Hielander Whisky Festival 7-8 februari 2020

Als er iets op de rol staat is dit de plek om dat te communiceren. Van een driedaags jaarlijks festijn tot een eenmalige club- of slijterij-Nosing and Tasting. Na afloop worden evenementen met commentaar verplaatst naar hieronder.
Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hielander Whisky Festival 7-8 februari 2020

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 11 Feb 2020, 09:08

Heb de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht Dre... :?

Kan best dat ze zo af en toe een experiment doen, ze hebben daar net wat meer mogelijkheden voor als dat de Dudes dat hebben. :lol:
En ik ben ook niet vies van een educated guess of een gokje, maar wat echt goed is blijven we van af en gaat 'gewoon' de fles is. Ik kan me in ieder geval geen enkel scenario voorstellen waarin de Dudes bijvoorbeeld de 1996 Glentauchers in een ander vat zouden kieperen 'gewoon, omdat het kan'.... Het is niet eens in ons opgekomen om die over te steken en dat had als reden dat ie prima was/is. Naar onze mening steek je iets over naar een ander vat als je na de 1e keer proeven (na 3 jaar dus) concludeert dat het vat niet actief genoeg is. Duidelijke indicatie; de whisky is net newmake.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Mar 2020, 20:08

Dre schreef:
Oogadal schreef:<helder verhaal>

Je betoog klinkt plausibel en je zou heel goed gelijk kunnen hebben, maar wellicht wel iets té zwart-wit als het specifiek deze bottelaar betreft. Die doen namelijk haast niet anders, combinaties van verschillende vatrijpingen. En dat zullen toch echt niet allemaal vaten zijn waar iets grondig mee mis is, mag ik hopen. Misschien dat het voor een aantal (en de wat oudere?) vaten opgaat, maar het experimenteren is ook wel een kenmerk van ze, waarmee ze zich kunnen onderscheiden van veel andere onafhankelijke bottelaars. En met een eigen ruim pakhuis hebben zij ook de mogelijkheden die menig andere bottelaar daarvoor niet eens heeft.
Maar misschien ben ik hierin wel te naïef hoor, dat sluit ik zeker niet uit :lol: .

Ik denk dat je met Ivar gesproken hebt aan de High Spirits stand, ook echt wel een Whiskyfanaat hoor. :)
Inderdaad lijkt het een beetje de huisstijl van Murray McDavid om ongebruikelijke finishes te doen ook bij Whisky met een betrekkelijk hoge leeftijd.
Voor een belangrijk deel heeft dit te maken met de connectie van Jim McEwan met Murray McDavid (daarvoor Master Distiller bij Bruichladdich) en zijn beleid wat betreft cask selectie dat hij daar wederom heeft geintroduceerd en dat bij Bruichladdich tot een succes is gebleken (met name bij Port Charlotte naar mijn mening), het huidige team bij Murray McDavid is eigenlijk een beetje op dezelfde voet verder gegaan naar wat ik heb begrepen.

In die zin denk ik ook niet meteen dat het alleen of met name om het oppimpen van mindere vaatjes gaat maar meer dat ze echt proberen om andere smaakprofielen te creëren hiermee.
Of het je smaak treft is natuurlijk een ander verhaal, ik ben zelf vaak ook vrij sceptisch met betrekking tot finishes (zeker kortdurig of in octaves of bij sommige PX-finishes die mij veel te vlak en zoet zijn).

Toch heb ik wel een flesje Tobermory 24YO carribean rum finish aangeschaft omdat ik 'm erg lekker vond (en Whisky op rumvaten is meestal ook niet mijn heilige graal), duur spul maar wel mooi, vind ik dan:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ry-1994-mm

Daarnaast hebben ze vroeger in oude ongedocumenteerde tijden bij de distilleries waarschijnlijk ook heel wat gegoocheld met vaten, re-racken en weet ik wat al niet meer dus gaat het hele finish principe (afgezien van de meer exotische vaten misschien) mogelijk veel verder terug dan we eigenlijk in eerste instantie zouden denken.
Bijvoorbeeld veel Glendronach bottelingen zijn ook gewoon finishes en het staat echt niet altijd op de fles volgens mij.

Mijn eigen conclusie is dat finishes zeker niet altijd top zijn en ik inderdaad eerder geneigd ben er eerst een drammetje van te willen proeven alvorens een flesje aan te schaffen maar er zijn ook echt wel pareltjes te vinden hierin. :Slainte
Laatst gewijzigd door Tris op 26 Mar 2020, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Tris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Mar 2020, 20:23

Van Linlithgow heb ik nog nooit iets in mijn glas gehad trouwens, wat was jouw idee betreffende de finish op cognac vaten en hoe dit de Whisky mogelijk heeft veranderd?

De Glendronach van The Duchess is trouwens Virgin Oak, staat ook op de fles. :lol: ;)
Ik vond het een mooie volmondige en complexe dram met duidelijke tonen van abrikozen en specerijen.

Leuk festival bij Wullie, wel lastig dat je niet kan pinnen, ook dit jaar was ik er weer ingestonken. :P
Zijn restaurant is tevens zeer de moeite waard, heerlijk eten met een bijpassende dram, een echte aanrader.
0 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 30 Mar 2020, 09:47

Ach ja.. Ik denk dat mensen zich wat te makkelijk laten foppen. Neem van mij aan dat er niet één bottelaar is die een cask sample proeft wat 90+ is en dan gaat denken, 'goh, in wat voor vat kunnen we deze briljante 35 year old nu eens 3 maanden finishen'.
Ik pleit al jaren bij de SWA om duidelijke regels mbt tot finishen, nu mag je van alles doen zonder dat je dat hoeft te vermelden. Natuurlijk vermeld elke bottelaar dat zijn whisky is gefinished op een 'fresh fill ex sherry butt'. En in de basis hoeft er niks mis te zijn met finishen, alleen ik vind dat een bottelaar op het etiket aan moet geven wat er met de whisky is gebeurt. Zo'n moeite is het niet om de datum van re-racken aan te geven. Bijvoorbeeld 'since xx-xxxx in refill ex olorosso ocatve'. Dat geeft de koper in ieder geval een beter beeld over achterliggende redenen van de finish, tenminste dat het niet een 3 maanden finish is geweest voor een kleurtje. Zoals overduidelijk met deze is gedaan; https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... od-2006-sv

Gelukkig schijnt de SWA het eindelijk ook begrepen te hebben en zijn er plannen om het jaartal van re-racken te gaan nemen als de jaartal datum. Maw; zodra uit het initiële vat dan gaat de teller opnieuw lopen. Waarschijnlijk mag SV in geval van bovengenoemde whisky nog wel zeggen dat het gedestilleerd is in 2006 maar dat de leeftijd 0 jaar is. Wat gelijk weer de vraag oproept of dat wel mag, aangezien Schotse whisky tenminste 3 yo moet zijn :o ... In ieder geval zullen we dan voor een groot deel verlost zijn van fancy korte kleurfinishes.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Perry Veenendaal
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 30 Mar 2020, 15:36

Interessante discussie....

Waarom zou je een goede oude whisky nog een keer oversteken? Misschien omdat je op basis van veel kennis en ervaring weet dat het nog beter kan? Of je koopt whiskyvaten van zeer matige kwaliteit tegen een lage prijs op omdat je op basis van je kennis en ervaring weet dat je door ze over te steken op wijn, sherry of cognacvaten nog best wat goeds van kan maken en kan afzetten tegen een heel mooi prijsje. Winstmaximalisatie dus. Wie zal het zeggen.

Wat de Linkwood betreft. Ik heb m nog dicht staan. Zou het niet zo kunnen zijn dat de hogshead vaten bijzonder actief waren en in combinatie met het sherryvat voor de kleur hebben gezorgd? En die drie maanden sherryvat geven misschien net de gewenste gelaagde smaaksensatie. Ik ga meestal maar uit van het goede van de mens en heb geen slechte ervaringen met SV.
De waarderingen op WB van genoemde Linkwood is i.i.g. hoog.
0 x
[code][/https://www.whiskybase.com/images/signature/my-collection@2x.png

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 30 Mar 2020, 17:55

IMG_1187.jpeg
Tsja. Als iets al echt goed is ga je er niet mee experimenteren, dan druk je het in een fles. Doutzen Kroes stuur je toch ook niet naar de plastisch chirurg?

Als ik terugkeer naar die Linkwood; met een finish van 3 maanden kun je qua smaak vrijwel nul aan een whisky toevoegen. Wel kleur. Zeker als je er vooraf (en ik zeg niet dat dit in dit geval is gedaan!) er nog een fles of wat sherry inkiepert.
Over het algemeen steek je iets over naar een ander vat als de ontwikkeling in het vat waar het in afgeleverd wordt niet aan de verwachtingen voldoet. Of je steelt iets na bijvoorbeeld 5 jaar in een ex bourbon vat over naar een refill ex sherry vat, met de bedoeling het dan ook langer te laten liggen. Dat is een combi die voor veel peated whisky echt super resultaten oplevert qua smaak. Want ik vind zelf voor veel whisky een 1st fill echt te hard gaan, dan krijg je een pure cask driven bom, waar qua distillery niks meer is uit te halen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een 2009 Port Dundas in februari 2019 over laten steken naar een ex port hogshead. Foto is van maart, dus recht de whisky in november 2018 en links maart 2020. Veel kleur gepakt, puntje of 3 aan ABV ingeleverd. Maar, veel belangrijker, heel veel meer diepte in smaak, in nov 2018 was ie (zoals veel grains) vrij vlak. Nou is de combi grain en ex sherry hout vaak een hele prettige. Niet als een 90 punten dram voor € 100 +, maar prima als 87 puntjes voor normaal geld lekkere daily.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Festiviteiten, evenementen en proeverijen (NaT) agenda en aankondigingen”