New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 04 Dec 2019, 14:00

Hello,

Tot mijn verbazing vond ik nergens een topic over Bimber, een nieuwe distillery gelegen in Londen en opgericht in 2016. Het eerste vat werd gevuld in Mei 2016. In September van dit jaar bracht Bimber hun eerste whisky op de markt: Bimber first release (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... st-release).

Er is de mogelijkheid om een ‘founders member’ te worden voor de vroege vogels. Het prijskaartje hiervoor is €500 en dan krijg je een sample set met 6 verschillende whisky’s, en gedurende vier jaar krijg je elke december ook een exclusieve botteling opgestuurd (incl 50ml sample) en tevens krijg je ook de mogelijkheid om een 30L vat aan te kopen.

Persoonlijk vind ik dit een veelbelovende distillery. Ze maken gebruik van kleine vaten waardoor naar hun zeggen de whisky matuur is na 3 à 5 jaar. Dit adviseren ze ook wanneer je zelf een vat aankoopt. Ik heb een vat gekocht en mijn intentie was om deze 10 jaar te laten rijpen, maar dit hebben ze me sterk afgeraden omdat de ‘peated’ whisky dan teveel zou doorsmaken.
Ik heb de 6 samples geproefd en er was er ééntje dat er voor mij tussenuit sprong: de peated whisky. Voor slechts 3 jaar gerijpt te hebben vond ik deze uitzonderlijk goed. Daarom ik ook een vat heb aangekocht.

Is er nog iemand met Bimber ervaringen? :Proost
0 x

Demas
Senior
Senior

Re: New distillery: Bimber - Single Malt London Whisky

Ongelezen berichtdoor Demas » 04 Dec 2019, 17:33

Heb een Paar flesjes gekocht omwille vd goede positieve kritieken. Moet er binnenkort es eentje open trekken.
Mss dat ik die founders set ook wel es aanschaf.. Al is het maar om te zegge dat ik men eigen vat heb =).
Enig idee hoe dat zit bij afvullen van flessen? Labeling enz?
0 x

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 04 Dec 2019, 21:28

Principe is dat je nu omgerekend zo'n €800 betaald en binnen 3 tot 5 jaar nog €1200 voor het bottelen (afhankelijk van huidige taksen) Je kiest zelf of dit op 46% is of vatsterkte +60%. Label en fles kan je zelf kiezen. (evt. met bijbetaling als je iets speciaal wil). Er zijn nog maar enkele vaten voor zover ik weet, dus snel zijn is de boodschap als je er nog 1'tje wil :D
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Dec 2019, 21:36

Net als je denkt dat het echt niet veel gekker kan worden...

€2000,- voor 30 liter 3 jaar oud spul (waarvan met een beetje geluk een kleine 25 overblijft).

:HitHead
2 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

Goldenliquid1990
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Goldenliquid1990 » 05 Dec 2019, 11:00

squaadgras schreef:Net als je denkt dat het echt niet veel gekker kan worden...

€2000,- voor 30 liter 3 jaar oud spul (waarvan met een beetje geluk een kleine 25 overblijft).

:HitHead

Goh, het is maar hoe je het bekijkt. Bij bottelen op 46% zou je er volgens Bimber zo’n 48 à 50 flesjes uithalen. Dit komt dan neer op zo’n €42 per flesje.
Verder heb je de keuze om (zonder extra kosten) de whisky te laten rijpen tot 5 jaar. Daarna moet je wel bijbetalen voor elk extra jaar je de whisky laat rijpen.
Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.
Er betalen genoeg mensen +100€ voor 3-jaar oude whisky (wolfsburn, ..). Dus €42/fles in mijn ogen niet zo gek gezien de context. Maar is natuurlijk iets persoonlijk. :Slainte
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Dec 2019, 12:17

Goldenliquid1990 schreef:Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.

Ehhh, correctie, dan heb je 48 of 50 'unieke' flesjes met je eigen gekozen label voor 42,- per fles... Dat is denk ik gelijk het grote bezwaar (althans bij mij dan bijvoorbeeld): Tenzij je ambities hebt als bottelaar of je zo'n vaatje koopt namens een whiskyclub, is de hoeveelheid ineens gewoon te groot voor een gemiddelde particulier.
0 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 05 Dec 2019, 13:13

Dre schreef:
Goldenliquid1990 schreef:Dus dan heb je een uniek flesje met je eigen gekozen label met 5-jaar oude whisky in gebotteld op 46% voor €42 per fles.

Ehhh, correctie, dan heb je 48 of 50 'unieke' flesjes met je eigen gekozen label voor 42,- per fles... Dat is denk ik gelijk het grote bezwaar (althans bij mij dan bijvoorbeeld): Tenzij je ambities hebt als bottelaar of je zo'n vaatje koopt namens een whiskyclub, is de hoeveelheid ineens gewoon te groot voor een gemiddelde particulier.

Dat gaat men bringme box opt werk niet trekken :bigsmile
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”