Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pim
Senior
Senior

Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor pim » 21 Mar 2011, 10:34

Hallo iedereen,

Gisteren een rijtje whisky's geproefd met een kennis, wilde een balvenie islay cask openen, reeds een tijdje terug 2 glaasjes uit geproefd dus behoorlijk volle fles. Deze fles heb ik vorig jaar ergens rond sept-okt aangeschaft bij de gall en gall franchise. Toen ik de fles wilde openen brak de kurk er gewoon af, net onder de rand van de fles is de kurk geheel afgebroken, ik vind dit vreemd, wat moet/ kan ik doen om de "inhoud te redden" ..... :Cry :Help
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Mar 2011, 10:48

Kurk er uit halen met kurkentrekker en dan een kunststofkurk aanschaffen... zo'n kunststofkurken worden door Bob Minnekeer bijvoorbeeld aangeraden als je een geopende fles lang wil bewaren, zou beter bewaren dan de originele kurk volgens hem.
Waar je die kunststofkurken vind weet ik helaas niet... mss kan iemand anders je daar mee helpen.
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Mar 2011, 11:09

Je moet wel een goede kurkentrekker hebben die met minimale druk de kurk in-draait, anders druk je die naar beneden de whisky in (b.v. Screwpull). Bij wijn is een kurk taps en zit die er juist strak in, bij whisky echter niet.

Ik heb een soort van "vork-kurkentrekker" merk "Glenora" met twee hele dunne platte "tanden" die je tussen de flessenhals en de kurk in naar binnen duwt waarna je de kurk er uit kunt trekken-draaien.
Werkt meestal perfect om zonder al te veel rommel een gebroken kurk er uit te krijgen.
Hier is er zo een ook van Screwpull. ... nee ik heb geen aandelen maar ben er wel over te spreken.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Mar 2011, 11:21

...en al valt de kurk erin: inhoud overschenken in een maatbeker (evt. door vergietje tbv kurkresten) en weer terug in de fles. Als je niet een andere kurk / dop hebt: vacuvin (bv. bij Blokker verkrijgbaar).

En dan een tip: draai bij het openen van een fles niet aan de kurk, maar aan de fles. Of het echt helpt / scheelt weet ik niet, maar dat is mij laatst ten ore gekomen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 21 Mar 2011, 13:25

Bij de dille & cammille heb ik gewone kurken gezien, die volgens mij prima op een whiskyfles passen. (ik probeer zelf er nog wel eens eentje uit oudere flessen te bewaren voor noodgevallen)
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 21 Mar 2011, 15:37

Gebeurd zo vaak, vooral bij oude bottelingen. Gooi daarom de oude kurken niet weg, maar bewaar een zakje met alle soorten en maten...
0 x
Afbeelding

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 21 Mar 2011, 16:49

gebeurd inderdaad vaak genoeg
bewaar daarom al een tijd alle oude kurken. Wat een verschil zit er nog in de maten.
gebroken kurk probeer ik er netjes uit te krijgen. Lukt het niet? Geen probleem Gewoon doordrukken, en inderdaad whisky via een zeefje overschenken. Kurk uit de fles halen, omspoelen en de whisky kan terug.
1 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 22 Mar 2011, 12:19

JayDie schreef:...en al valt de kurk erin: inhoud overschenken in een maatbeker (evt. door vergietje tbv kurkresten) en weer terug in de fles. Als je niet een andere kurk / dop hebt: vacuvin (bv. bij Blokker verkrijgbaar).

En dan een tip: draai bij het openen van een fles niet aan de kurk, maar aan de fles. Of het echt helpt / scheelt weet ik niet, maar dat is mij laatst ten ore gekomen...

Hoop niet dat je bedoelt dat je fles via het Vacuvin systeem vacuum gaat trekken, schijnt de drank niet tegen te kunnen. Op een Cognac site (van een leverancier, weet alleen niet meer welke) al eens gelezen dat Vacuvin bij hoog alcoholische dranken er voor zorgt dat de vluchtige stoffen verdwijnen (zeker bij meer dan 1 keer gebruik) en zorgt er voor dat de drank bij het openen een (smaak-) opdonder krijgt die niet positief schijnt !.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2011, 14:40

GJR schreef:
JayDie schreef:...en al valt de kurk erin: inhoud overschenken in een maatbeker (evt. door vergietje tbv kurkresten) en weer terug in de fles. Als je niet een andere kurk / dop hebt: vacuvin (bv. bij Blokker verkrijgbaar).

Hoop niet dat je bedoelt dat je fles via het Vacuvin systeem vacuum gaat trekken, schijnt de drank niet tegen te kunnen. Op een Cognac site (van een leverancier, weet alleen niet meer welke) al eens gelezen dat Vacuvin bij hoog alcoholische dranken er voor zorgt dat de vluchtige stoffen verdwijnen (zeker bij meer dan 1 keer gebruik) en zorgt er voor dat de drank bij het openen een (smaak-) opdonder krijgt die niet positief schijnt !.

Eigenlijk bedoelde ik dat wel, want alleen zo'n vacuvin-dop erop helpt niet (die trekt zich vast bij gebruik van het pompje; anders zit 'ie er gewoon los op)... Kende het verhaal niet met hoog alcoholische dranken en de Vacuvin; goede tip!

Niet dat ik de vacu[url]vin[/url] voor whisky gebruikte hoor...
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 22 Mar 2011, 18:01

Hoi allen,

Ik heb met belangstelling het "draadje" gelezen, begreep dat er verschillende oplossingen er zijn en dat dit fenomeen vaker voorkomt. Ik wacht eventjes met de oplossing aangezien ik een mailtje naar The Balvenie hebt gedaan met het verzoek om bij Mr Muir´s koffer, een paar kurken erbij in te stoppen aangezien hij toch vrijdagavond naar Groningen komt voor een masterclass. Even duimen dan maar :roll:
pascal
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Mar 2011, 18:36

pim schreef:Hallo iedereen,

Gisteren een rijtje whisky's geproefd met een kennis, wilde een balvenie islay cask openen, reeds een tijdje terug 2 glaasjes uit geproefd dus behoorlijk volle fles. Deze fles heb ik vorig jaar ergens rond sept-okt aangeschaft bij de gall en gall franchise. Toen ik de fles wilde openen brak de kurk er gewoon af, net onder de rand van de fles is de kurk geheel afgebroken, ik vind dit vreemd, wat moet/ kan ik doen om de "inhoud te redden" ..... :Cry :Help

Als je, om wat voor redenen dan ook, zuinig bent met 'n bepaalde fles whisky, is 't goed de fles van tijd tot tijd even op z'n kop te houden, niet te lang natuurlijk, tel tot 30 of 40 en that's it. Zo eens in de paar weken even doen, de kurk blijft dan (licht) vochtig en zal om die reden minder vlug breken :)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Mar 2011, 19:12

pim schreef: balvenie islay cask

Dat moet nu ook net lukken. Bij mijn Balvenie Islay Cask is net hetzelfde gebeurd vorig jaar. Gelukkig heeft die flessenhals een grote diameter zodat ik de kurk er eenvoudig kon uit verwijderen. Ik doe gewoonlijk het volgende. Als ik de fles weer wil sluiten met de kurk, duw ik die er eerst een klein beetje in. Dan houd ik de fles ondersteboven en duw de kurk helemaal in de fles. Ik merk dat, als ik die fles na enkele weken of maanden weer open, de kurk heel stevig vast zit. Voor de flessen die nog niet geopend zijn en die al geruime tijd in mijn kast staan, doe ik net hetzelfde als I_SPEY (dwz even ondersteboven houden).
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Mar 2011, 20:42

I_SPEY schreef:Als je, om wat voor redenen dan ook, zuinig bent met 'n bepaalde fles whisky, is 't goed de fles van tijd tot tijd even op z'n kop te houden, niet te lang natuurlijk, tel tot 30 of 40 en that's it. Zo eens in de paar weken even doen, de kurk blijft dan (licht) vochtig en zal om die reden minder vlug breken :)

Zie ook: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen:
Sjoerd schreef:Elke keer als ik een dram pak draai ik de fles even om om de kurk nat te houden.

Doe ik ook, maar dan is dat als Sjoerd "even omdraaien" en dat duurt dan geen 30-40 seconden (dertig-tot-veertig ;-))
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Mar 2011, 21:04

JayDie schreef:dertig-tot-veertig

Ja, dat zal nog wel een tijdje meegaan denk ik. :bigsmile
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Rogier
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rogier » 22 Mar 2011, 22:42

Piet schreef:Werkt meestal perfect om zonder al te veel rommel een gebroken kurk er uit te krijgen.
Hier is er zo een ook van Screwpull. ... nee ik heb geen aandelen maar ben er wel over te spreken.

Dit is een goede tip Piet, bedankt!
0 x
Groet,
Rogier

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”