overigens. Achja, whisky wordt duurder dus misschien alleen maar logisch dat whisky festivals ook last hebben van krimpfklatie.
Al met al weer een erg leuke middag gehad, een paar leuke whiskies kunnen proeven (Kilchoman 16 en Ardnamurchan Rum cask waren mijn hoogtepunten). SMWS deed trouwens iets leuks: mini tasting voor 2 drams. Krijg je 2 whiskies en een leuk babbeltje met 1 van de SMWS mensen, wij hadden een 17 jaar oude Longmorn en een 23 jaar oude Clynelish. Zeker de 2 drams waard!
Al met al weer een erg leuke middag gehad, een paar leuke whiskies kunnen proeven (Kilchoman 16 en Ardnamurchan Rum cask waren mijn hoogtepunten). SMWS deed trouwens iets leuks: mini tasting voor 2 drams. Krijg je 2 whiskies en een leuk babbeltje met 1 van de SMWS mensen, wij hadden een 17 jaar oude Longmorn en een 23 jaar oude Clynelish. Zeker de 2 drams waard!
2 x
Ik ben ook op de VIP sessie geweest.
Natuurlijk jammer dat je nu minder drams krijgt t.o.v. "vroeger" en 750 bezoekers i.p.v. 500.
Maar tegelijkertijd viel mij het ook voorzichtig op, dat het assortiment groter was.
Bottelaars die ik nog niet kende bijvoorbeeld.
En toch was er loopruimte en viel het dringen ook best wel mee.
Alleen bij de bitterballen stond er een rijtje.
Tsja, volgend jaar toch maar effe weer kijken.
Groetjes,
Tonny
Natuurlijk jammer dat je nu minder drams krijgt t.o.v. "vroeger" en 750 bezoekers i.p.v. 500.
Maar tegelijkertijd viel mij het ook voorzichtig op, dat het assortiment groter was.
Bottelaars die ik nog niet kende bijvoorbeeld.
En toch was er loopruimte en viel het dringen ook best wel mee.
Alleen bij de bitterballen stond er een rijtje.
Tsja, volgend jaar toch maar effe weer kijken.
Groetjes,
Tonny
1 x
Gisteren was mijn eerste keer IWF. Ik was met een vriend naar de reguliere sessie. Prachtige locatie! Vond het druk, maar niet te. Wat meer plek op relaxed te zitten zou wel fijn zijn. Veel stands worden gevuld door importeurs en distilleries. Dat maakt het aanbod op zich, vergeleken met een aantal festivals, voor mij niet heel bijzonder. Veel corerange en betrekkelijk standaard bottelingen.
Al met al een leuke middag gehad. Als ik een volgend jaar weer ga, wil ik graag die dikke Glenfarclas tasting meepakken. Pascal (Koning) was erg enthousiast. (Leuk je even te spreken kerel!)
Al met al een leuke middag gehad. Als ik een volgend jaar weer ga, wil ik graag die dikke Glenfarclas tasting meepakken. Pascal (Koning) was erg enthousiast. (Leuk je even te spreken kerel!)
1 x
Nickolaas schreef:Gisteren was mijn eerste keer IWF. Ik was met een vriend naar de reguliere sessie. Prachtige locatie! Vond het druk, maar niet te. Wat meer plek op relaxed te zitten zou wel fijn zijn. Veel stands worden gevuld door importeurs en distilleries. Dat maakt het aanbod op zich, vergeleken met een aantal festivals, voor mij niet heel bijzonder. Veel corerange en betrekkelijk standaard bottelingen.
Insgelijks, Nick!
Het is volgens mij het grootste whiskyfestival van de lage landen. Veel bezoekers, groot aanbod, al is het vooral veel 'officieel' aanbod van de grote merken en importeurs. Wat me begint te storen is dat deze editie ook voor de meeste instapbottelingen een extra bijdrage werd gevraagd, en dat voor bijzonderder spul de eigen bijdragen de lucht inschieten. Ook moet je betalen voor de garderobe en wc-bezoek. Vind ik allemaal wat jammer gezien de relatief hoge ticketprijs.
Maar de Glenfarclas masterclass maakte het wederom helemaal goed. Bovenaan de toren van de Oude Kerk een verse cask sample van een Glenfarclas 2017, gevolgd door cask samples uit de jaren 2007, 1997, 1987, 1977 en 1967. Een 6-decennia tasting om u tegen te zeggen!
4 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Nickolaas schreef:Veel stands worden gevuld door importeurs en distilleries. Dat maakt het aanbod op zich, vergeleken met een aantal festivals, voor mij niet heel bijzonder. Veel corerange en betrekkelijk standaard bottelingen.
Yep. Dat heeft helaas alles te maken met de exorbitant hoge prijs die je als standhouder in Den Haag kwijt bent voor een m2. Zo hoog dat je van te voren weet dat er een paar K achteraan moet, ongeacht bezoekersaantallen… Jammer, inderdaad alleen voor importeurs en distillery’s op te hoesten.
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Koning schreef:Wat me begint te storen is dat deze editie ook voor de meeste instapbottelingen een extra bijdrage werd gevraagd, en dat voor bijzonderder spul de eigen bijdragen de lucht inschieten. Ook moet je betalen voor de garderobe en wc-bezoek. Vind ik allemaal wat jammer gezien de relatief hoge ticketprijs.
Begrijpelijk. Maar verwijt dat niet de standhouders maar de organisatie; dat is de enige partij die verdient aan dit festival hoor. Als je voor 10m2 stand al 2,5K lichter bent, je moet je personeel de stands laten bemannen, hotelovernachtingen en de organisatie vraagt bezoekers al de hoofdprijs voor alleen toegang en alles bijbetalen wat er omheen zit dan begrijp ik niet dat je als bezoeker er nog over denkt een bezoek voor 2024 nog een keer op je lijst te zetten. Bezoeken = in stand houden.
Koop dan lekker een ticket voor Hielander festival, daar betalen standhouders geen stageld en dat vertaalt zich direct terug in de prijzen van de drams. Vrij logisch allemaal toch?
4 x
- Reichenbach
- Moderator

Doet me denken aan de Infratech een aantal jaren geleden.
Voor een plaats op de stand met provinciale opdrachtgevers vroegen ze 50k. Van de zotte en dat werd dan ook niet gedaan. Toen kon het ook wel voor 5k.
De provincie Friesland schitterde dat jaar door afwezigheid.
Voor een plaats op de stand met provinciale opdrachtgevers vroegen ze 50k. Van de zotte en dat werd dan ook niet gedaan. Toen kon het ook wel voor 5k.
De provincie Friesland schitterde dat jaar door afwezigheid.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
WhiskyDudes schreef:Koning schreef:Wat me begint te storen is dat deze editie ook voor de meeste instapbottelingen een extra bijdrage werd gevraagd, en dat voor bijzonderder spul de eigen bijdragen de lucht inschieten. Ook moet je betalen voor de garderobe en wc-bezoek. Vind ik allemaal wat jammer gezien de relatief hoge ticketprijs.
Begrijpelijk. Maar verwijt dat niet de standhouders maar de organisatie; dat is de enige partij die verdient aan dit festival hoor. Als je voor 10m2 stand al 2,5K lichter bent, je moet je personeel de stands laten bemannen, hotelovernachtingen en de organisatie vraagt bezoekers al de hoofdprijs voor alleen toegang en alles bijbetalen wat er omheen zit dan begrijp ik niet dat je als bezoeker er nog over denkt een bezoek voor 2024 nog een keer op je lijst te zetten. Bezoeken = in stand houden.
Koop dan lekker een ticket voor Hielander festival, daar betalen standhouders geen stageld en dat vertaalt zich direct terug in de prijzen van de drams. Vrij logisch allemaal toch?
Interessant perspectief vanuit de standhouder, Edwin! Kan me echter voorstellen dat dergelijke festivals echter ook steeds duurder om te organiseren, alleen al door het personeelstekort en gestegen kosten. Door de omvang, locatie en lange geschiedenis van het festival zullen de plekjes gewild blijven voor standhouders én bezoekers. Voor de liefhebber blijft het grote aanbod aantrekkelijk, als je bereid bent om bij te betalen tenminste. Als ze volgend jaar weer zo'n Glenfarclas masterclass aanbieden in het voorprogramma is de kans groot dat ik er weer bij ben, anders ga ik elders kijken. Nadeel is dan wel dat elders niet op een kwartiertje loopafstand ligt..
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Het zal vast, maar vreemd dat het in Duitsland dan wel kan. Afgelopen weekend in Bremen betaal je als bezoeker € 18 voor de vrijdag en dan van 15.00 tot 22.00 en voor de zaterdag zelfde prijs van 12.00 tot 22.00. Wil je beide dagen dan € 28.
Jas ophangen? Kosteloos. Pissen? Ook kosteloos. Prijzen van heel veel drams, ook IB, op niveau retailprijs/35 voor 2cl. En natuurlijk betaal je voor bizar spul uit de jaren 60-70 veel meer, maar aanzienlijk minder als wat ik in NL op festivals zie. Bij ons waren de WDS drams € 4 - € 6. Sansibar tegenover ons zat ook op de lijn retail / 35 voor 2cl.
In Duitsland krijgen ze het kennelijk wel voor elkaar een festival met een laagdrempelige prijs rendabel te krijgen. Als standhouder betaal je ook per m2 maar da’s aanzienlijk vriendelijker als NL, dus dan blijft het voor iedereen leuk, al is er geen standhouder die geen geld achter een festival aangooit. En ik krijg, niet door jouw opmerking trouwens, wel eens het idee dat de gedachte bestaat dat de standhouders hun zakken staan te vullen.
Jas ophangen? Kosteloos. Pissen? Ook kosteloos. Prijzen van heel veel drams, ook IB, op niveau retailprijs/35 voor 2cl. En natuurlijk betaal je voor bizar spul uit de jaren 60-70 veel meer, maar aanzienlijk minder als wat ik in NL op festivals zie. Bij ons waren de WDS drams € 4 - € 6. Sansibar tegenover ons zat ook op de lijn retail / 35 voor 2cl.
In Duitsland krijgen ze het kennelijk wel voor elkaar een festival met een laagdrempelige prijs rendabel te krijgen. Als standhouder betaal je ook per m2 maar da’s aanzienlijk vriendelijker als NL, dus dan blijft het voor iedereen leuk, al is er geen standhouder die geen geld achter een festival aangooit. En ik krijg, niet door jouw opmerking trouwens, wel eens het idee dat de gedachte bestaat dat de standhouders hun zakken staan te vullen.
2 x
Ik ben gisteren middag “last minute” geweest, met z’n tweeën. Ik vond het te druk maar natuurlijk wel een hele mooie locatie. Betalen voor het toilet en garderobe is wel erg schraal… Het hoge aanbod Ierse whiskey viel me ook meteen op. Qua eten vond ik het aanbod ook niet spectaculair.
Wel ‘n leuke en gezellige middag gehad.
Wel ‘n leuke en gezellige middag gehad.
1 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

Wij gaan traditioneel op de zondagmiddag. Entree hebben we (verkapt) middels lidmaatschap van IWS.
Voor ons is het vooral een gezellige middag waarbij we een paar lekkere drams nuttigen en bijkletsen met een aantal bestaande contacten en eventuele nieuwe contacten maken (zoals gistermiddag met Vom Fass).
Bij sommige stands is het onmogelijk om gewoon een gesprek aan te gaan met een importeur of vertegenwoordiger. Het is soms echt dringen geblazen.
Bedenk ook dat buiten de 1000 kaarten die per sessie verkocht worden IWS leden daar nog bij (kunnen) komen. Geen idee hoeveel dit er per sessie zijn maar toch.
De entreeprijs met hierbij voor bijna alles bijbetalen is eigenlijk absurd, en hiernaast ook voor garderobe, WC e.d. nog bij moeten betalen is ook echt bedenkelijk maar dit staat nog niet in verhouding met wat de standhouders kwijt zijn aan huur voor een hoekje in de kerk.
Voor ons is het vooral een gezellige middag waarbij we een paar lekkere drams nuttigen en bijkletsen met een aantal bestaande contacten en eventuele nieuwe contacten maken (zoals gistermiddag met Vom Fass).
Bij sommige stands is het onmogelijk om gewoon een gesprek aan te gaan met een importeur of vertegenwoordiger. Het is soms echt dringen geblazen.
Bedenk ook dat buiten de 1000 kaarten die per sessie verkocht worden IWS leden daar nog bij (kunnen) komen. Geen idee hoeveel dit er per sessie zijn maar toch.
De entreeprijs met hierbij voor bijna alles bijbetalen is eigenlijk absurd, en hiernaast ook voor garderobe, WC e.d. nog bij moeten betalen is ook echt bedenkelijk maar dit staat nog niet in verhouding met wat de standhouders kwijt zijn aan huur voor een hoekje in de kerk.
3 x
Je zegt precies wat ik wilde gaan zeggen André. Jouw argumenten zijn mijn reden om er niet meer heen te gaan. Ik vind het echt stuitend dat je als betalende deelnemer, na een entreeprijs die met stip de hoogste is van NL, ook nog je poot uitgedraaid wordt bij zo’n beetje alles wat je gewoon nodig hebt. M.i. zou de organisatie echt een drastisch andere vorm moeten gaan bedenken want vanuit liefhebbers oogpunt kan dit echt niet meer zo. En vanuit standhouders oogpunt, als je zo’n idioot bedrag moet lappen om er een hoekje te krijgen, moet je of een heel groot marketing budget hebben, of verdomd veel drams verkopen om niet in 1 weekend 3k armer te worden. En ja, dan ga je dus dat probleem doorschuiven naar de liefhebber die vervolgens moet gaan bijbetalen voor een 10yo OB op 43%.
Maarja vanuit commercieel oogpunt zal dat niet snel gebeuren aangezien de bezoekers aantallen torenhoog blijven en standhouders in de rij staan. Dusja waarom zouden ze…
Maarja vanuit commercieel oogpunt zal dat niet snel gebeuren aangezien de bezoekers aantallen torenhoog blijven en standhouders in de rij staan. Dusja waarom zouden ze…
0 x
Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”