DAC7
DAC7
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ormen-dac7
Aangezien we allemaal al wel eens een flesje kopen/verkopen via Whiskybase of een ander platform ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig naar deze maatregel.
Iemand die hier al ervaring mee heeft? Beter op de hoogte is? Gaan ze dit effectief doen (kunnen)? De prijs zal er natuurlijk niet beter op worden als je er nog op belast gaat worden ...
Aangezien we allemaal al wel eens een flesje kopen/verkopen via Whiskybase of een ander platform ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig naar deze maatregel.
Iemand die hier al ervaring mee heeft? Beter op de hoogte is? Gaan ze dit effectief doen (kunnen)? De prijs zal er natuurlijk niet beter op worden als je er nog op belast gaat worden ...
0 x
Re: DAC7
Volgens mij is dit in ieder geval niet van toepassing op een Forum als dit ( geen betalingsverkeer ).
Voor bv een Catawiki twijfel ik, maar het lijkt me dan een Giga Adm opleveren ( bv 1 fles kopen per 3 mnd ) dus ??
Groet Cor.
Voor bv een Catawiki twijfel ik, maar het lijkt me dan een Giga Adm opleveren ( bv 1 fles kopen per 3 mnd ) dus ??
Groet Cor.
0 x
cor0566 schreef:Volgens mij is dit in ieder geval niet van toepassing op een Forum als dit ( geen betalingsverkeer ).
Waar precies zie jij de voorwaarde staan dat het betalingsverkeer ook op dat digitale platform moet plaatsvinden?
Zelf zie ik vooral dit:
Een digitaal platform is elke software, bijvoorbeeld een website of een app, die verkopers in staat stelt verbonden te zijn met gebruikers van die software voor het verrichten van een relevante activiteit.
Persoonlijk trek ik hier dan eigenlijk andere conclusies uit...
0 x
Dre schreef:cor0566 schreef:Volgens mij is dit in ieder geval niet van toepassing op een Forum als dit ( geen betalingsverkeer ).
Waar precies zie jij de voorwaarde staan dat het betalingsverkeer ook op dat digitale platform moet plaatsvinden?
Zelf zie ik vooral dit:Een digitaal platform is elke software, bijvoorbeeld een website of een app, die verkopers in staat stelt verbonden te zijn met gebruikers van die software voor het verrichten van een relevante activiteit.
Persoonlijk trek ik hier dan eigenlijk andere conclusies uit...
Informatie voor platformexploitanten
Wat is een digitaal platform, en wat niet?
Een digitaal platform is elke software, bijvoorbeeld een website of een app, die verkopers in staat stelt verbonden te zijn met gebruikers van die software voor het verrichten van een relevante activiteit. [/Ook alles wat er nodig is rond betalingen (innen en betalen) van een tegenprestatie met betrekking tot de relevante activiteit valt hieronder.
Er is geen sprake van een digitaal platform als de software alleen gebruikt wordt om
betalingen te verwerken voor een relevante activiteit
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Leuke aangifte wordt dat dan: "Ik denk dat Fat Bastard een fles heeft gekocht van Cask1988. Geen idee wat Fat Bastard dan heeft betaald, maar de fles was 30 euro waard."cor0566 schreef:Volgens mij is dit in ieder geval niet van toepassing op een Forum als dit.
Vele hobby- en liefhebbersfora hebben wel een (afgeschermd) hoekje voor vraag en aanbod tussen leden. Het zal een aardig zootje worden als ze dat allemaal willen verzamelen en natrekken. Zolang er geen transacties (rekeningnummers en bedragen) via dat forum worden uitgewisseld kunnen ze er niet veel mee.
Lijkt me meer iets voor Bol.com, Blokker of Zalando.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

Zou denken dat bijvoorbeeld whiskybase marketplace er wel onder gaat vallen omdat zij een marktplaats bieden. Dit forum niet omdat er geen infrastructuur is voor verkoop van flessen. Alles gaat namelijk via PB en er blijft ook niks aan de strijkstok voor het forum hangen.
Bij Marktplaats wordt aangegeven dat zij mensen die voor meer dan 2000€ verkopen of meer dan 30 verkooptransactie doen doorgeven aan de Belastingdienst. (Wel geldt dit bij marktplaats kennelijk vooralsnog voor nieuwe gebruikers). Maar misschien iets om in je achterhoofd te houden als je zeer veel flessen per jaar op whiskybase verkoopt.
Bij Marktplaats wordt aangegeven dat zij mensen die voor meer dan 2000€ verkopen of meer dan 30 verkooptransactie doen doorgeven aan de Belastingdienst. (Wel geldt dit bij marktplaats kennelijk vooralsnog voor nieuwe gebruikers). Maar misschien iets om in je achterhoofd te houden als je zeer veel flessen per jaar op whiskybase verkoopt.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Een paar particuliere flesjes die hier van eigenaar wisselen zal niet een thema zijn. Anders wordt het voor commerciële partijen en ja, daar zal Whiskybase Market ook onder vallen aangezien er daar een goederenstroom en bijbehorende geldstroom loopt. Al zal dat voor Whiskybase weinig uitmaken want die geven nu al gewoon netjes de transacties door, zoals elk bedrijf. Het is aan de particuliere flipper wat hij of zij doet met de gegenereerde winsten op de verkoop, de meeste particulieren zullen hier verder niet bij nadenken schat ik zo. (en dat snap ik ook)
Alleen hebben we te maken met een fiscus die liever in de vijver met guppy's vist als dat ze voor de dikke vissen gaan. Maar aangezien ze bij de Belastingdienst nog niet eens in staat zijn een btw wijziging binnen een jaar door te voeren zal het met de controle wel loslopen voor de particulier.
Alleen hebben we te maken met een fiscus die liever in de vijver met guppy's vist als dat ze voor de dikke vissen gaan. Maar aangezien ze bij de Belastingdienst nog niet eens in staat zijn een btw wijziging binnen een jaar door te voeren zal het met de controle wel loslopen voor de particulier.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Ik kwam daar met een vraag over het privé gebruik van een leaseauto. Zei de dienstdoend ambtenaar: "Dat geef je toch gewoon niet op? Daar komen wij toch nooit achter."WhiskyDudes schreef:... Maar aangezien ze bij de Belastingdienst nog niet eens in staat zijn een btw wijziging binnen een jaar door te voeren
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Alleen af en toe vragen ze bij wijze van steekproef je kilometer administratie op, al is het alleen maar om te zien of je wat bijgehouden hebt.
Dan is het wel handig als je het bijgehouden hebt, binnen 3 weken een sluitende km administratie van 2 jaar geleden ophoesten lijkt me taai. Ik heb ‘m de afgelopen 30 jaar toch 2 x in mogen leveren, da’s ook wel lekker, heb je tenminste niet het gevoel dat je netjes bijhoudt terwijl er geen hond naar vraagt.

0 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

WhiskyDudes schreef:Het is aan de particuliere flipper wat hij of zij doet met de gegenereerde winsten op de verkoop, de meeste particulieren zullen hier verder niet bij nadenken schat ik zo. (en dat snap ik ook)
Mijn begrip was dat commerciële partijen zoals whiskybase de transactie van klanten die rieken naar commercialiteit (dus voor meer dan 2000 € verkocht of 30 transacties als voorbeeld) moeten doorgeven aan de fiscus. En ik ga er dan van uit dat Flippy McFlip in zijn vooringevulde aangifte plotseling ROW heeft staan. Dus de controle hoeven ze niet actief te doen omdat commerciële partijen de informatie over particulieren zullen aanleveren.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Sterker nog, ik denk dat dit nu al gebeurt, er is een digitale geldstroom via Whiskybase tenslotte. Het is alleen aan de fiscus wat ze er mee doen als FlipperdeFlip niks aangeeft bij z’n aangifte. En aangezien de fiscus niet bij machte is elke aangifte te controleren zullen ze zich focussen op de niet bedrijven die serieuze bedragen verhandelen via WB/veilingen/Catawiki. Lijkt me niets raars aan.
0 x
Ik denk dat het niet alleen voor flippers is. Je zou ervan verschieten hoe snel een heel deel personen aan die 2k zitten met gewoon wat flessen te verkopen aan de huidige marktprijs.
En volgens mij zal het allemaal wel automatisch gaan, ga je er zelf niks voor moeten doen. Alle transacties zijn officieel geregistreerd, dus WB zou het enkel maar moeten doorgeven aan de fiscus.
Ik denk dat WB dit zelf ook niet graag ziet gebeuren als je ziet hoeveel €€€ ze verhandelen elk jaar. Als ze effectief de transacties gaan moeten doorgeven aan alle EU landen zie ik het wel eens gebeuren dat de verkopers/flippers andere oorden gaan opzoeken. Nuja, voor de flipflessen maakt dit natuurlijk niks uit, maar het zou jammer zijn dat de gewone/marktcomforme flessen ook gaan verdwijnen.
En volgens mij zal het allemaal wel automatisch gaan, ga je er zelf niks voor moeten doen. Alle transacties zijn officieel geregistreerd, dus WB zou het enkel maar moeten doorgeven aan de fiscus.
Ik denk dat WB dit zelf ook niet graag ziet gebeuren als je ziet hoeveel €€€ ze verhandelen elk jaar. Als ze effectief de transacties gaan moeten doorgeven aan alle EU landen zie ik het wel eens gebeuren dat de verkopers/flippers andere oorden gaan opzoeken. Nuja, voor de flipflessen maakt dit natuurlijk niks uit, maar het zou jammer zijn dat de gewone/marktcomforme flessen ook gaan verdwijnen.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”