Corona

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Corona

Ongelezen berichtdoor MBC » 18 Mar 2020, 14:10

I just received the following mail from Bruichladdich:

FEIS ILE 2020 CANCELLED

Islay’s Feis Ile committee met yesterday to discuss emergency plans relating to the spread of COVID-19 Coronavirus, and the implications for this year’s Malt and Music Festival in the midst of this global crisis.

Following the UK Government’s latest advice, it has been decided that Feis Ile 2020 will be cancelled.
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

uglyape
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor uglyape » 26 Mar 2020, 14:42

Had eind juni (!) een Cadenhead tasting geboekt bij Springbank en ik kreeg gisteren bericht dat die geannuleerd is.
Lijkt erop dat dit nog wel eens lang zou kunnen duren...
0 x

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Mar 2020, 23:26

Nederland zit op slot tot 1 juni. Ga er maar van uit dat de wereld er tegen die tijd er heel anders uit ziet.
Net een wereldoorlog, maar dan met een andere vijand.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Mar 2020, 23:34

uglyape schreef:Had eind juni (!) een Cadenhead tasting geboekt bij Springbank en ik kreeg gisteren bericht dat die geannuleerd is.

als je die conclusie pas trekt bij een bericht van cadenhead, heb je blijkbaar weinig nieuws in nederland zelf gevolgd ;)
0 x
Afbeelding

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Mar 2020, 08:54

henri schreef:
uglyape schreef:Had eind juni (!) een Cadenhead tasting geboekt bij Springbank en ik kreeg gisteren bericht dat die geannuleerd is.

als je die conclusie pas trekt bij een bericht van cadenhead, heb je blijkbaar weinig nieuws in nederland zelf gevolgd ;)

Mwoah, om eerlijk te zijn vind ik iets dat eind juni plaats vindt en nu al geannuleerd wordt ook wel opmerkelijk.
En ik volg het nieuws vrij nauwgezet.

De meeste landen hebben nu maatregelen lopen tot eind mei of begin juni en bekijken per dag/week of maatregelen verlengd dan wel opgeheven kunnen worden. Veel bedrijven hebben op dit moment juist (financiële) steun nodig, dus een bedrijf dat zelfstandig besluit iets dat na de door de overheid vastgestelde termijn ligt nu al te annuleren is op z'n minst opvallend te noemen.

Want of het wel eens lang kan gaan duren, ja, mogelijk. Maar dat is van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk is daar nu iets zinnigs over te roepen voor eind juni. Voor hetzelfde geld komt men volgende week met een medicijn voor een andere ziekte aanzetten die ook voor Covid-19 blijkt te werken (en dus al getest is, dus direct op de markt kan komen). Misschien is er een vaccin binnen een maand. Misschien blijkt het virus zeer slecht te verspreiden bij warm weer en krijgen we half april of mei al een eerste hittegolf.
We weten het gewoon niet. Dus ik vind het ook wel opvallend dat een bedrijf zo vroeg zelfstandig zulke maatregelen neemt.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

uglyape
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor uglyape » 27 Mar 2020, 09:07

Daan schreef: Dus ik vind het ook wel opvallend dat een bedrijf zo vroeg zelfstandig zulke maatregelen neemt.

Ja dat vond ik ook, vandaar even de melding hier. Had het wat beter kunnen motiveren, maar dat heeft Daan hierboven nu gedaan :D
1 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Mar 2020, 10:39

Daan schreef:Mwoah, om eerlijk te zijn vind ik iets dat eind juni plaats vindt en nu al geannuleerd wordt ook wel opmerkelijk.
En ik volg het nieuws vrij nauwgezet.

De meeste landen hebben nu maatregelen lopen tot eind mei of begin juni en bekijken per dag/week of maatregelen verlengd dan wel opgeheven kunnen worden. Veel bedrijven hebben op dit moment juist (financiële) steun nodig, dus een bedrijf dat zelfstandig besluit iets dat na de door de overheid vastgestelde termijn ligt nu al te annuleren is op z'n minst opvallend te noemen.

Want of het wel eens lang kan gaan duren, ja, mogelijk. Maar dat is van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk is daar nu iets zinnigs over te roepen voor eind juni. Voor hetzelfde geld komt men volgende week met een medicijn voor een andere ziekte aanzetten die ook voor Covid-19 blijkt te werken (en dus al getest is, dus direct op de markt kan komen). Misschien is er een vaccin binnen een maand. Misschien blijkt het virus zeer slecht te verspreiden bij warm weer en krijgen we half april of mei al een eerste hittegolf.
We weten het gewoon niet. Dus ik vind het ook wel opvallend dat een bedrijf zo vroeg zelfstandig zulke maatregelen neemt.

Je kunt, zeker nu, toch geen bedrijfsstrategie voeren op basis van gokjes dat er tzt al wel een vaccin zal zijn of dat het virus spontaan verdwijnt bij hogere temperaturen en dat je festivalletje o.i.d. dus wel door zal gaan?

Ik hoor toch vooral dat men denkt zeker een jaar nodig te hebben voor het ontwikkelen en testen van een vaccin. Daar kunnen misschien nog wat short-cuts worden genomen, maar verwachten dat dit tegen de zomer wel zal zijn overgewaaid vind ik inmiddels getuigen van vrij weinig realiteitszin. Het kan altijd meezitten natuurlijk, maar ik ben dan eerder realistisch dan geforceerd optimistisch.
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Mar 2020, 11:43

HammerHead schreef:Je kunt, zeker nu, toch geen bedrijfsstrategie voeren op basis van gokjes dat er tzt al wel een vaccin zal zijn of dat het virus spontaan verdwijnt bij hogere temperaturen en dat je festivalletje o.i.d. dus wel door zal gaan?

Eens, maar dit betekent oprecht niet dat je op voorhand alles maar moet annuleren toch?
De theaters in NL bijvoorbeeld annuleerden pas de voorstellingen na 6 april toen de regering afgelopen week aankondigde dat samenkomsten tot 1 juni verboden zijn. Voorstellingen en festivals na die datum zijn vooralsnog niet geannuleerd, zoals bijvoorbeeld het Whisky Tasting Festival in Utrecht in september.

HammerHead schreef:Ik hoor toch vooral dat men denkt zeker een jaar nodig te hebben voor het ontwikkelen en testen van een vaccin. Daar kunnen misschien nog wat short-cuts worden genomen, maar verwachten dat dit tegen de zomer wel zal zijn overgewaaid vind ik inmiddels getuigen van vrij weinig realiteitszin. Het kan altijd meezitten natuurlijk, maar ik ben dan eerder realistisch dan geforceerd optimistisch.

Dat zei ik niet. Wat ik zei is dat het moeilijk is voorspellingen te doen op dit moment welke maatregelen nog hoe lang nodig zijn.
Medicijnen en vaccins ontwikkelen duurt inderdaad enorm lang, daarom gaf ik zelf het voorbeeld van een reeds bestaand, getest en goedgekeurd medicijn voor een andere ziekte. Als men erachter komt dat deze ook voor Covid-19 werkt, is dat een behoorlijke shortcut te noemen want dan zou je direct met uitgave / toediening kunnen beginnen.

Ik zei absoluut niet te verwachten dat het rond de zomer allemaal wel is overgewaaid, dan verdraai je mijn woorden.
Als ondernemer zul je op het moment moeten schipperen tussen de opgelegde maatregelen enerzijds en de continuïteit van je onderneming anderzijds.

Wat ik zei is dat het moeilijk is in te schatten hoe lang e.e.a. nog duurt en het daarom opvallend is dat een onderneming zelf al besluit de stekker uit een tasting te trekken die ná de door de overheid ingestelde datum van beperkende maatregelen ligt.
0 x

Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Mar 2020, 11:51

Daan schreef:...We weten het gewoon niet. Dus ik vind het ook wel opvallend dat een bedrijf zo vroeg zelfstandig zulke maatregelen neemt.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar ze zullen voor zichzelf vast kunnen inschatten of ze tegen die tijd weer operationeel zijn om gasten te ontvangen.

Misschien plannen ze wel een verbouwing of wordt groot onderhoud naar voren getrokken. Dat gebeurt nu wel vaker nu gebouwen leeg staan.

Ook vind ik dat je (als bedrijf) je eigen verantwoordelijkheid hebt om keuzes te maken en deze niet alleen hoeft af te laten hangen wat het RIVM of wat voor een instantie dan ook aan minimum standaard bepaald.
Voorstellingen en festivals na die datum zijn vooralsnog niet geannuleerd, zoals bijvoorbeeld het Whisky Tasting Festival in Utrecht in september.

En het al dan niet annuleren van festivals na 1 juni is een geld kwestie. Als jij de stekker er uit trekt draai je ook voor de gemaakte kosten op en kun je claims van anderen verwachten. Bepaalt de overheid dat het niet door gaat dan draagt ieder zijn eigen schade.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Mar 2020, 12:03

Wat bij het wel of niet bij voorbaat aflasten van evementen óók meespeelt, is de voorbereiding. Ook daarin valt nu heel veel stil, dus mogelijk is na een eventuele versoepeling van de regels de tijd simpelweg te kort om nog op tijd alles goed georganiseerd te krijgen, ook al zou het evenement zelf wellicht weer toegestaan zijn.
En als je bepaalde voorbereiding nog wél kunt voortzetten, brengt dat doorgaans ook weer kosten met zich mee. Wanneer dan op een later moment alsnog geannuleerd moet worden zou de financiële schade mogelijk nóg hoger uitvallen dan nu maar alvast de stekker eruit te trekken.
Allemaal hele moeilijke overwegingen voor diverse organisatoren, ik zou momenteel niet graag in hun schoenen staan...
0 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Mar 2020, 12:06

Reichenbach schreef:
Daan schreef:...We weten het gewoon niet. Dus ik vind het ook wel opvallend dat een bedrijf zo vroeg zelfstandig zulke maatregelen neemt.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar ze zullen voor zichzelf vast kunnen inschatten of ze tegen die tijd weer operationeel zijn om gasten te ontvangen.

Misschien plannen ze wel een verbouwing of wordt groot onderhoud naar voren getrokken. Dat gebeurt nu wel vaker nu gebouwen leeg staan.

Ook vind ik dat je (als bedrijf) je eigen verantwoordelijkheid hebt om keuzes te maken en deze niet alleen hoeft af te laten hangen wat het RIVM of wat voor een instantie dan ook aan minimum standaard bepaald.
Voorstellingen en festivals na die datum zijn vooralsnog niet geannuleerd, zoals bijvoorbeeld het Whisky Tasting Festival in Utrecht in september.

En het al dan niet annuleren van festivals na 1 juni is een geld kwestie. Als jij de stekker er uit trekt draai je ook voor de gemaakte kosten op en kun je claims van anderen verwachten. Bepaalt de overheid dat het niet door gaat dan draagt ieder zijn eigen schade.

Een geplande verbouwing naar voren trekken is inderdaad een goede reden. En dat bedrijven zelf ook een verantwoordelijkheid hebben ben ik uiteraard met je eens. Maar je gaf zelf al antwoord waarom dan niet alles wordt platgelegd: het is een geldkwestie.

Wat ik al zei: als ondernemer is het op het moment schipperen. En ik kan uiteraard niet in de agenda of het beleid van de genoemde ondernemer kijken en zien waarom ze deze keuze maken. Ik kan hem enkel vergelijken met andere ondernemers (zoals theaters, bioscopen, etc.) en dán is het opvallend. Omdat de meeste ondernemers ervoor kiezen niet af te wijken van wat de wettelijke maatregelen op het moment zijn.

Dre schreef:Wat bij het wel of niet bij voorbaat aflasten van evementen óók meespeelt, is de voorbereiding. Ook daarin valt nu heel veel stil, dus mogelijk is na een eventuele versoepeling van de regels de tijd simpelweg te kort om nog op tijd alles goed georganiseerd te krijgen, ook al zou het evenement zelf wellicht weer toegestaan zijn.
En als je bepaalde voorbereiding nog wél kunt voortzetten, brengt dat doorgaans ook weer kosten met zich mee. Wanneer dan op een later moment alsnog geannuleerd moet worden zou de financiële schade mogelijk nóg hoger uitvallen dan nu maar alvast de stekker eruit te trekken.
Allemaal hele moeilijke overwegingen voor diverse organisatoren, ik zou momenteel niet graag in hun schoenen staan...

Helemaal met je eens, dit is ook een goede reden. Maar ik denk dat een tasting niet al te veel voorbereiding vergt van een distillery.
Materiaal en personeel zijn doorgaans al aanwezig en opgeleid. Dus daar zal het i.c. niet aan liggen.
0 x

Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 27 Mar 2020, 12:57

Voorbereidingstijd en de resources die je aan voorbereiding moet besteden zijn inderdaad ook wel een dingetje. Hoe groter je evenement hoe verder van tevoren je dan al in de problemen kunt komen.

Het 3 maanden van tevoren afgelasten van een tasting is dan wellicht wat voorbarig, hoewel je er met een internationaal georïenteerd evenement (hoe klein ook) tevens rekening mee moet houden dat er mogelijk langdurige reisbeperkingen blijven gelden. Maar ook dat weten we allemaal niet uiteraard.
0 x

Henkie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Henkie » 01 Apr 2020, 14:51

DFDS vaart dus niet in april. Geeft helaas ook geen geld terug :Protest
Zal wel in de kleine lettertjes staan dat een voucher ook goed is.
0 x

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 01 Apr 2020, 15:25

Henkie schreef:DFDS vaart dus niet in april. Geeft helaas ook geen geld terug :Protest
Zal wel in de kleine lettertjes staan dat een voucher ook goed is.

Tsja. Het punt voor veel vlieg-, vaar-, bus-, reisorganisaties in deze nogal ongekende context is natuurlijk dat als iedereen morgen z'n knaken terug wilt de boel overmorgen om is gevallen. En dan sta je helemaal met lege handen.
0 x

Henkie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Henkie » 01 Apr 2020, 18:50

Vergelijk het eens met de slager of groenteboer,
niet leveren is dike pech =ondernemersrisico? Als er plots 2 x zoveel mensen meevaren krijg je toch ook niet de helft terug?

zucht, dan kun je accoord gaan met een voucher, maar als zelfs de Hema op omvallen staat, toch maar een beroep doen op de creditcard mij?

p.s. iemand al de 1001 gekocht?
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”